Gazdaság

2011.10.18. 12:04

Adócsomag az autósoknak - Meddig nyírják a birkát?

Megyei körkép - Újabb súlyos terheket raknak az autós társadalom nyakába. Az adóemelések érzékenyen érintik a járműtulajdonosokat.

Tremmer Tamás

A kormány pénteken délután mutatta be a jövő évre tervezett adócsomagot. A hallottak kapcsán senki nem lehet boldogabb, különösen az autósok szisszentek fel fájdalmasan. A várható adóemelések tovább jegelik az autópiacot, amely már így is fagyáspontján van - az új személygépkocsik eladása a válság előtti időszak negyedére esett vissza. Ráadásul akinek van kocsija, az is egyre kevesebbet használja, nem bírják a magas üzemanyag árakat, amelyek a gyenge forint, az emelkedő áfa és jövedéki adó miatt folyamatosan drágulnak.

A kormány januártól bevezetné a baleseti adót, amely a kötelező felelősségbiztosítási (kgfb) díjfizetési kötelezettséghez kötődik, tekintve, hogy e díj összege kifejezi a biztosítotthoz (gépjárműhasználóhoz) kapcsolódó baleseti kockázat nagyságát. Az adó alanya a gépjármű üzembentartója, alapja pedig a kgfb éves díja, mértéke 30 százalék. A biztosítók november elején teszik közzé 2012-es tarifáikat, hogy a gépjármű tulajdonosok dönteni tudjanak: mennek vagy maradnak. Mivel a baleseti adóról még nincs döntés, nem tudni, milyen díjakkal lépnek, léphetnek a nyilvánosság elé, ami okozhat némi zavart a kgfb ajánlatokban.

Átalakul a cégautóadó rendszere is, az adó mértékét teljesítményhez és környezetvédelmi besoroláshoz kötné a kormány. Ez a fiatal, ugyanakkor kisautók esetében 40 százalékos emelkedést hozhat, nagyobb járművek esetében akár háromszoros is lehet a díj. Ugyanakkor a cégeknek január 20-ig előre kell megfizetniük a teljes éves cégautóadót, ami komoly tehertétel lesz, főleg ott, ahol több céges járművet is használnak. Ugyancsak jelentősen átalakul az autók átírási illetéke, talán mondani sem kell, itt sem kevesebb a fizetendő összeg.

Mária Terézia azt mondta, hogy azt a birkát lehet nyírni, amelyiknek van gyapja. Az autóstársadalom már kopasz, az ágazatot mégis további terhekkel sújtják, adott hangot aggályának Marton György gépjármű kereskedő. Kifejtette, azt megértenék, hogy valahonnan elő kell teremteni a máshonnan be nem folyó pénzeket, de legalább azt érezné a szakma, hogy ezért kapnak is valamit. Egy esztergályos vállalkozó visszaigényelheti az eszterga áfáját, egy taxis viszont a kocsiét nem, pedig mindkettőnek ez a munkaeszköze. A céges autók javítási költségei után sem jár vissza az áfa, ami érthetetlen.

A gyenge forint, az emelkedő áfa miatt megdrágulnak a járművek, pedig autót már eddig sem vettek az emberek. Az egyéb költségemelkedés - jövedéki adó, biztosítás, és a többi - miatt pedig a fenntartásuk is óriási tehertétel lesz. Sokan a hivatalos szervizek helyett a garázsműhelyek felé veszik majd az irányt. A folyamat a feketegazdaságot erősíti, ez pedig nem lehet célja senkinek, vélekedett Marton György.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!