Digitália

2025.07.01. 06:00

Szép csendben kimondják az igazat a vezérigazgatók: a mesterséges intelligencia kiszorít a munkánkból

Ma még az a szöveg járja, hogy az MI csak egy eszköz a munkavállalók segítésére. De ha a nagy nyugati technológiai cégek vezetőinek cégen belüli, vagy akár egyenesen a nyilvánosságnak szánt nyilatkozatait nézzük: már sokak állása kockán forog. Nem a jövőben, pár éven belül.

Szép csendben kimondják az igazat a vezérigazgatók: a mesterséges intelligencia kiszorít a munkánkból

Forrás: Shutterstock

Fotó: Stokkete

Ez nem ijesztgetés, nézzük meg a hír forrásait.

Hivatalos megnyilatkozásaikban a vezérigazgatók szeretnek megnyugtatóan fogalmazni. Leginkább azt mondják, a generatív mesterséges intelligencia „növeli a termelékenységet”, meg hogy „egyszerűsíti a működést”. De ha elolvassuk, mit írnak a kiszivárgott belső levelezéseikben a saját alkalmazottaiknak, vagy mi áll a részvényeseknek készült befektetői feljegyzésekben, az üzenet egyáltalán nem ez: a virtuális munkaerők már itt vannak, és nem csak asszisztensek. Hanem helyettesítők.

A Gizmodo összegyűjtötte, mit mondanak a világ legbefolyásosabb tech-vezérigazgatói. Nem a nyilvánosan tett hatáskeltő bejelentéseken, hanem hivatalos belső üzenetekben, blogbejegyzésekben és befektetői hírekben.

Kevesebb emberre lesz szükségünk

Andy Jassy, az Amazon vezérigazgatója nemrég írt egy üzenetet az óriásvállalat dolgozóinak, amin el lehet tűnődni, ha figyelmesen olvassuk.

„Ahogy egyre több generatív mesterséges intelligenciát és ügynököt vezetünk be, az megváltoztatja a munkavégzés módját. Kevesebb emberre lesz szükségünk a következő néhány évben a feladatok elvégzéséhez. (...) Arra számítunk, hogy ez csökkenteni fogja a munkaerő létszámát, mivel hatékonyságnövekedést érünk el az MI széles körű vállalati használatából.”

Mi a kulcsmondata a levélnek? „A következő néhány évben.” Azaz, 2026 és 2028 között. Nem tíz év múlva. Hamarosan bekövetkezik.

Figyeljünk, a vezér messze nem csak az egyszerű vagy ismétlődő feladatok automatizálásáról beszél. Arra a hamarosan elkövetkező, új valóságra készíti fel az alkalmazottait, amelyben a mesterséges intelligencia teljes munkaköri kategóriákat vált ki, és ahol a gépek körüli emberi közreműködés minimálisra csökken, vagy teljesen leáll.

Csak akkor vegyenek fel új embert, ha a mesterséges intelligencia nem tudja elvégezni a feladatot

Egy LinkedInen (hol is másutt, mint az első számú álláskereső portálon)  közzétett feljegyzésben Luis von Ahn, a Duolingo vezérigazgatója még az előbbieknél is nyersebben fogalmaz:

Akkor lehet valakit felvenni, ha bizonyítják, az adott munkát nem lehet automatizálni.

Nincs több felvétel: kivéve, ha a munkát a mesterséges intelligencia bizonyítottan nem tudja elvégezni. A Duolingonak hamarosan kevesebb emberre lesz szüksége.

Miért? Nem tudja ezt megoldani a mesterséges intelligencia?

– Tobi Lütke, a Shopify vezérigazgatója:

„Mielőtt több létszámot és erőforrást kérnének, a csapatoknak be kell bizonyítaniuk, hogy nem tudják mesterséges intelligencia segítségével elvégezni a kívánt feladatokat.”

Lütke nyíltan arra kéri a vezetőket, hogy gondolják el újra a csapatokat úgy, mintha az MI-ügynökök már integrálva lennének, és

indokolják meg, miért van még szükség emberekre.

Mit mondanak ezzel a világ legbefolyásosabb tech-vezérigazgatói? Hogy a maradék emberi alkalmazottak mostantól utolsó mentsvárak. Az új alapértelmezett érték a cégüknél az automatizálás.

Marc Benioff, a Salesforce vezérigazgatója a közelmúltban kijelentette, hogy náluk a mesterséges intelligencia már a munka 50%-át végzi. Röviddel azelőtt közölte ezt, hogy újabb 1000 dolgozó elbocsátását, munkakörének felszámolását jelentette be.

A Klarna, egy jelentős fintech vállalat vezérigazgatója tovább ment, elárulta, hogy a mesterséges intelligencia bevonásával 40%-ra csökkenti a foglalkoztatottak létszámát.

A valóság: a virtuális munkavállalók már léteznek

Ezek nem jövőbeli, sci-fi forgatókönyvek.

A hirtelen változás oka a MI-technológia meglepően gyors fejlődése. Ahogy Sam Altman, az OpenAI vezérigazgatója nemrégiben egy podcastban kifejtette, a legújabb, úgynevezett „érvelési modellek” kritikus ugrást tettek. Egyszerűen fogalmazva, ezek a mesterséges intelligencia rendszerek ma már többet tudnak, mint pusztán információkat keresni; képesek összetett, többlépcsős problémákon „átgondolni” magukat. Altman szerint ezek a modellek egy PhD fokozattal rendelkező emberrel egyenértékűen tudnak érvelni: most már képesek elvégezni azokat az analitikai feladatokat, amelyek korábban csak magasan képzett emberek számára voltak fenntartva.

Ezt a képességet ki is aknázzák. Három, nagyobb MI-laboratóriumban nyilatkoztak a Gizmodonak, hogy nagy teljesítményű modelleket képeznek valós feladatok elvégzésére szinte minden úgynevezett „tudásmunkával” járó szakmában, beleértve a banki, pénzügyi elemzési, biztosítási, jogi feladatokat és ami azt illeti, az újságírást is.

A „következő néhány év”, amiről Jassy beszélt, legfeljebb két év lehet.

Felgyorsulnak a leépítések

Nézzük a technológiai iparág legutóbbi elbocsátási trendjeit. A Layoff.fyi adatai szerint 2024-ben 551 technológiai vállalat közel 152 ezer 922 alkalmazottat bocsátott el. A tempó idén drámaian felgyorsult. Csak 2025 első hat hónapjában 151 technológiai vállalat már több mint 63 ezer 823 embert bocsátott el. Átlagosan egy technológiai vállalat 277 alkalmazottat bocsátott el 2024-ben. Ha ez az ütem az év hátralévő részében fennmarad, akkor a vállalatonkénti átlagos elbocsátások száma 2025-ben 851-re ugrik, ami nagyjából a 2024-es átlag háromszorosa.

Bár nincs általános, közvetlen bizonyíték arra, hogy a leépítéseket a mesterséges intelligenciához lehetne kötni, ez a tendencia. A Nasdaq részvénypiaci index minden idők legmagasabb szintjén zárt, és a világ tíz legnagyobb vállalata közül nyolc a technológiai szektorban működik. Amerikában a nyereséges, növekvő vállalatok fokozódó ütemben bocsátják el a munkavállalóikat, s az MI csendes bevezetése a leglogikusabb magyarázat. És ami most van Amerikában, az lesz mindig hamarosan Európában.

A tech-vezérigazgatók ezt így nem fogják egyenesen kimondani, jegyzi meg a Gizmodo.

A mesterséges intelligencia már itt van, és amelyik cégnek jövőképe van, valószínűleg már ütemtervet készít a munkakörök automatizálásáról. Először majd egy belső kísérleti projekt jön a cégnél. Utána egy chatbot. Azután felfüggesztik a felvételt. Aki meg akarja érteni, mi vár ránk a fejlett piacokon, és azokon túl, ne a PR-szövegre hallgasson.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!