Media Hungary - Átalakulóban a médiapiac

Tihany - Megjelenési formáját-, tartalmát, lehetőségeit tekintve egyaránt megosztott a hazai médiapiac. Ilyen körülmények között (t)rendről beszélni - ez itt a kérdés.

Szausev Xénia

A magyar sajtó nem tölti be szerepét, társadalmi feladatait, éppen ezért a jelenlegi helyzetért  felelőssé tehető. E nem éppen hízelgő megállapítás Tölgyessy Péter politikai elemző szájából hangoztak el a 14. Media Hungary konferencia nyitónapján. Szerinte a pártok a politikai paletta két oldalán elhelyezkedő médiumokban harcálláspontokat alakítottak ki. A sajtó munkatársai pedig nem a népnek, hanem a saját oldalaiknak üzennek, azokat tüzelik.
 
Tölgyessy szerint a magyar médiapiacon és a közéletben 8-10 éve háború dúl, békeidő pedig alig van.

Az internetpiac térhódítására hívta fel a figyelmet Andreas Rudas, akit nemrégiben neveztek ki az RTL Klub igazgatóságának élére. (A szakember az egyik tulajdonost, a WAZ-csoportot képviseli a tévénél. Egyébként a WAZ tulajdonában van a Pannon Lapok Társasága is.) Mindezt adatokkal is alátámasztotta: 2003-ban mindössze kettő százalékos volt az internetpiac, ma pedig már 16 százalékos. Mindez igen jelentős technológiai fejlődést, valamint új fogyasztói szokásokat hozott. Úgy vélte, a gazdasági válság hatására a tévénézés időtartama nő, ami hazánkban már ma is 281 perc naponta. Hozzátette, Magyarországon 82 magyar nyelvű csatorna fogható, ilyen Európában sehol nincs.

A hazai médiapiac a gazdasági válság hatása alól nem vonhatja ki magát. Nem véletlen, hogy a szervezők gazdasági szakembereket is invitáltak Tihanyba. Közülük is a legrangosabb Simor András volt. A Magyar Nemzeti Bank elnöke a helyzet érzékeltetésére kijelentette, minden MNB elnök álma az volt, hogy hazánk csatlakozzon az euró zónához. Jelen pillanatban úgy tűnik, ez a lehetőség legfeljebb az utódjának adatik meg. Pedig ez az a cél, amiért minden politikai erőnek össze kell fognia. 

Ehhez a gondolatmenethez csatlakozott Hankiss Elemér szociológus is. Szerinte hazánk polgárai egy félig teli tejfeles csuporban lebegnek. Ha mindenki(!) egységesen taposni kezd, a tejföl vajjá válik, s ki tudunk mászni a csuporból. Ellenkező esetben viszont elsüllyedünk.

A konferencián a jövő is szóba került. Mint elhangzott, egyre nagyobb teret hódít az internet, de mint önálló médium, még nem forrta ki magát.

Ezek is érdekelhetik