Belföld

2009.11.19. 08:04

Leálltak a régi, elindultak az új országos kereskedelmi rádiók

Budapest - Kevéssel éjfél előtt elbúcsúzott hallgatóitól 12 év után a két eddigi országos kereskedelmi rádió, a Sláger és a Danubius, pár másodperccel éjfél után pedig az általuk addig használt frekvenciákat elnyerő NeoFM és Class FM kezdett műsort sugározni.

MTI

A leálló rádiók elköszönéssel és a régi emlékek felelevenítésével töltötték az utolsó órákat; a Slágeren egész nap kívánságműsor szólt, az utolsó négy órában pedig a munkatársak kérhettek dalt. Az MTI tudósítója a székház előtt éjjel 11 óra körül alig húsz virrasztó rajongót látott.

Heal Edina vezérigazgató az "utolsó szó jogán" mondott beszédében a rádió megszűnésével kapcsolatban feltette a kérdést: "(...) hogy ennek miért kellett így történnie, érthetetlen, elfogadhatatlan, szomorú". Hozzátette, hogy bíznak a közvélemény erejében és a független magyar bíróságban. Mint mondta, nem akarják kivárni, amíg a végső döntés megszületik, ezért a hallgatóságukat arra kérte: "tartsatok ki, hamarosan visszajövünk, lehet, hogy már a napokban".

Legalább kétezren búcsúztatták a Danubiust a rádió székházánál; itt az utolsó óra a személyes megszólalásoké volt, a lekapcsolás után pedig együtt énekelték el a stáb tagjai és a rajongók a Locomotiv GT "Szól a rádió" című számát.

A NeoFM friss szemléletet képvisel

A Himnusszal és köszöntővel kezdte meg adását a NeoFM kevéssel éjfél után; az első felhangzó zene a Neked írom a dalt volt a Locomotiv GT-től, majd Robbie Williams Let me entertain you, azután pedig a Black Eyes Peas Let's get started című dala szólt.

Az előre felvett köszöntő szövegben Nagy Sándor - aki az azonos tulajdonosi kör kezében lévő radiocafé "hangja" - azt mondta: "e perctől egy új rádió szól ezen a frekvencián. (...) Szólni fogunk 10 millió ember életében, jó és rossz napokon, nehéz és boldog pillanatokban." A köszöntőt követően az ideiglenes stúdióban összegyűlt mintegy húsz főnyi stáb tapssal és pezsgővel ünnepelte a NeoFM adásának első perceit.

Hegyi György, a NeoFM főszerkesztője az MTI-nek az átállást követően elmondta, hogy a rádió a kezdetekben 8500 darabos zenei adatbázisból válogat, amit később 10 ezerre fognak növelni. Folyamatosan mérik majd a játszott zenék ismertségét, népszerűségét, ennek alapján igazítják majd a kínálatot.

"Nem csak kiszolgálni, formálni is szeretnénk a közízlést. Erre egy országos frekvencia képes, ez felelősség és lehetőség is, élni szeretnénk ezzel" - mondta.

Arra a kérdésre, hogy kik a vetélytársaik, úgy válaszolt: annyiban hasonlítani fog a Petőfi rádió zenei kínálatára a NeoFM-é, hogy "friss szemléletet" képviselnek majd.

A volt Sláger rádiós műsorszámokkal kapcsolatban a főszerkesztő közölte: a Bumeráng elhódítása mindenkinek "ésszerű piaci célja, aki fix és lelkes hallgatottságot szeretne, tárgyaltak is a rádióval a műsor átvételéről, de ennek még személyi és jogi akadályai is vannak.

István Dániel továbbra is mikrofonközelben lesz, hétvégente a kívánságműsort fogja vezetni - mondta Hegyi György. Műsort kap majd a NeoFM-en Winkler Róbert és Bazsó Gábor is, akik az Ezeröcsi című műsorral a délutáni műsorsáv húzó műsorát vezetik majd. Az esti műsorsávban egy véleményütköztető műsor lesz Álláspont néven, amelyben a főszerkesztő elmondása szerint megtanulhatnak kulturáltan megbeszélni bizonyos témákat.

Ezzel kapcsolatban a főszerkesztő hangsúlyozta, nem csak reggel, hanem délután is lesz "show" a Neo FM-en, a zene aránya pedig 90 százalék fölött lesz.

A műsorstruktúra és a zenei lista megalkotásánál támaszkodtak a radiocafé-ra, amelyben az FM1 konzorciumnak szintén van érdekeltsége. "Nekünk a radiocafé az anyánk" - hangsúlyozta hozzátéve: a radiocafé minőségi szemléletét szeretnék a Neo FM-en is "sugározni". Műsort kap a Café két korábbi műsorvezetője, Tóth Betti és Rutai Gábor is - tette hozzá.

Class FM - "Kint vagyunk az éterben"

Szerda éjfél után szignállal, majd egy 1930-as slágerrel jelentkezett a Class FM. A csatorna hajnali egykor már híreket fog sugározni, csütörtökön hat órakor pedig a korábban a Danubius rádiónál dolgozó Szani Roland és Argyelán Krisztina vezetésével megkezdi reggeli műsorát.

Az új csatornának otthont adó Üllői úti épület földszinti folyosóját még belengi a festékszag és egy létra is a fal mellett árválkodik: a stúdiók már készen vannak, de szerdára az irodák többségét még nem fejezték be. A stúdió környékén nyoma sincs a várható sürgés-forgásnak, amit Pakots Zsolt az Advenio Zrt. vezérigazgatója azzal indokol, hogy "a lehető legprofibb csapattal" dolgoznak és tökéletesen felkészültek az indulásra.

Hozzáteszi, hogy el is fáradtak közben, hiszen rendkívül rövid idő állt a rendelkezésükre. Mint mondja, ő például az irodája kanapéján alszik az éjjel. A vezérigazgató éjszaka nem lesz egyedül a stúdióban, mert a technika ördögétől tartva az indulás utáni első estét többen is bent töltik. Csütörtök estétől viszont a számítógépekre bízzák az éjszakai műszakot.

A nagyjából ötvenfős stábból csak alig több mint tucatnyian voltak ott az induláskor. A kezdést várva a stúdió előtt beszélgetők között ott áll Csiszár Jenő is, aki egyelőre tanácsadóként dolgozik a csatornánál. Pakots Zsolt az MTI-nek arra a kérdésére, hogy a Csiszár a mikrofon mögé is be fog-e ülni annyit mond, hogy ez egyelőre maradjon titok. Azt viszont nem tartja valószínűnek, hogy elindítanák az Apukám világa című műsort.

Mint ahogy az sem tudható, hogy kik lesznek majd a Class FM reggeli műsorának állandó műsorvezetői. A vezérigazgató sejtelmesen annyit mond, hogy nem akarják lelőni a várható meglepetéseket, szépen lassan akarják megszerettetni magukat a hallgatókkal. Annyit azért elárul, hogy a reggel a hat órától tízig tartó reggeli műsort egyelőre Szani Roland és Argyelán Krisztina vezeti, akik eddig annál a Danubiusnál dolgoztak, amelynek frekvenciáján a Class FM sugározni fog.

Apropó, Danubius. Az indulás előtt húsz perccel a Class FM szerkesztőségének egyik szobájából egy női hang szűrődik ki, aki híreket olvas fel, miközben az előtérben folyamatosan szól egy készülék, amelyen a megszűnő csatorna műsorvezetői búcsúznak hallgatóiktól. Tíz perccel éjfél előtt többen is köré gyűlnek és hallgatják annak a rádiónak az utolsó adásperceit, amelynek frekvenciáját elnyerték.

"Mintha szilveszter lenne, úgy várjuk az éjfélt”- jegyzi meg valaki öt perccel az indulás előtt. Ekkor már érezhető némi feszültség, a stúdióból például kiparancsolják azokat, akiknek nincs ott dolguk, köztük az indulás perceit rögzítő forgatócsoportot is.

Pakots Zsolt és Csiszár Jenő ekkor már a kinti rádiókészülék mellett állnak, és az órájukat nézik. Az adásnak éjfél után tíz másodperccel kellene indulnia, de egy keveset csúsznak. Végül mégis felhangzik a szignál, amit Szedő Miklós 1930-as slágere, a "Halló, halló itt rádió" követett. Amikor pedig elindul a Tankcsapda "Mennyország tourist" című száma már mindenki tapsol, nevet és ölelgeti egymást. A szilveszteri megjegyzésnek megfelelően a jelenlévők jelképesen koccintanak is, de az indulást "Kint vagyunk az éterben" kijelentéssel nyugtázó vezérigazgató szerint az igazi ünneplésre később kerül majd sor.

Nehéz kezdet vár az új rádiókra

A csütörtökön indult új rádiók, a  Class Fm és a NeoFM komoly diszkonttal értékesítheti reklámidejét, hiszen hallgatottsági adatok hiányában nem tudja alátámasztani az árképzését - idézi a Napi Gazdaság Kerti Attilát, a Maximize Budapest médiaügynökség ügyvezetőjét.

A szakember szerint a frekvenciák használatára vonatkozó koncessziós jogok átrendeződése hosszú távon jót tehet a magyar rádiós piacnak, most azonban úgy tűnik, hogy a hirdetők inkább menekülnek. Szerinte sem a hirdetők, sem az ügynökségek nem készülhettek fel a jelenlegi helyzetre; a zökkenőmentes átálláshoz körülbelül fél évre lett volna szükség.

A mostani helyzet kedvez a piac más szereplőinek. A Juventus és a Magyar Rádió profitálhat ebből, mert az országos kereskedelmi csatornáktól elvándorló reklámköltések egy része hozzájuk kerülhet. Ezzel új trendek előtt nyílhatna meg az út, több tematikus rádióadó jelenhetne meg, amire szükség van. Európa más nagyvárosaiban sokkal több rádió van, mint Budapesten.

A lap összehasonlító adatokat közöl a rádiók által értékesített reklámidőkről 2006-tól 2009-ig a január-szeptemberi hónapokra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!