Pozitív szemlélettel - A válságban is robog előre a húszéves vállalkozás

Veszprém - Bátran kijelenthetem, hogy az álmok valóra válnak - mondta az 1989-ben alapított, mára 40 milliárdos forgalmat bonyolító Vöröskő Kft. születésnapján Fazekas Zsolt alapító. S míg a cégek többsége a válsággal van elfoglalva, ők már a következő húsz évüket tervezik.

Kiss Nikolett

- Az első bevásárlóközpontban - az almádi Fórumban - dolgoztam  1988-ban, mikor - fegyveres erők napján - tisztán emlékszem az összegre, 870 forintos jutalmat kaptam az akkor párezer forintos fizetésem mellé. 


Fazekas Zsolt szerint a szellemi tőke biztosítja a cég fejlődését

És akkor, ott, '88 őszén elkezdtünk azon gondolkodni, ha bennünk van munkakedv, kreativitás, akkor ennek a megvalósítása csak egy vállalkozásban lehetséges. 

Belecsaptunk, és '89 tavaszán megnyitottuk az első boltot - idézi fel a két évtized előtti kezdteket az alapító tulajdonos. 

Az az időszak nem volt híján érdekes sztoriknak, hisz nemhogy internet meg fax, de még vezetékes telefon sem volt. S bizony előfordult az is, hogy a Vöröskő névre (abból is a vörös-re)  asszociálva nem az elektronikai cikkekkel kereskedő cégnél, hanem a pártházban landoltak a megrendelt áruk. 

- Az az időszak azért volt jó, mert lehetőségem volt nekem, az országnak, a hivataloknak együtt tanulni a társasági szerződés adta feladatokat. Tehát nem már egy kész, begyakorlott rendszerben lettem kezdő, hanem alapítója, tanulgatója voltam. 

Akkoriban nem az volt a kérdés, mint most, hogy hogyan adjuk el a terméket, hanem hogy miként  vásároljuk meg. 

Ebben az időszakban nagyon sokat járt a cégtulajdonos Németországba, Ausztriába egyetlenegy dolog miatt, hogy figyelje az ottani kereskedelmet.  

A rendszerváltás utáni két év alatt kiderült, hogy Magyarországon ugyanaz a társadalmi, politikai, gazdasági rendszer áll fel mint ott, csak az idő és a sebesség volt a kérdés. 

Fazekas Zsolt szerint nagy mérföldkőnek számított, amikor az ország a '90-es évek közepére eljutott oda, hogy szabadon lehetett importálni, mert addig a kérdés  az volt, hogy azt a bizonyos típusú fagyasztóládát milyen csellel tudják megvásárolni a Dunántúlon egy helyen ilyet árusító nagykereskedésből.  

De mérföldkő volt az is: amikor felismerték, hogy egyedül ez nem fog menni, csapat kell, kereskedők csapata. 

- Megszállottan kerestem a társakat, beleléptem egy osztrák csapatba,  aztán mi magunk csináltunk egyet Magyarországon, mindkettőből  nagyon sokat tanultam, és amikor a tulajdonosok növekedési elképzelései ütköztek egymással, akkor ez is megszűnt, míg végül az Euronicsra rátaláltam. 

Ehhez megtaláltuk a magyar partnerünket, és ma egy olyan csapat részei lehetünk, amelyik az egész világon nagyon erős. 

Az meg külön boldogság, hogy Németországból járnak hozzánk tanulni. Mert világszerte az egész hálózatban a mi fejlődési ütemünk és a  piacrészesedésünk a legnagyobb. 

Fazekas Zsolt szerint a cég legnagyobb erőssége húsz éve és most is az volt, hogy  képesek voltak alkalmazkodni, az aktuális  problémákra azonnal megadni a válaszokat. Igazolja ezt az is, hogy  gazdasági válság ide vagy oda, a cég 17 százalékot nőtt. 

Mi már tavaly októberben elkezdtük a forgatókönyvek gyártását, mi van akkor, ha összedől a piac, ha esik harminc százalékot. 

Persze, óhatatlanul felmerül a kérdés: lehet-e ezt ennyire pontosan prognosztizálni? 

- Nem tudjuk prognosztizálni, mi lesz, mert annyira sok az ismeretlen tényező, ráadásul nem csak az országban dőlnek el a dolgok, hanem ennek nagyon sok nemzetközi oka is van. 


A pozitív szemlélet a lehető legfontosabb dolog, a számok előtt áll 
(Fotó: Penovác Károly)


Amit tudunk tenni, és amit meg is tettünk: ha a piac 30 vagy bármennyi százalékot esik, akkor nekünk mit kell tenni, hogy életben maradjunk és ahhoz a körülményhez a lehető legjobban igazodjunk.

Miközben jelen helyzetben sok cég éppen, hogy egy-két hónapra tervez, az Euronics és a Vöröskő Kft. már a következő két évtizedét is vázolja. 

- 1992-ben is azt mondták, ne merjek előre tervezni.  Furcsa, de mi leülünk Péterrel (Fazekas Péter a testvér, társtulajdonos - a szerk.), és elbeszélgetünk,  milyen legyen a cég húsz év múlva.  

Ha van 20 éves terv, akkor van 10 éves,  5 éves és így tovább egészen a heti, napi tervig. Itt jelennek meg azok a dolgok, amit már nem mi végzünk, hanem a menedzsment. 

És még egy dolog: minden évnek megvan  a maga keresztje, most éppen a gazdasági válság. De abban a pillanatban, amikor az ember sír-rí, akkor áldozatává, okozatává válik valaminek, ez nem jó dolog, mert mindig van mit tenni! 

Nagyon fontos, hogy a pozitív szemlélet meglegyen és az egyén ne engedje ezt másoknak megváltoztatni! 

Ez a dolgok forrása.

*

A gazdasági válság okozott olyan objektív körülményeket, amelyeket igenis figyelembe kell venni. De nagyon nagy különbség, hogy egy dolgot, mint körülmény, figyelembe veszünk, vagy annak az okozatának tekintjük magunkat - véli Fazekas Zsolt.  

Mindig nézzük meg alaposan az adatokat, és legyen  az bármilyen rossz is, mindig lehet valamit tenni! Minden órában, minden percben van lehetőség cselekedni, hogy jobb legyen, hogy előre menjünk. A pozitív szemlélet a lehető  legfontosabb dolog, a számok előtt áll

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!