2007.02.21. 03:29
Évekig formálta ízlésünket
Budapest - Több mint két évtizedig művészeti vezetőként és elnökhelyettesként Szinetár Miklós döntötte el, milyen tévéjátékokat és tévéfilmeket láthat tízmillió magyar az ország akkor még egyetlen televíziós társaságától.
Szinetár Miklós azonban nemcsak az operettet volt képes elfogadtatni a nézőkkel, hanem az operát is. A Háry János ugyan dalmű, de aligha van olyan polgára az országnak, aki ne látta volna bizonyos részleteit, de képes volt a képernyő elé ültetni fél Magyarországot, amikor a Bánk bánt vagy A sevillai borbélyt vetítették. A kékszakállú herceg várát is egymillióan látták, Prágában 1980-ban el- nyerte vele a legjobb rendezés díját is.
Nem véletlen, hogy a Vízöntő jegyében született Szinetárt a művészetek vonzották, hiszen ez az egyik legjellemzőbb a csillagjegy szülöttjeire. Igaz, nem rendezőnek készült, hanem énekesnek és karmesternek, mégis a Színművészeti Főiskolán kötött ki, ahol 1953-ban diplomázott. Az Operettszínházhoz került, ahol friss, újfajta szemlélettel porolta le a csöpögősnek, kispolgárinak tartott műfajt. Rövid idő alatt főrendezőnek nevezték ki, s ahonnan a Petőfi Színház csábította el művészeti vezetőnek. Ekkor hívták az első lépéseit próbálgató Magyar Televízióhoz, ahol évtizedeken át formálta a magyar közízlést - rendezőként, művészeti vezetőként és elnökhelyettesként, de a legközvetlenebbül a népszerű Ki mit tud? zsűritagjaként. Építő bírálataival, gyengéd és óvatos iránymutatásaival, bölcs és tárgyszerű meglátásaival a laikus tévénézőket is gyorsan meggyőzte a szakma, a fiatalok, a művé- szet iránti elkötelezettségéről. Az MTV-ben negyedszázados tevékenysége alatt világra segített megannyi játékfilmet, drámát, tévéoperát, remek sorozatokat. Írók, rendezők, színészek, operatőrök, vá- gók, dramaturgok, díszlettervezők, asszisztensek, karmesterek, zenészek, énekesek tanultak tőle, és sokan tekintik példaképüknek. Szinetár halk eleganciával, alázattal, nagyvonalú méltósággal, szelíd varázslattal, biztos ízléssel, nagyszerű tehetséggel, hallatlan becsülettel, határtalan képzelőerővel rendezett. Tartotta a hátát annak idején a pártközpont éles támadásai ellen, egyetlen munkatársát sem engedte elmozdítani ál- lásából, ha nem tetszett az MSZMP fő ideológusainak, ami az MTV-ben megszületett. Harcolt azért, hogy a Fiatalok Stúdiójában komoly műhelymunka folyjék.
A televíziós fesztiválok idején a külföldi vendégek látványosan keresték társaságát, és sokszor hívták zsűritagnak is saját országukba, viszont a vásárlásokkor nem szívesen vették jelenlétét, mert kitűnő üzletembernek is bizonyult. Japántól Finn- országon, Új-Zélandot át mindenütt rendezett, természe- tesen operákat, a volt Szovjetunióban operetteket, legutóbb fél éve Szentpétervárott a Vígöz- vegyet.Tévés pályafutását érdekes feladat követte: 1987-90 között a Nemzeti Színház felépítésének kormánybiztosa volt. 1996-tól titkos óhaja teljesült, kinevezték az Operaház fő- igazgatójának. Minekutána az intézmény támogatását - a minisztériumi ígéretek elle- nére - alaposan megnyirbálták, lemondott. Munkatársai a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja címmel köszön- ték meg értük folytatott küzdelmét. Munkáját 1956-ban és 1961-ben Jászai Mari-díjjal ismerték el, az Érdemes Művész címet 1967-től mondhatja magáénak, Kossuth-díjas 1970-ben lett. Négy évvel később kapta meg a Balázs Béla-díjat, Kiváló Művésszé 1978-ban avatták. A monte-carlói Arany Nimfa-díjat, valamint az Unda-díjat 1970-ben hoz- ta el. Kiérdemelte a prágai tévéfesztivál legjobb rendezésért járó díját, a moszkvai filmfesztivál Béke-díját, majd a trieszti Ezüst Asteroid-dí- jat is.
Felesége, Hámori Ildikó színművésznő, aki egyetlen általa rendezett előadásban sem játszott - Szinetár elveivel az nem fért volna össze. Gyermekei követték szülei- ket a pályán: Gábor rendező, Dóra színésznő.