2008.04.10. 02:28
<u>Versenyhivatalunk nem érti a vicceket</u>
<b>Budapest</b> - A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a UPC Magyarország Telekommunikációs Kft. 2006-ban és 2007-ben megtévesztette a fogyasztókat, ezért tízmillió forint bírsággal sújtották.
A GVH 2007 nyarán kezdte vizsgálni, hogy a UPC széles sávú internetcsomagjait 2006-ban és 2007-ben megtévesztő módon hirdette-e. Az eljárás során kiderült, hogy jó néhány reklám alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére.
A cég hirdetéseiben az szerepelt, hogy a chello extreme csomag letöltési sebessége másodpercenként 10240 kilobit, a chello professional csomagé pedig 20480 kilobit. A GVH rendelkezésére bocsátott mérési eredményekből azonban az derült ki, hogy 2007. március 1-je után a letöltési sebesség egyszer sem érte el a reklámokban megjelölt sebességet.
Ezek alapján megállapítható, hogy a letöltési sebességre vonatkozó reklámígéretek nem voltak megalapozottak. A UPC a sávszélességen kívül az internetszolgáltatás áráról sem adott pontos tájékoztatást. A társaság arról ugyanis több reklámjában nem adott tájékoztatást, hogy a 2006-ban és 2007-ben reklámozott árakon csak akkor lehet szerződni, ha a fogyasztó hűségnyilatkozatot ír alá.
Ugyancsak hűségnyilatkozatot kellett aláírni, ha az ügyfél hozzá akart jutni a reklámozott ajándékokhoz. A GVH szerint egy szolgáltatás lényeges tulajdonságának minősül, ha igénybevételéhez hűségnyilatkozatot kell tenni.
Egy ilyen szerződés esetén a fogyasztó a meghatározott időtartam lejárta esetén csak kedvezőtlen feltételekkel mondhatja fel a szerződést, így a hűségnyilatkozat alkalmas a fogyasztók időszakos fogva tartására és nehezíti a versenytársak közötti váltást.
Mivel a versenytörvény értelmében az áru lényeges tulajdonságáról tilos megtévesztő tájékoztatást adni, a UPC magatartása a fogyasztók megtévesztésének minősül. Emiatt a társaság 10 millió forint bírság megfizetésére köteles.
Súlyosbító körülmény, hogy a UPC korábban már kétszer kapott elmarasztalást a fogyasztók megtévesztése miatt. Enyhítő körülménynek, hogy az eljárás alatt a UPC igyekezett kárpótolni a hibabejelentéssel hozzá forduló fogyasztókat.
A társaság a fogyasztók tájékozottságát javító vállalásokat is tett.