Gazdaság

2007.11.27. 03:28

Negyedével több pénzt költünk

Veszprém (vi) - A karácsonyi sütés-főzés, ajándékozás eredményeképpen a háztartások napi fogyasztásicikk-beszerzései decemberre kiemelkedően megugranak: az év utolsó hónapjára az egész éves forgalom 10- 11 százaléka jut.

Varga Ibolya

A háztartások a tavalyi év utolsó hónapjában élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot 249 milliárd forintért vásároltak - derül ki a GfK Piackutató Intézet adataiból. A kutatók szerint idén az MP4-lejátszók mellett az autónavigációs rendszerek- ből is sok kerülhet a fa alá. A napi fogyasztási cikkek teljes forgalma tavaly 2399 milliárd forint volt, ami átlagosan 200 milliárd forintnyi havi forgalmat jelent. A decemberi költések viszont általában az egész éves forgalomnak mintegy 10,4 százalékát adják, így tavaly 249 milliárdot tettek ki. Míg a vásárlók 2004 decemberében a havi átlagos költéshez képest 20 százalékkal hagytak nagyobb összeget a különböző üzletek kasszáinál, 2005 utolsó hónapjában már 24 százalékkal, egy évvel később - tavaly - pedig 25 százalékkal költöttek többet az ünnepi előkészületek során. Az évzáró hónapra eső háztartási beszerzések egyre nagyobb arányban a hipermarketekre koncentrálódnak. A legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése tavaly novemberről decemberre mintegy négy százalékkal, 23 százalékról 27 százalékra nőtt, majd - a korábbi évekhez hasonló tendenciát követve - idén januárban visszaállt 23 százalékra. Az év utolsó hónapját tekintve a kis üzle- tekben átlagosan közel 16 százalékkal, míg a drogériák- ban mintegy 17 százalékkal költenek többet a vásárlók. Ennek oka főleg az ilyenkor ugrásszerűen megnövő vásárlási gyakoriság. A háztartások napi fogyasztásicikk-beszerzéseit alapvetően befolyásolja és alakítja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. Az ilyenkor fontos alapanyagokból, úgy mint sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab, a fogyasztók jellemzően kétszer annyit vásárolnak az év utolsó hónapjában, mint máskor. Hasonlóképpen megduplázódik a Mikulás és karácsony alkalmával ajándékba adható táblás édességek és testápolási szerek, továbbá a sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt, égetett szeszes italok kereskedelmi forgalma. Tavaly a november-decemberi időszakban közel 115 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők szórakoztató elektronikai termékekből, mint egy hónappal korábban.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!