Gazdaság

2009.01.26. 03:29

Cudar idők jönnek

<b>Megyei körkép</b> - Már a bizalom, az optimizmus is kiveszett az autókereskedőkből. Hiába reménykednek évről évre abban, hogy elérték a mélypontot, s a következő évben már csak jobb jöhet, ez sajnos nem igaz. S jövőre további visszaesést jósolnak a szakemberek. Cudar idők várnak rájuk.

Tremmer Tamás

Több mint egy évtizeden keresztül rohamosan bővült az új autók piaca hazánkban. Látszott, hogy a nép ki van éhezve a jó autóra. Amikor az értékesítés átlépte a 200 ezres határt, mindenki nagyon boldog volt. Akkor még senki sem sejthette, ez lesz a csúcs. 2003-ban és 2004-ben egyaránt 208 ezer új autó talált gazdára Magyarországon. 

A növekvési tendencia ezzel azonban megállt, s ma már folyamatos visszaesésről tanúskodnak a számok. A csökkenés mértéke tavaly a csúcs- évekhez képest már elérte a 24 százalékot. 

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által kiadott statisztika szerint 2008-ban 158 628 új autó talált gazdára hazánkban, ez a szám megegyezik a 2003-as, 2004-es kilenchavi értékesítéssel. 

A visszaesés 2007-hez is mérhető, a 18 350 darabszámos csökkenés jelentősnek mondható. Mindebből az következik, hogy egy-két márka kivételével mindegyik gyártó komoly darabszám-visszaesést volt kénytelen elkönyvelni.

 

A vezető márkák mindegyikének csökkentek az el-adásai, nem ritka a többezres visszaesés sem. Pozitív mérleget csak a kisebb márkák tudtak elkönyvelni, igaz, a pár százas darabszámról van még hova növekedni.

A tavalyi adatok szerint továbbra is őrzi abszolút első helyét a Suzuki. 12 hónap alatt 26 824 új kocsit dobtak piacra. Ezzel majdnem tíz-ezerrel előzik meg a követező márkát, de 2007-hez képest így is 5450-nel csökkent az értékesítés. 

Az Opel is megbízható szereplő, évek óta kibérelte a második helyet a listán. Tavaly 17 650 darab új gépjárművet adtak el, szemben a 2007-es 20 149-cel. A Ford ott liheg az Opel nyakán. Tavaly 17 239 új kocsit értékesítettek. 

A piaci pozíciójuk így is gyengült az egy évvel ezelőtti 18 334-hez képest. A három vezető márka mögött rendkívül összesűrűsödött a mezőny. Az anya Volkswagen és a leány Skoda évek óta egymást kerülgetik. 

Tavaly és tavalyelőtt a VW ért el jobb pozíciót, éves darabszámuk 13 557 volt (2007-ben 15 010), a Skodának be kellett érnie 11500-zal (2007-ben 14 377). A fentieken kívül a tízezres álomhatárt mindössze a Toyotának sikerült átlépnie. Tavalyi teljesítményük eredményeként 10 025 járművet adtak el, míg 2007-ben 12 165-öt.

Az első tízbe még a Chevrolet (7083), a Peugeot (6839) és a Renault (6418) fért be, de ezek mindegyike alacsonyabb darabszámot produkált, mint 2007-ben. Üdítő kivétel a Fiat, amely hosszú évek térvesztése után visszatért a top 10-be, ráadásul úgy, hogy nőtt az eladása. 2007-ben 5339, 2008-ban 5343 kocsit értékesítettek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!