Ajka

2014.01.07. 16:05

Csendjáték az elismerést kapott óvodában

Ajka - Minősített óvoda címet érdemelt ki a Hétszínvirág óvoda, amely a megyében-egyedüliként alkalmazza a Montessori-pedagógiát.

Tóth B. Zsuzsa

A minősítést a Magyarországi Montessori Egyesülettől kapta tevékenységéért az intézmény. Az óvodában jelenleg két, vegyes összetételű, 24, illetve 27 fős gyermeklétszámú Montessori-csoport működik. A Harang-virág és a Búzavirág csoport óvodapedagógusa Mittli Éva, Hackné Berta Ildikó, Czaháné Dózsa Melinda és Horváth Zsuzsanna. Az óvodában az 1997 -98-as nevelési évben indították el az első ilyen csoportot, rengeteg szülői segítséggel, majd később négy csoportig bővítették a létszámot. A pedagógusoktól megtudtuk, hogy a Montessori nem csak elveiben és eszközrendszerében, hanem napirendjében is különbözik a hagyományos óvodapedagógiától. A mindennapi tevékenység része a csendjáték, amely a hagyományos óvodai csoportokban nem található meg. A közel negyedórás csendjáték arra ösztönzi a gyermekeket, hogy meghallják a saját belső hangjukat. A játék során megnyugszanak a kicsik.

A csendjáték zenés relaxációval kezdődik, majd egy aktuális témájú tárgyat visznek körbe, és átadják egymásnak. Általában egy aktívabb napirendi szakasz lezárásaként kerül elő a csendjáték, és a következő napirend kezdetét jelzi. Az ajkai óvoda pedagógusai a Montessori-műhely című szakmai folyóiratban is publikálnak munkájukról és tapasztalataikról.

A Montessori-pedagógia az 1870-ben született orvospedagógus, Maria Montessori nevéhez fűződik, aki a módszert először sérült gyermekeken próbálta ki, majd rájött, hogy egészséges gyermekek esetében is nagy fejlesztőhatása van. A módszert a század elején kezdték el alkalmazni a jelszóval: Segíts nekem, hogy magam csinálhassam! Ma is nagyfokú igény van arra, hogy mielőbb kialakuljon a gyerekekben az önállóság és az önismeret, amely segíti őket abban, hogy biztonságban érezhessék magukat a világban. A Montessori-pedagógia eszközrendszerében is megvan a felnőtt jelenléte nélküli kontroll lehetősége. A módszerrel az önálló öltözködést például a csoportszobában lévő kereteken gyakorolhatják a gyerekek. Gombolnak, fűznek, megtanulják a tépőzár használatát. A módszer matematikai rendszere pedig egyedülálló, a gyerekek nagyon hamar eljutnak az iskolaérettség fokára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!