Gazdaság

2014.08.18. 09:40

Erőteljesebb fellépést tesz a közüzem a kintlévőségek behajtására

Az erőteljesebb fellépés mellett külső behajtó cég, illetve a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) segítségét is igénybe veszi a Veszprémi Közüzemi Szolgáltató (VKSZ) Zrt., hogy az egymilliárdra rúgó kintlévőségét behajtsa.

Tremmer Tamás

A 2013-as évről készített beszámolóban az áll, hogy a VKSZ Zrt. kintlévősége meghaladja az egymilliárd forintot. Ennek egy részére sajnos olyan összeg, aminek a behajtására már esélyük sincs, ezért azt veszteségként kénytelenek voltak leírni. Viszont mostantól sokkal erőteljesebb lesz a követelésbehajtás, mondta megkeresésünkre Temesvári Balázs vezérigazgató. Tapasztalataik azt mutatják, hogy a 60 napon belüli tartozás még megfogható, efölött már egyre kisebb az esély ennek a behajtására.

A VKSZ Zrt-nek minden szolgáltatási területén vannak kintlévőségei, a két legnagyobb „falat” a hulladékszállítás és kezelés, valamint a távhő szolgáltatás, előbbinél 2013. év végi adatok alapján 188 milliót meghaladó (ebből 174 millió alakossági hátralék), a távhőnél 316 millió forint (ebből 283 millió a lakossági hátralék) a vállalat kintlévősége. Millió feletti adóssága egyetlen lakossági fogyasztónak sincs, jellemző a több tízezres, néhány esetben a százezres tartozás.

A vezérigazgató jelezte, a fentiek miatt intenzív kintlévőség kezelésbe kezd a VKSZ. Mostantól egységes struktúrában, meghatározott eljárásrend szerint kezelik a társaság felé fennálló tartozásokat, ezért létrehozták az egységes ügyfélszolgálatot és kintlévőség kezelést. Hulladék esetében a jogszabály lehetőséget ad az adók módjára behajtásra, ezért ezeket a követeléseket átadják az adóhatóságnak.

Távhő esetében ilyen lehetőséget nem biztosít a törvény, e téren az épületek műszaki megoldása miatt a korlátozás sem jöhet minden esetben szóba, bár a melegvízóra leszerelésére a jogszabály lehetőséget ad. Éppen ezért úgy döntöttek, bevonnak egy külső követeléskezelő céget. Előző munkahelyén azt tapasztalta, az ő fellépésük segít a fizetési hajlandóságon, és a fizetni egyébként hajlandó, de átmeneti problémákkal küzdő ügyfelekkel való jobb együttműködésben.

Nem félnek, hogy az erőteljesebb fellépéstől kevésbé lesznek népszerűek? Temesvári Balázs hangsúlyozta, az egymilliárdos forráshiány miatt a munkavállalóikat hátrányosan érintő gazdasági döntéseket kell meghozniuk (például elmaradó bérfejlesztés). A hiányzó pénz a fejlesztéseket, a magasabb szolgáltatási minőség és környezetbarát technológiák megteremtését is akadályozza. Olyan új technológiák beépítése is elmarad, amitől a munkavégzés feltételei javulnak. Viszont a működőképesség megőrzése érdekében elengedhetetlen a költségracionalizálás. A nyújtott szolgáltatások ellenértékére egyszerűen szükség van, hiszen az teremti meg például a hétköznapok kényelmét jelentő távhő fedezetét, aminek előállításhoz földgázra van szükségünk.

Hangsúlyozta, a határozott lépéseket azokért a fogyasztókért is teszik, akik tisztességesen fizetnek, akik hónapról hónapra úgy gazdálkodnak a családi költségvetéssel, hogy a közszolgáltatások díjaira legyen fedezet. Szerencsére ők vannak nagy többségben. Velük szemben is etikátlan lenne, ha hagynák a tartozókat, hogy ne fizessenek.

Ha tudják, hogy a fogyasztóban megvan a fizetési hajlandóság, de úgy alakult az élethelyzete, akkor határidő módosításra, részletfizetésre mindig lehetőséget biztosítanak. Akinek viszont több százezres tartozása van, arra ne számítson, hogy ezt havi ezer forinttal törlesztheti, nyomatékosított a vezérigazgató.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!