Belföld

2011.03.07. 07:33

Utazás kiállítás: Kimagaslott a vidék

Budapest - Vasárnap bezárta kapuit az ország legnagyobb idegenforgalmi szakvására, a 34. alkalommal megrendezett Utazás kiállítás. A 32 ország turisztikai ajánlatait bemutató kínálatból messze kimagaslott a hazai vidékek, szolgáltatók színvonalas anyaga.

Győrffy Árpád

A belföld térnyerése elsősorban azért vált ennyire szembeötlővé, mert tizennégy év után ismét egyetlen csarnokban meg tudták rendezni a vásárt a kiállítók fogyása miatt. A jobb években 40 feletti ország anyagaival, nyolcszáznál több kiállítóval lehetett találkozni, most a 31 külföldi ország közel harmadának csak magyar iroda terjesztette a prospektusait. Nemcsak egyes országok tűntek el. Volt olyan jelentős hazai iroda is, amelyik távol maradt, mert a várható csekély eredményhez képest túlságosan nagynak érezte a ráfordításokat. 

 

 

A legszínesebb kiállítók között

Idén is kapható Balaton-mix jegyA korábbi évekhez képest visszafogott megjelenésű idei utazási szakvásár legszínesebb részét a közép-dunántúli és balatoni kiállítók adták, köztük nagyon magas arányban Veszprém megyei szolgáltatókkal, településekkel.

Az Utazás kiállítás hagyományosan a turisztikai területen működő cégek fontos megállapodásainak aláírási helyszíne is egyben. Dr. Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója is az idegenforgalmi szakvásáron írt alá szerződést Monszpart Zsolttal, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójával arról, hogy az idén is kibocsátják a hajóra, vonatra egyaránt érvényes Balaton-mix kedvezményes utazási jegyet.

A jegy egy- és kétnapos változatban vehető majd igénybe május 1. és szeptember 30. között.Mivel mindenkit lehetetlen számba venni, néhány részletet emeltünk ki, ami talán kicsit az egészről is képet ad.
 
A kiállításon közös standon mutatkozott be Veszprém és Ajka a közvetlen térségükkel. Az együttműködés hátterét dr. Lőrincz Katalin, a Veszprémi Turisztikai Közhasznú Nonprofit Kft. vezetője mutatta be.

 



-  Az ajkaiak javasolták, hogy fogjanak össze azok a turisztikai termékek, amelyek együtt még átláthatók, egymástól fél órán belüli távolságra vannak. Miután a térségi kiadványban együtt szoktunk megjelenni, jött az ötlet, hogy a standon is legyen itt az ajkai Kristály fürdő, a Sobri Jóska kalandpark, Ajka hozta magával a halimbai Halimbáriumot és a Somlóról a Tornai pincészetet.
 
Lőrincz Katalin szerint Veszprém a jövőben alapvetően történelmi városként szeretné magát pozicionálni. Ezt erősíti az átadás előtt álló Séd völgye projekt, a várat és az állatkertet összekapcsoló 3,6 kilométeres tematikus útvonal, ami lehetőséget ad az aktív kikapcsolódásra és Veszprém fontos történelmi örökségét is megismerteti. A másik fontos elem a Szaléziánum, az érsekségi turisztikai központ, ami átfogó képet nyújt a katolikus egyházról. Mint megtudtuk, közös kiállítási megjelenés és kiadványban való szereplés mellett egymás honlapjain is megjelennek ajánlataik. Azon is gondolkodnak, hogy az uniós pályázati rendszerben közösen hoznak létre térségi turisztikai szervezetet.

 


 
A bakonyi kiállítók között az idén is ott volt a cseszneki vár és programiroda ez évi rendezvényeivel. A sikeres, nagy múltú programok közül most hiányzik a 16 éve folyamatosan megrendezett Edda-koncert.
 
- Az ok egyszerű, a koncerttel sajnos nem tudjuk kitermelni azt a közel négymilliós díjat, amibe a zenekar minden évben került, mert a program iránt folyamatosan csökkent az érdeklődés - mondja Nagy Ferenc cseszneki várkapitány, a programiroda vezetője.
 
- Helyette azonban több új programmal bővül a kínálat. Hasonló körnek szól a július végére tervezett rockfesztivál, amelynek fellépői közül már biztos a Lord együttes és a Deák Bill Blues Band. A kőbánya másik újdonsága lesz az Illegal Drums nevű fesztivál augusztus 20-án, egy héttel korábban pedig a Hungarian Pink Floyd Show-t rendezzük meg a már másodszorra sorra kerülő Skót Felföldi Játékokkal párhuzamosan. 

 



Megyénk balatoni régiós kínálatának jelentős része a Magyar Turizmus Zrt. regionális marketingigazgatóságának 390 négyzetméteres standján mutatkozott be. A szervezők szándéka szerint ízelítőt adtak mindabból, ami a Balatont jelenti, s ez jóval szélesebb a nyárnál és strandnál, fontos eleme az aktív kikapcsolódás, a wellness és kényeztetés. A standon önállóan is megjelent többek között a Zánkai Gyermek- és Ifjúsági Centrum, a Balatontourist Zrt., a balatonkenesei Hotel Marina-Port, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park, több Tourinform-iroda munkatársai pedig településüket és annak tágabb környezetét mutatták be.

A stand tapasztalataink szerint legnépszerűbb sarkán Borbélyné Galambos Gabriella, a Badacsony Vidéki Bor-út Egyesület elnöke kínálta az egyesületi tagok borait.
 
Önálló standon mutatkozott be Balatonfüred is a helyi turisztikai egyesület szervezésében. Itt az idén első alkalommal a füredi Balatonvin Borlovagrend vállalta a borok népszerűsítését. Az első napon maga az elnök-nagymester, a múlt hét óta a Magyarországi Borrendek országos alelnöki tisztségét is betöltő Koczor Kálmán kóstoltatta a borokat az érdeklődőkkel.
 
A korábbi évekhez hasonlóan önálló standdal jelent meg a kiállításon a badacsonyi mikrorégió is a Badacsonyi Céh Turisztikai Egyesület szervezésében. A bemutatkozásban náluk is központi szerepe volt a bornak. A szolgáltatók anyagai mellett ezen az országos vásáron került először az érdeklődőkhöz új információs kiadványuk, amiben teljes áttekintést adnak a mikrotérségről.

 


 
- Nyolcadik alkalommal mutatkozunk be önállóan. Bár kicsi a standunk, így is sokkal több mindenre ad lehetőséget és talán hatékonyabb is annál, mint ha egy közös helyen kapnánk a pultból néhány métert. Meg talán Badacsony hírneve is megköveteli ezt tőlünk - véli Tasner Mónika, a turisztikai egyesület menedzsere.
 
A finanszírozásból jelentős részt vállal a turisztikai egyesület négy tagönkormányzata, Ábrahámhegy, Badacsonytomaj, Badacsonytördemic és Szigliget, plusz a tagdíjak, saját bevételek és a tagok felajánlásai, ingyenes, saját költségen végzett munkája. Az eddigi tapasztalatok alapján úgy látják, mindenképpen pozitív a mérleg.
 
A kiállítás eseményei is megerősítették, hogy a balatoni hajósok stratégiát váltottak. Egy halmozott képzavarral azt mondhatnánk, hogy a jövőben ahelyett, hogy egymás vitorlájából kifognák a szelet, inkább közösen húzzák az evezőket.
 
Dr. Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója és Vanyolai Sándor, a Vanyolai Kft. vezetője a kiállításon jelentette be, hogy rövidesen írásban is rögzítik a tavalyi szezonban már kísérleti jelleggel elindított együttműködésüket.

-  A cégünk és más hajózási vállalkozások kölcsönösen értékesítik egymás szolgáltatásait és vállaljuk a közösen megállapított etikai szabályok betartását. Ilyen például a direkt marketing visszafogása. Minden vállalkozó a saját hajója előtt értékesíthet, de a korábban néha előforduló erőszakosabb vendégfogást korlátozni akarjuk. A csatlakozóknak vállalni kell, hogy nem indítanak hasonló hajós programot ugyanabban az időpontban, amikor a másik már ilyent hirdetett. Vállalni kell azt is, hogy jutalékért kölcsönösen értékesítjük egymás szolgáltatásait. Ezzel segítjük a másikat, de magunknak is üzleti hasznot hajtunk.
 
Vanyolai Sándor szerint az együttműködés abból a felismerésből jött, hogy mindenkinek hasznosabb, ha egymás legyőzése helyett megpróbálnak közösen kialakítani egy optimális működést.

-  Senkinek sem jó, ha a vendégek elcsábítása érdekében annyira lemegyünk az árakkal, hogy abból már csak veszteség lehet. Ez a magatartás nemcsak a cégeknek, a vendégeknek is rossz, hisz a végén nem lesz, aki hajózni vigye őket.
 
Horváth Gyula szerint nincs szó a piaci verseny korlátozásáról, hisz a vendég továbbra is szabadon választ-hat. Sőt, a jobban tervezett szolgáltatási időpontokkal inkább szélesedik a választási lehetőség.

 

 

Szerintem

Az idei Utazás kiállításon tágabb térségünk megjelenését egyszerre jellemezte az együttműködés és a különállás és a mindezekből következő áttekinthetetlenség. A GPS (lokális helymeghatározó) használatával tovább rontott földrajzi tájékozódó képességünk nagy feladvány elé kerülne, ha a kiállítási standok elhelyezkedése alapján próbálnánk valamilyen rokonságot találni a valósággal. Pedig sokkal egyszerűbben találhatnánk ki az üdülési programjainkat, ha minivilágként (minimundusként) egymás mellett látnánk, ami valójában összetartozik. A probléma egyik okát, hogy megyénk egyszerre kettő, a Balaton pedig négy régióhoz tartozik, nehéz innen megoldani. De megfelelő együttműködéssel talán ki lehetne alakítani egy logikusabb, az önálló megjelenésre is lehetőséget adó, de a valósághoz mégis közelítő vásári elrendezést. Egyszer talán eljutunk például oda is, hogy Veszprém közelebb lesz Füredhez, mint Fehérvárhoz.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!