Hurghadai tragédia - A tervező szerint vezetési hiba okozta a balesetet

Szabadbattyán - Kevesen tudják, hogy az egyiptomi balesetben főszerepet kapott autóbusz formatervezője a ma már nyugdíjas Őrsi Ferenc.

Zatkalik András

Megérkezésünkkor már az asztalon vannak a tervrajzok, fotók, dokumentumok. Köztük a magyarokat is szállító busz képe, s egy kísértetiesen hasonló balesetet elszenvedő másik típus. Ám a kettő közti különbség óriási. Őrsi úr részletesen elmagyarázza, mi is történik egy borulásos balesetnél, hova milyen erők hatnak.

Bármilyen kegyeletsértő is leírni, de igaz: ha egy másik típusú busszal történik a baleset (és ezt igazolják a fotók is), még több lehetett volna az áldozat. Bizonyítékként az Egyiptomban gyártott (és általa formatervezett) busz képét mutatja: az utastérre, bár jelentősen megrongálódott, nem hajlott rá a tető, mert a különleges megerősítésű első és hátsó oszlopok állták a borulás okozta fizikai terhelést. Ha be lettek volna az utasok kötve (erre szinte sehol nincs a világban kötelező előírás!), megúszhatták volna sérülésekkel. Csakhogy védtelenül zuhantak ki, így megpecsételődött a sorsuk (ma a legtöbb távolsági buszban csak az első négy ülésen van biztonsági öv). Ez a gyártmány is kapható az összes ülésen felszerelt biztonsági övvel, de ez a megrendelőtől függ.

Őrsi úr azt is elmondja, hogy az MCV egyiptomi autóbusz karosszéria-építő gyár világcég, a legnagyobb felhasználója a Mercedes gépészetének, alvázainak. Sokat adnak a biztonságra, a minőségre, s nagy sorozatokban gyártják a járműpaletta széles skáláját. Valamennyi járművük messzemenően megfelel a szigorú uniós normáknak, ezenfelül a Mercedes-csillag viselésének műszaki, biztonsági, minőségi feltételeit pedig német szakemberek ellenőrzik rendszeresen. Ebből a típusból több mint ezer darab üzemel - mint a legkeresettebb luxusbusz Egyiptomban.

A tervező (akinek több százezer kilométeres egyiptomi vezetési gyakorlata van) szerint szinte kizárólag a buszvezető okolható a balesettel a relatív gyorshajtás miatt. A hírekben bemutatott felvételek alapján az erős kanyart túl gyorsan közelítette meg, ezt az ívet nem tudta a busz bevenni, rárohant a magas padkájú elválasztó szigetre, amely megdobta a buszt. A vezető a 16-17 tonnás jármű felett elvesztette az uralmát, amely többször megbillent, és az instabil jármű az út túlsó oldalán lévő magas útszegélynek csúszva, azáltal szinte "elgáncsolva", felborult. Valószínűleg a szinte mindenhol jelen lévő finom homokréteg - mivel az út a sivatagban épült - is fokozta a tapadás megszűnését, hiszen  azon úgy csúszhat meg a jármű, mintha hóra rohant volna rá.

 

A hírekben olyan megjegyzés is elhangzott, miszerint a "jármű nem volt felszerelve sebességtúllépést jelző műszerrel". Nincs olyan szériában gyártott jármű - legyen az akár autó -, amely olyan műszerrel lenne felszerelve, ami jelzi a vezetőnek, hogy túl gyorsan akar egy kanyart bevenni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!