Hét csapás az autósokra - Ellehetetlenül a kocsihasználat

Veszprém - Az autósok újabb és újabb többletterhét valós szakmai érvek és érdekegyeztetés nélkül vetették ki, amely jelentősen sújtja a gépjárművel közlekedőket.

Mátételki András

Ezt állítja dr. Farkas Károly, a Magyar Autóklub közép-dunántúli régiójának elnöke, aki lapunknak nyilatkozva aláhúzta: a köznyelvben "hét csapásként" emlegetett változás - a baleseti (biztosítási) adó bevezetése, a négynapos autópálya-matrica eltörlése, az áfa emelése, az új cégautóadó, valamint a regisztrációs adó, illetve a fizetendő illeték mértékének emelése, s persze a folyamatosan emelkedő benzinár - egyre lehetetlenebb helyzetbe hozta az autósokat. Ennek is tudható be országos szinten, hogy ma már lényegesen kevesebben ülnek kocsiba, mint korábban.

- A Magyar Autóklub, mint a legnagyobb civil autós érdek-képviseleti szervezet - több mint százezer autós rendelkezik klubkártyával és több százezer assisistence-tagunk van - a sajtóból értesült a többletterhek kivetéséről annak ellenére, hogy rendszeresen felszólalunk különböző fórumokon, hogy a döntések előtt az autóklub véleményét is kérjék ki - mondja Farkas Károly. - Több esetben jeleztük az illetékes minisztériumok vezetőinek, parlamenti képviselőknek, hogy az autósok terhelése tovább nem növelhető, mert ennek már komoly kedvezőtlen nemzetgazdasági következményei is lesznek. Ez alatt azt értem, hogy lényegesen kevesebb üzemanyagot tudnak az emberek vásárolni, nem vesznek új autót, nem használják a fizetős utakat, a szükséges javításokra nem a szakműhelyekbe viszik a kocsijukat. Ez mind-mind csökkenti az állami bevételeket is. Mindemellett az autó ma már régen nem luxus, hanem nagyrészt a munkavégzéshez kell.

A kilométerrel arányos úthasználati díj

A rendszeres kritikájuk mellett javaslatokat is letettek az illetékesek asztalára az elmúlt időszakban. Szorgalmazzák, hogy - csakúgy, mint más európai országokban - nálunk is alakítsák át a nehéz gépjárművek úthasználati díját a megtett kilométerekkel arányosan. Ez elsősorban a tranzitforgalmat érintené, ami jelentős bevételt hozna a költségvetésnek, így lehetne csökkenteni a magyar autósokra kivetett különböző adókat, terheket. Az autóklub értesülése szerint ezt a javaslatukat a közlekedési kormányzat komolyan vette, mivel megkezdődött az erre vonatkozó jogszabály előkészítése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!