Gazdaság

2006.07.04. 02:27

Kereskedelem listázása

A médiában fogyasztóvédelmi feketelistaként emlegetett kezdeményezés célja, hogy minél több fogyasztó ismerje meg a vizsgált panaszokat és az eljáráso ...

Mórocz Zsolt

A médiában fogyasztóvédelmi feketelistaként emlegetett kezdeményezés célja, hogy minél több fogyasztó ismerje meg a vizsgált panaszokat és az eljárások eredményét. A célok megvalósítása érdekében a FEOSZ folyamatosan közzéteszi azoknak a cégeknek és kereskedőknek a nevét, amelyek, illetve akik korábban jogszabályba ütköző magatartást tanúsítottak a fogyasztókkal szemben. Ilyen helyzet lehet például az, amikor a gyártó nem hajlandó megtéríteni a selejtes terméke által okozott kárt, mondjuk egy felrobbant kávéfőzőgép esetén, ezért a vevő a területileg illetékes békéltetőtestülethez fordul segítségért. Utóbbi bizonyos esetekben jogosult nyilvánosságra hozni az érintett kereskedők nevét.

A kezdeményezést támogatandónak tartja Mesterházy Attila, a fogyasztóvédelemért felelős volt politikai államtitkár. Mint mondja, az Európai Unióban nincs egyértelmű gyakorlat az ilyen listák készítésére vonatkozóan, a civil kezdeményezések azonban ismertek. Hazánkban is volt már hasonló eset, néhány évvel ezelőtt például az amerikai nagykövetség közzétette azoknak a vendéglátóhelyeknek a nevét, amelyek szerintük nem viselkedtek korrektül a külföldi vendégekkel szemben. Akkor ez a lista igen heves indulatokat váltott ki országszerte.

A kereskedők ugyanakkor egyelőre óvatosan fogalmaznak a kezdeményezésről. Jassek Balázs, a Stég Sport extrém sportruházattal foglalkozó üzlet vezetője szerint azok a fogyasztók, akik egyébként is az elégedetlenek közé tartoznak, bizonyára bosszankodnak majd a nyilvánosságra kerülő ügyek hallatán, azok viszont, akik nem a hibákat keresik, nem foglalkoznak az ilyen kezdeményezésekkel. Ettől függetlenül támogatandónak tartja a kezdeményezést, mert ha a gyakorlatban is működik, az sok kókler kihullásához vezethet. Bizonytalannak látja a helyzetet Leidl János, a Rőfös lakástextilbolt tulajdonosa is. Az alapgondolat szerinte támogatandó, de csak akkor, ha a nyilvánosságra hozatal egy konkrét szabályrendszer alapján történik. Hozzátette, hogy szerencsére nem volt még dolga a kamara által működtetett békéltető-testülettel, úgy véli, hogy korrektséggel és kompromisszumkészséggel megoldhatók a problémák. Kétségei vannak Csanádi Tamásnak, a Niko divatáruüzlet tulajdonosának is. Bár az alapötletet jónak tartja, attól tart, hogy a multik erős háttere és lobbija miatt elsősorban a kiskereskedők kerülnek fel a listára.

A kezdeményezést támogatandónak tartja Mesterházy Attila, a fogyasztóvédelemért felelős volt politikai államtitkár. Mint mondja, az Európai Unióban nincs egyértelmű gyakorlat az ilyen listák készítésére vonatkozóan, a civil kezdeményezések azonban ismertek. Hazánkban is volt már hasonló eset, néhány évvel ezelőtt például az amerikai nagykövetség közzétette azoknak a vendéglátóhelyeknek a nevét, amelyek szerintük nem viselkedtek korrektül a külföldi vendégekkel szemben. Akkor ez a lista igen heves indulatokat váltott ki országszerte.

A kereskedők ugyanakkor egyelőre óvatosan fogalmaznak a kezdeményezésről. Jassek Balázs, a Stég Sport extrém sportruházattal foglalkozó üzlet vezetője szerint azok a fogyasztók, akik egyébként is az elégedetlenek közé tartoznak, bizonyára bosszankodnak majd a nyilvánosságra kerülő ügyek hallatán, azok viszont, akik nem a hibákat keresik, nem foglalkoznak az ilyen kezdeményezésekkel. Ettől függetlenül támogatandónak tartja a kezdeményezést, mert ha a gyakorlatban is működik, az sok kókler kihullásához vezethet. Bizonytalannak látja a helyzetet Leidl János, a Rőfös lakástextilbolt tulajdonosa is. Az alapgondolat szerinte támogatandó, de csak akkor, ha a nyilvánosságra hozatal egy konkrét szabályrendszer alapján történik. Hozzátette, hogy szerencsére nem volt még dolga a kamara által működtetett békéltető-testülettel, úgy véli, hogy korrektséggel és kompromisszumkészséggel megoldhatók a problémák. Kétségei vannak Csanádi Tamásnak, a Niko divatáruüzlet tulajdonosának is. Bár az alapötletet jónak tartja, attól tart, hogy a multik erős háttere és lobbija miatt elsősorban a kiskereskedők kerülnek fel a listára.

A kereskedők ugyanakkor egyelőre óvatosan fogalmaznak a kezdeményezésről. Jassek Balázs, a Stég Sport extrém sportruházattal foglalkozó üzlet vezetője szerint azok a fogyasztók, akik egyébként is az elégedetlenek közé tartoznak, bizonyára bosszankodnak majd a nyilvánosságra kerülő ügyek hallatán, azok viszont, akik nem a hibákat keresik, nem foglalkoznak az ilyen kezdeményezésekkel. Ettől függetlenül támogatandónak tartja a kezdeményezést, mert ha a gyakorlatban is működik, az sok kókler kihullásához vezethet. Bizonytalannak látja a helyzetet Leidl János, a Rőfös lakástextilbolt tulajdonosa is. Az alapgondolat szerinte támogatandó, de csak akkor, ha a nyilvánosságra hozatal egy konkrét szabályrendszer alapján történik. Hozzátette, hogy szerencsére nem volt még dolga a kamara által működtetett békéltető-testülettel, úgy véli, hogy korrektséggel és kompromisszumkészséggel megoldhatók a problémák. Kétségei vannak Csanádi Tamásnak, a Niko divatáruüzlet tulajdonosának is. Bár az alapötletet jónak tartja, attól tart, hogy a multik erős háttere és lobbija miatt elsősorban a kiskereskedők kerülnek fel a listára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!