Belföld

2012.03.14. 18:19

Ideiglenesen bezárja az 1-es terminált a Budapest Airport

Ideiglenesen bezárja a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyes terminálját az üzemeltető Budapest Airport, és elhalasztja a Cargo City elnevezésű légiáru-kicserélő központ megépítését is - jelentette be a Budapest Airport szerdán.

MTI

A döntést azt követően hozta meg a Budapest Airport - olvasható az MTI-hez eljuttatott közleményben -, hogy a Malév leállása miatt felülvizsgálták és módosították a 2012. évi üzleti tervet. A cargo beruházás várhatóan két év múlva indulhat meg.

A közlemény szerint az egyes terminál kiürítési tervét és annak ütemezését a Budapest Airport a partnerek bevonásával a következő hetekben alakítja ki.

A magyar nemzeti légitársaság, a Malév leállása miatt a kettes terminálon jelentős kapacitások szabadultak fel, miközben az egyes terminálon csúcsidőben az utaskiszolgálási kapacitásokat közel teljes egészében kihasználják. Ezért merült fel a teljes forgalom áthelyezése a kettes terminálra, amit a Budapest Airport a partnereinek már kedden bejelentett.

Az egyes terminál bezárása több millió forintos kárt okoz az ott lévő boltok, éttermek, kávézók tulajdonosainak és több mint 100 munkavállaló elbocsátását is jelenti. Az éttermeknek, kávézóknak nincs lehetőségük átköltözni a 2-es terminálra, be kell zárjanak és el kell bocsássák munkavállalóikat, és a gyakran több mint 10 millió forintos üzleti felszerelést is meg kell próbálni értékesíteni. A Budapest Airport honlapja szerint az 1-es terminálon 4 étterem, illetve kávézó, valamint 6 üzlet működik.

A taxis cégeknek viszont nem okoz forgalomkiesést az 1-es terminál bezárása, mert az eddig három terminálra érkező utasok a jövőben a 2A és 2B terminálra koncentrálódnak - közölte az MTI kérdésére a Főtaxi és a City Taxi képviselője.

Vízy András, a repülőtér hivatalos utasszállítást ellátó szolgáltató, a Főtaxi szóvivője az MTI-nek elmondta: utasforgalmuk 15-20 százaléka koncentrálódott az 1-es terminálra. A Malév kiesése miatt viszont csökkent a forgalom, amiről Tamás Miklós, a City Taxi elnöke tájékoztatta az MTI-t. A repülőtérről a városba 20-25 százalékkal kevesebb utast szállítanak. Hozzáfűzte, az összes fuvarnak körülbelül 5 százalékát adják a reptéri szállítások.

Az 1-es terminál 1950. május 7-én nyitott meg, abban az időben Európa egyik legkorszerűbb légikikötője volt. A terminált 2004 és 2005 szeptembere között felújították, a 10 milliárd forint költségű átépítés eredményeként a terminál kapacitása 2,5 millióra nőtt az előző évi egy-két százezerről és megfelelt a szigorodó utasbiztonsági előírásoknak. Az átépítés óta a kisgépes forgalom mellett a fapados légitársaságok használták.

Február végén Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója az MTI-nek azt mondta, hogy az idén kétmillióval kevesebb utasra számítanak a tervezett 9,2 millióhoz képest. A Malév 1,5 millió átutazó utasa ugyanis biztosan elveszett a reptér számára.

A Központi Statisztikai Hivatal közlése szerint 2011-ben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 72 országgal lebonyolított utasforgalma 9 százalékos éves növekedéssel elérte a 8,9 milliót.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!