teendők tavaszi túrák előtt

2019.04.07. 09:00

Kezdődik a bringaszezon: hogyan ébresszük fel téli álmából a kétkerekűt?

A tavaszi felkészülés kapcsán Kálóczi Balázzsal beszélgettünk, akitől megtudtuk, hogy a bringánál is kötelező az olajcsere, és hogy szerinte hol lenne még szükség kerékpárútra.

Sövényházi János

Bár az áprilisi időjárás még eléggé szeszélyes, azért melegszik az idő, lassan kezdődik a bringaszezon. Ilyenkor előkerülnek a bicók az ilyen-olyan tárolóhelyekről. Vajon mennyire viseli meg őket a pár hónapos holt szezon?

- Ha télen megfelelően tároltuk a kétkerekűt, akkor tavasszal nem érhetnek nagy meglepetések. Mindenképpen érdemes zárt helyen teleltetni a biciklit (nem az erkélyen letakarva, mert a rozsda hamar beleharap a vas alkatrészekbe), felfújt gumikkal, a váltókat véghelyzetbe állítva, azaz hátul a legkisebb fogaskeréken, elöl az egyes, legkisebb tányéron, hogy ne feszüljenek és ne nyúljanak meg a váltóban a rugók.

Annak nincs különösebb jelentősége, hogy falra akasztva, állványon vagy pedig „saját lábán” telel ki a bringa, hiszen nem nehezedik akkora súly a gumikra, ami árthatna nekik. Gondot okozhat viszont a kerékben maradt defektgátló folyadék, ha az besűrűsödik, megköt, akkor a gumit cserélni kell.

Kálóczi Balázs még gyerekként, nagyapjával vett részt első komoly túráján: a Bakony 200-ason Veszprémtől Nagyvázsonyig tekert egy BMX-szel. 2009 óta kerékpározik versenyszerűen, a Veszprémi Kerékpáros Egyesület színeiben. 2010-ben már szép eredményeket ért el, a Balaton Bike Festen és a Duna-maratonon is harmadik helyezett lett. Általában rövid távon versenyzett, 30-40 kilométeres szakaszokon, 800-1000 méter szintkülönbséggel. Amikor elkezdett dolgozni, a versenyzés háttérbe szorult, de körülbelül két éve újra rendszeresen edz. Úgy tűnik, a visszatérés sikerült, hiszen kategóriájában bekerült az első negyedbe. Mostanában középtávú, 60-70 kilométeres, 1700-2000 méter szintkülönbségű versenyeken indul. Benevezett a TOP Mountain Bike Maraton sorozatra, amely idén öt versenyből áll. Május 5-én Balatonfüreden kezdenek a Balaton Maratonnal 40 kilométeren, május 26-án kerül sor a szilvásváradi (vagy ahogy Balázs mondja, „szívásváradi”) 70 kilométerre, ami általában sáros, de nagyon izgalmas, jó pályát jelent a Bükkben, komoly szintkülönbséggel, majd Nagykovácsi és Felsőtárkány után szeptember 1-jén a Mátra Maratonnal zárul a sorozat. „Pihenésképpen” versenyzőtársával, Hornung Andrással közbeiktatnak egy, a tavalyihoz hasonló horvát túrát, de idén Senj helyett Zadar lesz a cél, ahova a tervek szerint négynapos tekeréssel fognak eljutni.

Mit érdemes átnézni a bringán a szezon elején?

Először is poroljuk, mossuk le a kerékpárt, aztán pumpáljuk fel a gumikat, és nézzük meg, mennyire vannak berepedezve, mennyire öregedtek el, mennyire koptattuk el őket tavaly. Aztán ellenőrizzük a fékbetéteket, V-fék esetén nézzük meg, mennyire koptatta el a felnit, tárcsafék esetén a féktárcsákat. Aki nem ért hozzá, vigye inkább szervizbe, de aki mondjuk évi ezer kilométert vagy még kevesebbet megy a kerékpárjával, annak évekig nem kell hozzányúlnia, hiszen ilyen csekély igénybevételtől alig kopnak az alkatrészek.

A lánc nyúlását is érdemes megmérni, ha ez határon (0,7 milliméter) kívül esik, akkor már cserélni kell, de ugyanígy meg kell vizsgálni a fogaskerekek, lánctányérok fogainak a kopottságát is.

A teleszkópokban illik évente olajat cserélni, kipucolni, ugyanez vonatkozik a hidraulikus tárcsafékekre is, attól függetlenül, hogy mennyit mentünk vele, hiszen idővel az olaj is elöregszik.

Ha jobb híján az erkélyen, letakarva tároljuk a biciklit egész télen, akkor a vas alkatrészek idővel elrozsdásodnak. Ha azt érezzük, hogy a fék- vagy a váltóbowdenek szorulnak, nehezen mozdulnak, akkor már eszi őket a rozsda, ilyenkor a befújás is csak ideig-óráig segít, érdemesebb lecserélni őket. A küllőket is ajánlott átvizsgálni, a rozsdás küllő előbb-utóbb elpattan, aztán ahogy nő a terhelés a keréken, sorban el fog pattanni a többi is.

Hogyan állítsuk be a kerékpárt és hogyan öltözzünk fel, hogy a biciklitúra élmény és ne tortúra legyen?

A nyeregmagasságot úgy állítsuk be, hogy picit behajlított lábbal a sarkunk elérje az alsó állásban lévő pedált. Így lesz a legkényelmesebb az ízületeknek, és ha megállsz a városban a piros lámpánál, nem kell leszállnod a nyeregből, mert a lábad le fog érni a földre, meg tudsz támaszkodni. A kormány magassága az újabb bicikliken már nem állítható, általában akkor megfelelő, ha a nyeregben ülve ránézel az első kerékre, és a kormány kitakarja az első agyat. Ha nagyon magasan ülsz és mélyen előredőlsz, a karjaidra nehezedik a testsúlyod, elzsibbadhatnak az ujjaid, megfájdulhat a tenyered, és ez mind rontja a kerékpározás élményét.

Bár a gyártók leírják, milyen testmagassághoz mekkora vázat célszerű venni, ez egyénenként változó, mert van, akinek a javasoltnál kisebb váz a kényelmes, vagy épp fordítva. A legjobb, ha azt a méretet választod, ami neked kényelmes.

Oda kell figyelni a ruházatra is: a zselés betéttel készült biciklisnadrág olyan szempontból jó, hogy nem üli szét az ember, viszont a zselé egy idő után nagyon kemény lesz. A szivacsbetét mindenképpen kényelmesebb, azt viszont szét fogod ülni. Sokan nem tudják, de a biciklisnadrág alá nem kell alsónadrágot venni: ez így kényelmes, így tudja elszívni az izzadságot, nem gyűrődik és nem dörzsöli ki a bőrt. Mezből is olyant érdemes választani, ami nedvszívó és gyorsan szárad.

Tapasztalatom szerint hosszú távon a kemény nyereg kényelmesebb, de erre sincsen szabály, a lényeg, hogy az ülőgumóid jó helyre kerüljenek. Persze rövid távon ennek sincs túl nagy jelentősége, Veszprém és Almádi között egy puha, szivacsos nyereg ugyanolyan jó.

Ha télen nem csak a bringa, de a bringás is téli álmot aludt, hogyan hozzuk formába magunkat tavasszal?

Aki télen nem sokat mozgott, annak az első egy-két túra nem lesz kellemes, de ha már előzőleg elért egy bizonyos fokú edzettséget, akkor a szervezete emlékezni fog rá, és lassan észhez tér majd. Kezdésnek mondjuk eltekernék Veszprémből Szentkirályszabadjára, abból már tudni fogom, hol is tartok éppen. Itt is lényeges a fokozatosság, az ülőgumókat is újra hozzá kell szoktatni az üléshez.

Tavasszal még nagyon becsapós az időjárás, gyorsan lehűlhet a levegő, és a visszaúton akár ránk is sötétedhet. Hogyan készüljünk fel az ilyen helyzetekre?

Igen, könnyen előfordulhat, hogy a délutáni 18 fokból estére 10 fok lesz, amikor a rövidnadrág, póló már nem elég. Ilyenkor aztán jól meg lehet fázni, és a hideg az ízületeknek sem tesz jót. Ezen segíthetünk azzal, ha rétegesen öltözködünk, szélmellényt, toldalékot viszünk magunkkal, és ellenszélben a kesztyű is jó szolgálatot fog tenni.

A visszaúton előfordulhat, hogy ránk sötétedik, ezért a világítást sem szabad elhanyagolni. Itt is érvényes a látni és látszani elve, városban, utcai világításnál elég a pár száz forintos lámpa is, de országúti bringázáshoz mindenképpen érdemes valami komolyabbat, erősebb fényűt beszerezni. Sötétben, rossz látási viszonyok között pedig kötelező a láthatósági mellény, ezt talán mondanom sem kell.

Ne feledkezzünk el a védőfelszerelésekről sem: a sisak az életedet mentheti meg, úgyhogy érdemes jobb minőségűt venni és nem sajnálni rá a pénzt. A minőségi sisakok kényelmesebbek, biztonságosabbak és még jobban is néznek ki, mint az élelmiszerláncok áruházaiban kampányszerűen kapható olcsó darabok. A kesztyű is nagyon hasznos tud lenni, nem mindegy, hogy esés után a murvát kell szedegetned a tenyeredből, vagy csak egy új kesztyűt kell venned az elszakadt helyett.

Kálóczi Balázs és Hornung András 2018-ban a horvátországi túrán, útban Senj felé

Veszprém megyében számos ilyen-olyan minőségű bicikliúton túrázhatunk. Szerinted hol lenne szükség egy újabb kerékpárútra?

Veszprémiként nekem nagyon hiányzik egy bicikliút Márkóig. Jelenleg három úton lehet megközelíteni a falut: a 8-as főúton, ami veszélyes és tilos, a lőtér felé, ami szintén tilos, illetve Csatár alatt, ahol sokszor hatalmas a sár, pedig elméletileg erre vezet a Balatonfüred-Győr „kerékpárút”. Ha elérünk Márkóig, ott már a régi 8-ason tudunk barangolni, ami ideális túraútvonal, alig van forgalom, szépen, nyugodtan lehet tekerni Herendre, Szentgálra, Ajkára, vagy akár egy városlődi kanyarral Pápa felé is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában