Durva szabálysértések a szolgáltatóknál - Mérleg a főszezoni ellenőrzések félidejében

Napló - A 882 próbavásárlás 11 százalékában tártak fel valamilyen szabálytalanságot a fogyasztóvédelmi ellenőrök a nyári főszezon első felében lezajlott akciók során.

Győrffy Árpád

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szerkesztőségünkben eljuttatott tájékoztatója szerint az ellenőrök legsűrűbben az italok mennyiségének hiányos kimérésével, s ennek eredményeként a vásárlók megkárosításával találkoztak. A vizsgálat során 60 esetben ellenőrizték a fiatalkorúak kiszolgálási tilalmát, amely ellenőrzések 30 százalékában valósult meg jogsértés (11 esetben alkohollal, 5 esetben cigarettával és 2 esetben alkohol-, és dohányáruval is kiszolgálták a fiatalkorút). Előfordult olyan eset is, amikor a sört kérdezés nélkül kiszolgáló alkalmazott a dohányterméket már nem adta át a fiatalkorúnak, hivatkozva az életkori tilalomra.
Az idegenforgalmi főszezon ellenőrzési időszakának első felében - 2011. június 20. - július 22. között - 868 vendéglátó egységet, illetve 49 személyszállító taxi-vállalkozást ellenőrzött országszerte a fogyasztóvédelmi hatóság. A főszezoni ellenőrzések célja, hogy biztosítsa a különböző idegenforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó jogszabályi előírások megtartását, ezzel elősegítve a fogyasztók vagyoni érdekeinek védelmét és a megfelelő tájékoztatáshoz való jogának érvényesülését.
Az idegenforgalmi témavizsgálat keretében a hatóság elsősorban a sok vendéget vonzó vízparti nyaralóhelyek, strandok, wellness és gyógyturisztikai helyek, illetve különféle fesztiválok, rendezvények, városközpontok vendéglátó-ipari egységeinek ellenőrzésére koncentrál, emellett sor kerül a személytaxi-szolgáltatás, a fiatalkorúak dohány-, illetve alkoholtermékekkel történő kiszolgálásának, illetve előbbi termékeket népszerűsítő gazdasági reklámok ellenőrzésére is.
A vendéglátóhelyek ellenőrzési kifogásolásai között jellemzően a vásárlók tájékoztatása körében találták a legtöbb hiányosságot. A szabálytalan ártájékoztatás, a kitelepült kereskedők adatainak és a hiteles mérlegeknek a hiánya, illetve a felszolgálóval működő egységekben a külső ártájékoztatásra vonatkozó jogszabályi előírások nem teljesülése fordult elő legtöbbször.
A vendéglátó egységek terhére összesen 219 kötelezésről szóló határozat született, s 11 esetben a kötelezés mellett fogyasztóvédelmi bírság került kiszabásra. Szabálysértési jogkörben a felügyelőségek 32 figyelmeztetést és 4 pénzbírságot tartalmazó határozatot adtak ki. A taxiellenőrzések során 7 esetben került sor kötelezést tartalmazó határozat kiadására, szabálysértési eljárás során pedig 2 figyelmeztetést adtak ki a felügyelőségek.
A nyári főszezonhoz kapcsolódó fogyasztóvédelmi ellenőrzések augusztus végéig folytatódnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!