Ez a jövő autója! - Fotók a magyar csúcsjárgányról

Pápa - A 19. Pápai Nemzetközi Játékfesztiválon egy érdekes, szokatlan formájú jármű is bemutatkozott a nagyközönségnek. A háromkerekű szülőatyja, Czobor Imre szerényen nyilatkozott a találmányról, pedig könnyen lehet, hogy a nem is túl távoli jövőt vetíti előre a környezetbarát, hidrogénnel üzemelő tricikli.

Nagy Imre

- Két évvel ezelőtt született meg a Pápamobil a garázsomban. A kis jármű az összesített kategóriában harmadik helyezett lett. Barkácsoló, elmélkedő, ötletelő ember vagyok, tehát elhatároztam, hogy az ott alkalmazottakat továbbfejlesztem - kezdi a nem mindennapi történetet Czobor Imre feltaláló. 


- Tavaly kerültem kapcsolatba az ELTE fizikai tanszékének kutatócsoportjával, akik tüzelőanyag-cellák kutatásával foglalkoznak. A Pápamobil segítségükkel metanolos üzemanyagcellát kapott. 

Így tavaly már első helyezett lett a jármű. Szinte automatikusan adódott a lehetőség, hogy a fejlesztéseket együtt folytassuk. A kutatók nagyobb teljesítményű üzemanyagcellát tudtak építeni, én pedig mindehhez az általam képviselt járműépítési elvek szerint biztosítottam ehhez a megfelelő körítést. 

Bár az elektromos kerékpárok mára már elterjedtek, nem megoldott az utas védelme az esőtől, menetszéltől. Így aztán én tetőt, illetve szélvédőt is készítettem, amivel azt kutatom, hogy mik a legmegfelelőbb, legellenállóbb anyagok, amik erre a célra felhasználhatók - mondja a kísérletező kedvű kivitelező.

- A legújabb termék, a Hy-Go prototípusának fő támogatója a Magyar Villamos Művek volt. Költségvetése, amiben a reklámok és konferenciák is benne vannak, durván ötmillió forint. 

A Hy-Go hidrogén és a levegő oxigénjének egyesítésével állítja elő az elektromos energiát. Mindezt mozgó alkatrész nélkül - számol be a csúcstechnológiás garázs-szülöttről Czobor Imre. 



- Képzeljünk el egy akkumulátort vagy egy galvánelemet, aminek ha folyamatosan adagoljuk az üzemanyagot, akkor az folyamatosan, bármeddig képes üzemelni. 

A két póluson itt is feszültség keletkezik, amit megfelelő eszközökkel (hiszen alacsony feszültségről van szó) át kell alakítani az elektromos motoroknál használható nagyságrendűvé. Így nyerjük az energiát. 

A hidrogén-felhasználás jelen esetben palackból történik, innen töltöttük fel a jármű kilencszáz literes tartályát. Ebben fémes, porózus anyag nyeli el a hidrogént, amit harminc atmoszférás nyomáson tárolunk. 

Maga a tárolás tehát abban az esetben sem jelent veszélyt, ha közúti baleset történne a járművel, hiszen a hidrogén a levegőben nagy térségben oszlik el. 

Hogy a hidrogén-hajtás lehet-e a jövő útja? - mosolyodik el kérdésemre a feltaláló. 

- Számos tudós szerint hidrogén-alapú társadalom következik. Ez azt jelenti, hogy megújuló energiaforrásokat kutatva a víz bontásával előállított hidrogénnek egy olyan jelentőségét látják, hogy ha ebben tároljuk az energiát, az bármikor biztonságosan és gazdaságosan felhasználható. 

A fosszilis üzemanyagok előbb-utóbb elfogynak. Egyébként is kár az olajat üzemanyagként elfecsérelni. Ne felejtsük el, hogy a műanyagok is abból készülnek, és ha az olaj elfogy, ezekről is le kell mondanunk. 

A legoptimálisabb megoldásnak tehát a hidrogén előállítása tűnik, ami akár szélerőművekben is megoldható. A Hy-Go-típusú járművek nagyvárosokban kiválóan használhatók. 

Nem szennyezik a környezetet, hiszen a hidrogén és az oxigén egyesítése következtében vizet bocsátanak ki. 


 Czobor Imre, mellette Kriston Ákos és Szabó Tamás, a kutatócsoport munkatársai a járművel
(Fotó: Nagy Imre)


A Hy-Go-val megnyertük a profi kategória első díját, a fő szponzornak, a Hondának a különdíját és a leginnovatívabb jármű címet. Harminc-harmincöt kilométeres sebességet értünk el vele, a kilencszáz literes tartály hatótávolsága pedig kilencven kilométer. 

Ha a tartályt, illetve a cella teljesítményét növeljük, gyorsabb lesz és messzebbre képes haladni, így akár közútra, tehát városon kívülre is használható. Természetesen a jármű a KRESZ előírásainak is megfelel, tehát közúton is közlekedhet.

Az olajkitermelés 2001-ben tetőzött, a saját ellátás biztosítása érdekében az olajkitermelő országok visszatarthatják készleteiket. Az energiaválság megoldása a szélerőművek fölös energiájának hidrogénnel történő tárolása. 

A hidrogén előállítás a gázt, mint üzemanyagot is hozzáférhetővé teszi. Így a drága olaj mellett versenyképes áron juthatunk hozzá. Mindezek és az arab példa pszichológiai hatása miatt lehetséges az üzemanyagcellás járművek közeljövőbeli gyors elterjedése.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!