Véget ért már a lejtő? - Az autószalonokban érdeklődőkből vásárló lesz

Megyei körkép - Hosszú idő után az új gépjárművek értékesítésével foglalkozó statisztikák végre jobb képet mutatnak, mint az elmúlt év azonos időszakában. Lehet, hogy a szakma mostanra kijutott a gödör aljából?

Tremmer Tamás

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) legfrissebb statisztikai adatai arról tanúskodnak, hogy az év első hónapjában az új gépjárművek értékesítési darabszámai magasabbak voltak, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban. Januárban nagykereskedelmi értékesítésben 3962 új személygépkocsi és kishaszonjármű talált gazdára hazánkban, 998 darabbal több, mint tavaly januárjában. De ez még mindig jócskán elmarad a 2009-es januári adattól, ami 5778 volt.

Erdélyi Péter, az MGE elnöke remélte, hogy hamarosan a finanszírozási piac is megkezdi a kilábalást és olyan új termékekkel jelentkezik, amelyek a potenciális vevők számára elfogadhatók és elérhetők lesznek.

Az MGE statisztikája 35 márka értékesítési adatait összegzi. A nagykereskedelmi értékesítés terén az év első hónapjában a Skoda szerepelt a legjobban 585 járművel, őket az Opel követi 552-vel, nem sokkal van lemaradva tőlük a Volkswagen (451). Érdekesség, hogy a tavaly januári számait az Opel, illetve a Skoda majd' megduplázta, a VW pedig 32-vel növekedett.

Az eladott kocsikból 3457-et helyeztek forgalomba Magyarországon, a többi exportra került. A forgalomba helyezési sorrend más képet mutat. Szembeötlő, hogy a hazai Ford-kereskedők 289 kocsit értékesítettek, miközben a magyarországi forgalomba helyezési darabszám 470, vagyis ebből a márkából jelentős mennyiséget importáltunk. A további sorrend: Opel (391), Skoda (372), Renault (347), VW (301).

A Skoda Autó Piedl Kft. cégvezetője, Bedő Zoltán szerint az országos adatok ellenére helyben alig érzékelhető a javulás. Ők is több járművet adtak el, de ettől még nem látta reményteljesnek a jövőt. Mi lehet a kiút? Szerinte az emberek a tízéves autóhitelek foglyai, mások a svájci frankos hitelek rabjai, ezekből időközben, a jelen körülmények között csak jelentős ráfizetéssel lehet kiszállni. Az a tapasztalata, akinek van pénze, az sem igen mer autót vásárolni, fél belevágni, mert bizonytalannak érzi a helyzetet.

- Végre úgy tűnik, valami elindult, januárban nálunk is több volt a forgalomba helyezés, igaz, ez főleg a novemberi, decemberi megrendelések eredménye, az év végi hónapok jobban sikerültek a vártnál, nyilatkozta Császár Endre márkakereskedő. Az eredmények az intenzív akcióknak, illetve a Dacia Duster megjelenésének köszönhetők. Évek óta várják az erőteljes fellendülést, de ez eddig késett. Talán most bekövetkezik, Császár Endre ebben bízva a napokban Pápán Fiat márkakereskedést is nyitott. A Császár-csoport keretében hat márkát forgalmaznak a Dunántúlon, tehát jó rálátásuk van az autós piacra. Az azonban rossz, hogy a januári jó "szelek" után februárra ismét leült a piac, de talán a tavasz hoz némi változást, vélekedett az ügyvezető igazgató. 

Ugyancsak valami mocorgásról számolt be Marton György is. A Marsal' Kft. ügyvezetője azt fejtegette, hogy azok a cégek, amelyek a válság hatására elodázták a járműcserét, mára elérték a kritikus futásmennyiséget, vagyis többe kerül a javítás, karbantartás, mint ha új kocsit vásárolnának, tehát a vétel nem tűr tovább halasztást. A magánszemélyek is megjelentek a szalonokban, igaz, még csak nézegetnek. De eddig még ezt sem tették! A nézelődésből pedig előbb-utóbb vásárlás lesz.

Egyébként januárban és februárban ők is jobb hónapokat tudhatnak maguk mögött, mint egy évvel korábban, de a 2009-es adatok annyira alacsonyak voltak, hogy annál nem nehéz többet produkálni. De azért mennek előre, vélekedett Marton György.

 

Pozitív irányba mozdult el az autópiac

A 2011. januári forgalomba helyezésből még nem lehet az ez évi trend alakulását biztosan előre jelezni, mivel ebben a 2010. decemberi szerződéskötések hatása szerepet játszik. Az MGE előrejelzése alapján 2011-ben a 2010. évinél magasabb újgépjármű-értékesítési darabszámot vár. A 2011. januári forgalomba helyezési darabszámok jelzik a pozitív elmozdulást, azonban még messze nem érik el a 2009. évi azonos havi mennyiséget. A gazdasági és jogi környezet egyelőre még nem változott érzékelhetően, az év elején jelzett pozitív hatások (alacsonyabb szja, társasági adó és a flottacserék várható növekedése) valószínűleg később jelentkeznek. Az óvatosság mellett örömükre szolgál, hogy a 2010-es évhez képest a piac pozitív irányba mozdult el januárban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!