Gazdaság

2006.06.30. 02:29

Kellemetlen meglepetés

Biztosan mindenki járt már úgy, hogy nem éppen az előre meghirdetett feltételek szerint alakult a hőn áhított nyaralás. A reggel hatórai indulás helye ...

Mórocz Zsolt

Biztosan mindenki járt már úgy, hogy nem éppen az előre meghirdetett feltételek szerint alakult a hőn áhított nyaralás. A reggel hatórai indulás helyett tizenegykor még mindig a reptéren ült elcsigázottan, bosszankodva, vagy éppen a hosszas buszút végén derült ki túlfoglalták a szállodát, nincs hol aludni. De mit tehet ilyenkor az utas?

Az utas és az iroda között utazási szerződés rögzíti a feltételeket, kötelezettségeket mindkét fél részéről és minden részletre kiterjedően, ezért aláírás előtt mindenképpen érdemes átböngészni azt. Az utas köteles a teljes részvételi díjat az utazás megkezdése előtt 30 nappal befizetni. A határidők be nem tartása esetén az iroda jogosult a szolgáltatást lemondani. Amennyiben a közlekedési költségek vagy a devizaárfolyam változása miatt megváltozik a részvételi díj, az utaztató legkésőbb húsz nappal az indulás előtt köteles írásban tájékoztatni az utast. Az utazási iroda felelős az utazás elmaradásáért, illetőleg a nem szerződésszerű teljesítésért. Az utas választása szerint a vállalkozó vagy az utazási díjat köteles visszafizetni vagy az utazást más időpontra áttenni. Az utazási szolgáltatás nem megfelelő teljesítése esetén az utas a díj arányos csökkentését és kárának megtérítését követelheti. Ilyen eset lehet az is, amikor nem a lefoglalt szállást kapja meg az utas. Az iroda ilyenkor igyekszik kárpótlást adni, olvasóinktól tudjuk, hogy spanyolországi nyaralásukon kiderült túlfoglalták a szállodát, nem volt hol lakniuk. Néhány telefon után az itthoni irodából elintéztek mindent, teljes szállodai ellátást és ingyenes barcelonai kirándulást kaptak ajándékba. Hisz az irodának nyilván nincs annál fontosabb, mint az, hogy elégedett utasaik legközelebb is őket válasszák. Az utas egyébként a szerződésszegés miatti kifogását haladéktalanul - tehát már az utazás alatt - köteles közölni az utazásszervezővel, illetőleg annak megbízottjával. A késedelemből eredő kárért felelősséggel tartozik. Az utaskísérő az utas bejelentését köteles jegyzőkönyvbe foglalni és ennek egyik példányát az utasnak átadni. Utaskísérő hiányában - amennyiben a helyi szolgáltató a panaszt nem orvosolta - az utas az utazási irodát köteles tájékoztatni. A légtér telítettsége, a rengeteg új légitársaság megjelenése is az oka annak, hogy a nyaralás helyszínére szállító repülőgépek gyakran több órát késnek. Utazási szakemberek szerint ez sajnos benne van a pakliban, azzal mindenkinek számolnia kell, hogy a nyaralás első és utolsó napját az utazásra kell szánni. Az Európai Unió is komolyan szabályozza, milyen kártérítés jár az utasoknak az esetleges kellemetlenségek miatt.

Az utas és az iroda között utazási szerződés rögzíti a feltételeket, kötelezettségeket mindkét fél részéről és minden részletre kiterjedően, ezért aláírás előtt mindenképpen érdemes átböngészni azt. Az utas köteles a teljes részvételi díjat az utazás megkezdése előtt 30 nappal befizetni. A határidők be nem tartása esetén az iroda jogosult a szolgáltatást lemondani. Amennyiben a közlekedési költségek vagy a devizaárfolyam változása miatt megváltozik a részvételi díj, az utaztató legkésőbb húsz nappal az indulás előtt köteles írásban tájékoztatni az utast. Az utazási iroda felelős az utazás elmaradásáért, illetőleg a nem szerződésszerű teljesítésért. Az utas választása szerint a vállalkozó vagy az utazási díjat köteles visszafizetni vagy az utazást más időpontra áttenni. Az utazási szolgáltatás nem megfelelő teljesítése esetén az utas a díj arányos csökkentését és kárának megtérítését követelheti. Ilyen eset lehet az is, amikor nem a lefoglalt szállást kapja meg az utas. Az iroda ilyenkor igyekszik kárpótlást adni, olvasóinktól tudjuk, hogy spanyolországi nyaralásukon kiderült túlfoglalták a szállodát, nem volt hol lakniuk. Néhány telefon után az itthoni irodából elintéztek mindent, teljes szállodai ellátást és ingyenes barcelonai kirándulást kaptak ajándékba. Hisz az irodának nyilván nincs annál fontosabb, mint az, hogy elégedett utasaik legközelebb is őket válasszák. Az utas egyébként a szerződésszegés miatti kifogását haladéktalanul - tehát már az utazás alatt - köteles közölni az utazásszervezővel, illetőleg annak megbízottjával. A késedelemből eredő kárért felelősséggel tartozik. Az utaskísérő az utas bejelentését köteles jegyzőkönyvbe foglalni és ennek egyik példányát az utasnak átadni. Utaskísérő hiányában - amennyiben a helyi szolgáltató a panaszt nem orvosolta - az utas az utazási irodát köteles tájékoztatni. A légtér telítettsége, a rengeteg új légitársaság megjelenése is az oka annak, hogy a nyaralás helyszínére szállító repülőgépek gyakran több órát késnek. Utazási szakemberek szerint ez sajnos benne van a pakliban, azzal mindenkinek számolnia kell, hogy a nyaralás első és utolsó napját az utazásra kell szánni. Az Európai Unió is komolyan szabályozza, milyen kártérítés jár az utasoknak az esetleges kellemetlenségek miatt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!