Bulvár

2017.07.04. 14:21

Az alapító atyák története

A cím alapján talán ősz hajú, tekintélyes, meglett úriemberek képe ugrik be, de természetesen 83 évvel ezelőtt a Kékszalagot kitalálók energikus fiatalok voltak.

Napló-információ

Kihívást, kalandot, izgalmas versenyt keresők, akik készek voltak feltörni az elvárások, társasági kívánalmak kereteit. A múlt század 20-as, 30-as éveiben az akkori BYC tevékenységével többen is elégedetlenek voltak. Ez a BYC nem a mai Balatonfüredi Yacht Club vagy valamely elődje, hanem a napjainkban éppen új életre kelő, történetünk idején már szintén patinás Balatoni Yacht Club volt. Az egyesületnek akkoriban éppen nem volt jó a sportélete, inkább urizáltak, bálokat szerveztek. Nem igyekeztek versenyt rendezni, és ez bosszantotta a sportolni vágyókat.

Tizenegyen - többek között Antal Miklós, Grofcsik János, dr. Tuss Miklós és dr. Keresztúry Gyula - ezért Almádiban új klubházat hoztak létre, de szervezetileg még nem szakadtak el a BYC-től. Nemcsak a levegőbe beszéltek, de rengeteget vitorláztak, és számos új hajót építtettek.

Lehetőségeiket továbbra is korlátozta az egyesület nehézkes vezetősége, így teljesen új útra léptek. Kerestek Balatonfüreden egy üres, mocsaras vízparti ingatlant, megalakították a Hungária Yacht Clubot, és oda építettek klubházat társuk, Káldy Ferenc tervei alapján, amely aztán bő 70 évig szolgálta a vitorlázókat.

1934-ben az együtt vitorlázó jó barátok, többek között a klubot vezető Hankóczy Jenő egyetértésével úgy döntöttek, hogy ideje megszervezni egy különleges versenyt, amelyen igazán nagy távot vitorláznak. Az alapítók úgy határoztak, hogy a tókerülő viadalon bármilyen hajóval lehet indulni. Az ötletet nagy örömmel fogadták más egyesületek versenyzői is, és sokan álltak a kezdeményezés mellé.

Az első Kékszalag 21 hajót felvonultató mezőnye 1934. július 27-én reggel 5 órakor rajtolt Füredről. Akkor és azóta is a pálya kelet felé vezet, bár a hajók régen Alsóörsnél, ma Kenese előtt kerülik az első bóját. Siófok előtt elvitorlázva, a Tihanyi-csövön át tartanak Keszthely felé. A győztes éjfél után 13 perccel a dr. Ugron Gábor, a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség akkori elnöke által vezetett Rabonbán 30-as cirkáló lett. huszonegy perccel a Glória előtt.

Érdekes módon az alapító atyáknak, a Hungária Yacht Club versenyzőinek nem termett babér. Hankóczy Jenő a Meteorral hetedik lett, Grofcsik János, Tuss Miklós és Antal Miklós csak a mezőny második felében futott be.Az első Kékszalag nagy sikert aratott, és ettől fogva kétévenként megrendezték. Többnyire júliusban, lehetőleg holdtölte közeli hétvégéken, hogy az éjszakai vitorlázáshoz minél több fény legyen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!