Hatvan, illetve huszonöt - Négy korábbi világbajnok lesz a mezőnyben a Hungaroringen

Mogyoród - A címben szereplő két számmal kapcsolatban csak azok kérdeznek vissza a klasszikus vicc alapján (na jó, de mi hatvan és mi huszonöt?), akik kevésbé járatosak a Forma-1 autós gyorsasági világbajnokság történetében.

Novothny Ottó

A Forma-1 ugyanis az idén éri el csaknem a nyugdíjkorhatárt, vagyis ez a hatvanadik szezonja. A történet 1950-ben Nagy Britanniában kezdődött, majd ehhez az elithez kapcsolódott 1986-ban a Magyar Nagydíj, vagyis máris itt a válasz a másik számra: idén lesz huszonötödször a Hungaroring a helyszín.

A 25. Magyar Nagydíj július 30-án kezdődik, a futamot augusztus 1-jén rendezik meg. Az érdeklődők láthatnak négy olyan pilótát, akik korábban már nyertek világbajnoki címet.

A sorban persze első Michael Schumacher, aki hétszeres vébéelső, és négy esztendő szünet után tért vissza a száguldó cirkuszba. Első dicsőségét már 1994-ben (!) szerezte, az utolsót 2004-ben. Fernando Alonso kétszeres győztes, míg Lewis Hamilton és a címvédő Jenson Button egy-egy alkalommal állhattak fel az esztendő végén a dobogó legtetejére.

Az idei évadban ez lesz a tizenkilenc futam közül a tizenkettedik a sorban. Az összetett ponttáblázatban öten szereztek eddig száznál többet (érdekesség, hogy tavaly Button 95 ponttal lett bajnok, ugyan-akkor ez egyben bizonyítja is, hogy a pontozást az idén ala-posan megreformálták), Hamilton az éllovas 157-tel, őt Button (143), Mark Webber és Sebastian Vettel (136), illetve Alonso (123) követi. Ugyanakkor közülük csupán Webber nyert már három futamot, a többiek csak két-két alkalommal rázhatták fel a legnagyobb üveg pezsgőt 2010-ben.

Izgalmas tehát a vetélkedés, noha meglehetősen sok "sokk" éri a híveket, no meg a résztvevőket is. Legutóbb például a Ferrari utasította Massát, hogy engedje el Alonsót, ami minden csapatnál kicsapta a biztosítékot, joggal, hiszen szabályellenes. Mégis csupán pénzbüntetést kapott az olasz csapat. Emellett is hosszasan lehetne sorolni a gondokat, ami jelzi: átalakulóban van a Forma-1, és minden bizonnyal meglehetősen kevesen látják, hogy mi lesz a végeredmény.

A cél egyértelmű: megőrizni a hegemóniát, tovább éltetni a cirkuszt, amely immár az egész földkerekséget lázban tartja. Bahrein, Ausztrália, Malajzia, Kína, nyolc európai helyszín mellett Törökország, Kanada, Szingapúr, Japán, Dél-Korea, Brazília és Abu-Dzabi is élő bemutatót kap a Formula One élményeiből.

Mert a Forma-1 tipikus példája annak, hogy mindegy, mit írnak rólunk, csak írjanak. Márpedig a népszerűségért mindent megtesznek a sportág nagyurai, futószalagon szállítják a vitatható eseteket, a szép győzelmeket, a csalásokat, a bravúros megoldásokat, az árulásokat.

A Forma-1 igazi szappanopera, azzal a különbséggel, hogy itt az élet szolgáltatja az egymásba szorosan nem kapcsolódó, viszont hatvan éve véget nem érő részeket.

Péntektől Magyarországra figyel a világ, ahol vasárnap délutánra derülnek ki a válaszok: vajon Hamilton ismétel tavalyi sikere után vagy a többiek győznek és letaszítják a britet az alkalmi trónról?!

 

Véget nem érő számsorok

A Forma-1 hatvanéves történetében harmincnyolc nemzet pilótája ülhetett versenyautóba, közöttük a magyar Baumgartner Zsolttal. Ebből tizennégy ország ünnepelhetett világbajnokot, akik összesen harmincegyen voltak eddig.

Összességében egyébként 728 pilóta állt rajthoz, közülük Rubens Barrichello a csúcstartó: 296 futamon várta a zöld lámpa felvillanását.

A ma is száguldók közül M. Schumacher a második ebben a sorban (260), míg Jenson Button a tizennegyedik (181).

Érdekesség, hogy hetven pilóta léphetett fel a dobogó legtetejére futamgyőzelme tudatában. A 2010-es szezonban tizennégy nemzet huszonöt pilótája verseng.

A csapatok sorrendjét a McLaren-Mercedes vezeti, megelőzve a Red Bull Renault és a Ferrari istállóját.

 

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!