Egyiptomi közlekedés: győzzön az erősebb

A busz műszaki hibája, vagy az egyiptomi közlekedési morál okozhatta a tragikus hurghadai baleset? A buszok tervezésére jellemző, hogy a kényelmet helyezik előtérbe a biztonság rovására, ugyanakkor általános tapasztalat, hogy a kontinens déli részén vakmerőbbek a sofőrök, Egyiptomban pedig nem csak a közvélekedés, hanem a tapasztalat szerint is rosszul vezetnek a helyiek.

Halmos György

A buszok többségére jellemző, hogy funkciójuk miatt a biztonság rovására a kényelmet helyezik előtérbe a tervezéskor. Az ülések elhelyezésénél például az egyik legfontosabb szempont az ergonómia.  A hatalmas üvegfelületek is a kényelmes utazást  szolgálják, miközben borulásnál kitörnek és súlyos  sérüléseket okozhatnak. Erről a Napló érdeklődésére Kacsur István igazságügyi közlekedési és gépjárműszakértő beszélt, aki többek között a tavaly májusi veszprémi buszbalesetet is vizsgálta.

- A merevséget csökkentik a nagy üvegfelületek, mert emiatt a függőleges tartószerkezetek  vékonyak, a tető pedig nem olyan erős, hogy fel tudja venni az ütközéskor, illetve boruláskor  képződött energiát. A szakértő problémának tartja, hogy sok buszon nincs biztonsági öv, ha  pedig van, akkor sem mindig használják.

Hosszú úton sokszor felállnak, járkálnak, így boruláskor sokkal nagyobb veszélyek vannak kitéve, mint az ülő társaik. A buszbalesetek áldozatainak sérülései általában súlyosak, mert az ablakszilánkok, a keretben maradó üvegdarabok, az éles fémszerkezetek durván roncsolnak - magyarázta a szakértő.

Egy busz felborulását leggyakrabban  műszaki hiba, például a fék,  a  kormányszerkezet meghibásodása, vagy vezetéstechnikai probléma okozza - mondta Kacsur István. Egy  busznál viszonylag nagy sebességnél szinte lehetetlen a rossz kormánymozdulatot, a sodródást korrigálni, mert tömege több tonna,  súlypontja pedig nagyon magasan van.

Azt, hogy pontosan mi okozta a tragédiát, még nem lehet tudni, de a szakértő szerint a kérdésre választ adhat a helyszínen keletkezett nyomok és a busz műszaki állapotának alapos vizsgálata, valamint speciális  szimulációs program használata, ami az esetleges vezetéstechnikai hibát mutatja meg. 

Ahogy haladunk délebbre úgy gyorsul, lesz egyre  dinamikusabb a forgalom, gyakrabban találkozik a magyar sofőr olyan vezetőkkel, akik túlzott önbizalommal mennek járműveikkel - fogalmazott a Balaton Volán Zrt. helyközi személyforgalmi üzemvezetője, akik évekig vezetett nemzetközi különjáratot. Hessz György véleménye szerint  Magyarországtól nyugatra sokkal nyugodtabban vezetnek az emberek, előzékenyebbek,  mind a hivatásosok, mind az úrvezetők.

- Általános tapasztalat, hogy a kontinens déli részén bevállalósabbak, akkor is mernek előzni, ha én azt már nagyon rizikósnak tartom. Bár az is hozzátartozik, hogy ott ezt nem veszik olyan komolyan, mint ahogy mi, és fel vannak készülve rá.  A buszsofőrökre vonatkozó uniós és európai szabályozás egyébként nagyon szigorúan szabályozza például a vezetési és pihenő időt, súlyos pénzbüntetésre számíthat, aki túllépi.  Azt  tapasztaltam, hogy még  azokon a területeken, ahol a kaminosofőröket nem szívlelik, a buszvezetőket tiszteletben tartották.

- Gyorsan hajtanak, legtöbbszört nem használnak irányjelzést, és a közvélekedés, valamint a tapasztalat szerint is rosszul vezetnek a helyiek - közölte érdeklődésünkre egy idegenvezető, aki korábban több alkalommal is tartózkodott hosszabb ideig csoportvezetőként az egyiptomi Hurghadában. Nem különösebben számít a forgalmi sáv sem - tette hozzá. Az utakon mindenféle típusú és korú jármú megtalálható, a szamárkordéktól kezdve a luxusterepjárókig, nagyon vegyes az a  kép, ami az európaiakat fogadja.

Ha egy mondattal kellene jellemeznem a közlekedési helyzetet, akkor a győzzön az erősebb kifejezés a legtalálóbb. Amerre jártunk egyébként mindenhol találkoztunk kisebb balesetekkel, koccanásokkal, súlyosabb balesetet ugyanakkor nem láttunk - emlékezett az idegenvezető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!