Gazdaság

2007.10.26. 02:29

<u>Kisebb a kocsik piaca</u>

<b>Megyei körkép</b> - Tovább tart az autókereskedők kálváriája. Évek óta szinte megállíthatatlanul és folyamatosan csökken az új autók értékesítése hazánkban.

Tremmer Tamás

Amikor 2004-ben valamelyest csökkent az új autók értékesítése hazánkban, minden kereskedő abban bízott, egyedi és kivételes év volt, a visszaesés átmeneti. Volt mire ezt hinni, hiszen a rendszerváltást követően minden évben jelentős mértékben emelkedett az eladott új autók száma Magyarországon, s meg sem álltak 220 ezerig. Aztán 2003-ban megtört a lendület. 

Akik akkor vészharangot próbáltak kongatni, egyedül maradtak. Ma viszont már annyian húznák-vonnák a harangkötelet, hogy a vészharangban is benne maradt a hang. Kereskedő legyen a talpán, aki ma optimistán képes a jövőbe tekinteni. Az idei első kilenc hónapban ismét visszaesett az értékesítés. Ennek mértéke a 2003-as csúcsévhez képest év végéig akár húszszázalékos is lehet. Ez nagyon sok vállalkozó számára már kezelhetetlen, hiszen több tíz- és százmilliós költséggel építettek szalonokat, hogy megfeleljenek az importőr elvárásainak. 

Megyénk szintén tele van - európai normával nézve is - korszerű kereskedésekkel, csak éppen autót alig lehet eladni bennük. Vannak akik vallják, egy nemzet gazdaságának erejét az új autók vásárlásán keresztül is mérni lehet. Nos, bármilyen sikerpropaganda ellenére is úgy tűnik, döcögős hazánk gazdaságpolitikája. Egy-két márka kivételével mindenhol csökkent az értékesített darabszám, volt, ahol az átlagnál jóval nagyobb volt a visszaesés. 

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által negyedévente közzétett adatokból kiderül, hogy az első három negyedévben 7,7 százalékkal esett vissza a forgalom a tavalyi év hasonló időszakához képest. A csökkenő darabszámok mellett egyre inkább látszik, hogy a magyar vevők az alsó kategóriás járműveket keresik. Ennek köszönhető a Suzuki állandó és a dél-koreai autók növekvő népszerűsége. 

Az első kilenc hónapban 130 477 új személygépkocsi (és hobbiterepjáró) kelt el hazánkban, ami 11 056 darabbal kevesebb, mint tavaly. A Suzuki többéves visszaesése idén megállt, s némi növekedést is tudott produkálni. A márka továbbra is az értékesítési lista első helyén áll 24 803-mal (tavaly ilyenkor 24 749 kelt el). A második helyezett Opel az első negyedévben még növelte az értékesítését, a kilenc hónap együttese viszont negatív képet mutat. Idén 15 057-nél járnak, szemben a tavalyi 16 152-vel. Harmadik a Ford 13 157 darabbal, bár minimális csökkenést szenvedett (14 038-ról). 

Érdekesség, hogy ez a három márka a magyar újautó-piacon együttesen 40,6 százalékos részesedéssel bír. Ez - figyelembe véve, hogy hazánkban 39 márka adatait rögzíti az MGE - kiváló eredmény. A Skoda három éve utasította maga mögé a nagy testvér Volkswagent, idén azonban fordult a kocka: Volkswagen 10 753 (12 118), Skoda 10 409 (12 474). Az utánuk következők szintén vesztettek a korábbi eladási szintjükből: Toyota 9151 (9657), Peugeot 5862 (6295), Chevrolet 5553 (6707). Renault 5339 (7633), Citroen 4056 (4650). 

Éveken keresztül az első tízben volt a Fiat, mely egyre erőteljesebben halad. Az első három negyedéves teljesítményük 3883 autó. A legjobbak mögött nagy a tülekedés, erőteljesen jön fel a Honda, a Nissan, állandósította helyzetét a Seat, mindegyik márka háromezernél többet adott el. Előrelépett a dél-koreai testvérpáros, a Hyundai és a Kia is. Az autókereskedők alig várják az utolsó negyedévet. 

Az évnek ebben a szakában általában felpörög a forgalom, meglódul a kereskedés. Vásárlásban elsősorban a cégek járnak az élen, amelyek a képződött nyereség egy részét járművekbe fektetik. Ha minden idők legjobb utolsó negyedéve vár is a forgalmazókra, akkor is siralmas évük lesz. Kilenc hónap alatt 130 477 személygépkocsi kelt el. Ha ehhez hozzászámolunk akár ötvenezret is, akkor is csak 180 ezernél leszünk, ami negyvenezerrel kevesebb, mint a 2003-as csúcsidőszak. Ez több mint elkeserítő.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában