Gazdaság

2016.03.08. 14:26

Változó vásárlói szokások

Az elmúlt egy évben megváltoztak a vásárlói szokások, egyrészt mindez kényszer hatása alatt – például vasárnapi zárva tartás –, másrészt önként történt.

Tremmer Tamás

Az elmúlt időszakban több törvénymódosítás, jogszabályváltozás érintette a kereskedelmet. Vágó Pétert, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) Veszprém megyei elnökét arról kérdeztük, véleménye szerint változtak-e az emberek vásárlási szokásai.

„Igen. Egy részük kényszer hatása alatt, másrészben önként” – válaszolta. Kifejtette, a vasárnapi zárva tartás egyéves „fennállását ünnepli”. Ez természetesen befolyásolja a vevők vásárlási lehetőségeit, így átalakítja szokásaikat is. Élénk a pénteki és a szombati nagybevásárlás, a lyukas nap miatt. Ezért alakulhatnak ki tumultuózus jelenetek a pénztárak előtt, ezért mogorvábbak az emberek a vásárlás ideje alatt, sokkal jobban megterheli az eladókat, az üzletek személyzetét. De nagyobb és összetettebb feladatot jelent a boltokat kiszolgáló nagykereknek és szállítóknak is.

Vasárnapra össznépi játék a jellemző: hol van nyitva bolt? Hol tudnak alapvető élelmiszerekhez jutni, ami a vasárnapi ebéd elkészítéséhez még hiányzik.Változott a dohánytermékek beszerzésének a rendszere is, akik megtehetik, több csomaggal vásárolnak kényelmi szempontok miatt.

Az elektronikus áruházak forgalma 222 milliárd forint volt tavaly, ez a legnagyobb növekedést felmutató terület már 2011 óta. A növekedés mértéke 30 százalékos. Vágó Péter is úgy tapasztalta, lényeges és meghatározó vásárlási forma lett az elektronikus kereskedelem. Egyes áruféleségek 40–60 százaléka ezen a csatornán talál vevőre. Otthonról, interneten keresztül szerzik be a vevők a műszaki cikkek, egyes ruházati termékek, könyvek, CD-k eladott mennyiségének majdnem felét.

Vitathatatlan, hogy az élelmiszerek házhoz szállítása is fellendülőben van. Ennek egyik mellékága a vendéglátásban is a piac átrendeződése, fejlődik az ételfutár-szolgáltatás, a pizza, hamburger mellett többfogásos ebéd vagy vacsora is rendelhető telefonon. Ezért ösztönzik a kereskedőket és vendéglátósokat, hogy saját honlapot működtessenek, tartsanak lépést a változásokkal.

Személyes véleménye szerint jó-jó ez az internetes vásárlás, de ő a kisboltok barátságát, az emberekkel való találkozás örömét nem cseréli fel az eladó nélküli kereskedelem nyújtotta előnyökkel.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!