Gazdaság

2011.06.29. 10:47

George Pataki a magyar bort népszerűsíti Amerikában

Badacsony - A magyar bor különlegesen jó, de alig ismerik a tengerentúlon. A borászatok összefogásával, koncentrált marketing-kampánnyal viszont betörhet a piacra - véli George Pataki, aki lobbit folytat a magyar bor mellett Amerikában. A badacsonyi Laposa-pincészetben beszéltünk vele.

Németh F. Bernadett

George Pataki, New York állam volt kormányzója Dán Károly New York-i magyar főkonzullal vállvetve, s egy szakértői cég segítségével vezeti be és népszerűsíti a magyar borokat az USA-ban. A kampány keretében februárban elkezdték felkeresni a nagy borászatokat, az ország történelmi borvidékein: jártak Villány, Szekszárd környékén, kedden pedig a Balaton mellett.

- A magyar borok kifejezetten jók, de Amerikában és külföldön sajnos nem ismerik, nem tudják, milyen kiváló minőségűek. Tárgyalásokat folytattunk Dán Károly magyar főkonzullal, hogy miben segíthetném a magyar borok megjelenését az Egyesült Államokban, s kidolgoztunk erre egy stratégiát. A szakértőkkel arra jutottunk, hogy a magyar bor nem tömegesen kell, hogy megjelenjen, hanem márkákat kell teremteni három területen: csúcsminőségben, közép- és alsó áras kategóriában. A cél az, hogy a magyar bor versenyképessé váljon a világ többi boraival szemben. Ez az adottsága megvan, már "csak" másokat is meg kell győznünk erről. Az nem elég, hogy itthon tudjuk, hogy a magyar bor jó. Amíg a világ első befogadó piacára nem exportálunk markáns üzletpolitikával, addig a globális bortérképen nem vagyunk rajta.

Mindezt csak hosszú távú stratégiával, megfelelő piacismerettel, koordinációval és összefogással lehet megvalósítani. A magyar diplomácia elkötelezett a tekintetben, hogy a hazai bort az országimázs központi elemévé tegye az Egyesült Államokban, tudtuk meg.

Kérdésünkre válaszolva George Pataki nevetve idézte fel, hogy már gyermekkorában találkozott a borral, hiszen nagyapja a Hudson folyó melletti farmján szőlőt művelt és bort készített. Vöröset és fehéret is, "nem is rossz minőségben". A magyar borok közül Pataki a tokajit szereti, balatoni bort kedden kóstolt először. "Finom" - mondta az első pohár után.

A magyar bor-stratégiát Európai Uniós forrásokból, állami támogatással és a partner borászatok pénzügyi szerepvállalásával finanszírozzák és a tervek szerint idén július végén, vagy augusztusban indul a program a tengerentúlon, tudtuk meg Monika M. Elling magyar származású szakembertől, a stratégia tervezőjétől. A szakértő szerint több magyar pincészet érdeklődik a program iránt, és hajlandó befektetni is a kampányba, ami örvendetes, hiszen a célt csak összefogással lehet elérni.

- A kommunikációs stratégiánkban a fő elem az, hogy a boraink a családnév alatt kerülnek forgalomba, ez jelenik meg a címkéken is. A bor bizalmi termék, ezt hangsúlyozzuk mi is. A fejlesztések után itt, Badacsonyban egy olyan borászat jött létre, ami képes nagyobb mennyiségben nagyon magas  minőségű borokat készíteni, ezért igyekszünk minden lehetőséget megragadni, hogy a piaci oldalát is erősítsük a vállalkozásnak. Új piacokat, új partnereket keresünk - indokolta Laposa Bence, miért tervezik, hogy partnerei lesznek az amerikai projektnek.

Arra a kérdésre, hogy milyen eséllyel indulnak a magyar borok Amerikába, Laposa Bence elmondta: ezt nehéz megítélni. Az amerikai lét viszont a marketingre épül, jó stratégiával jó terméket el lehet adni.

 

 

 

 

Laposa Bence szerint, ha Európai Uniós és kormányzati pénzeket lehet bevonni, még növekszik az esély arra, hogy
az amerikai piacon a sikeresen bevezessék a magyar bort.

A közösségi marketingben kiaknázatlan lehetőségek vannak, amiket meg kell ragadni.

Ehhez azonban a magyar borászok összefogása és befektető kedve is elengedhetetlen.

Azonnali eredményre nem számít a borász, de elindult egy folyamat, amiből később mindenképpen lehet profitálni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!