Buszsofőrök kerestetnek

2018.04.27. 07:00

Mi lesz a tömegközlekedéssel? – Veszprém megyében is kevés a sofőr

Veszprém megyében is jól ismert probléma a munkaerőhiány, amely a mindennapi élet szinte valamennyi területét érinti, és a tömegközlekedés sem jelent kivételt: szép számmal lehet válogatni az autóbusz-vezetői állásajánlatok közül.

Polgár Tibor

A volánnál Homoki Tamás buszvezető. Veszprém megyében is jól ismert probléma a munkaerőhiány, a tömegközlekedés sem jelent kivételt Fotó: Penovác Károly/napló

Akár 448 ezer forintos havi bér

Az egyik internetes portál összeállítása szerint több magyar tömegközlekedési nagyvállalat erőteljesen kutat leendő munkatársak iránt, ajánlataikban jellemzően igencsak kecsegtető lehetőségeket kínálnak, miközben alig kötnek ki feltételeket. Például a BKV álláshirdetéseiben átlagosan bruttó 448 ezer forintos havi bért ígérnek a buszsofőröknek az idei évre. Veszprém megyében is nyitva áll az ajtó a leendő autóbusz-vezetők előtt, és a kereseti lehetőségek tartják a lépést az utóbbi időszakban emelkedő magyarországi fizetésekkel.

– A személyszállítást végző többi céghez hasonlóan az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (ÉNYKK) évek óta autóbusz-vezetői létszámhiánnyal küzd – nyilatkozta a Naplónak Hegedüs-Kuti Piroska, a vállalat kommunikációs vezetője. Mint mondta, jelenleg Veszprém megyében 32 buszsofőrt tudnának felvenni. A megyeszékhelyen hat munkavállalót keresnek helyi járatra, míg hetet helyközire. Emellett Ajkán hat, Sümegen kettő, Várpalotán három, Pápán és Balatonfüreden pedig négy-négy üres sofőrhelyük van.

A volánnál Homoki Tamás buszvezető. Veszprém megyében is jól ismert probléma a munkaerőhiány, a tömegközlekedés sem jelent kivételt Fotó: Penovác Károly/napló

– A munkaerőhiány ágazati probléma. Az elvándorlás mellett a jelentős számú nyugdíjba vonulás is tovább rontja a foglalkoztatási helyzetünket, mivel a fiatalok körében nincs elegendő C+D kategóriás jogosítvánnyal rendelkező utánpótlás. Mindezek miatt társaságunk 2015 óta saját szervezésű autóbusz-vezetői tanfolyamokat tart, ez mondható a legsikeresebb toborzási eszközünknek – árulta el Hegedüs-Kuti Piroska. Hozzáfűzte, a toborzást kiemelten kezelik, folyamatosan hirdetnek a nyomtatott sajtóban, online felületeken, autóbuszokon, munkaügyi hivataloknál, valamint részt vesznek állásbörzéken. Az ÉNYKK kommunikációs vezetője hangsúlyozta, az munkaerő-elvándorlást leginkább a bérszínvonal emelkedése tudja javítani, aminek jó alapot biztosít a kormány és a munkaadók 2017-2019. évi hároméves bérmegállapodása, mely az előző esztendőkhöz képest kiemelkedő bérfejlesztésre ad lehetőséget.

Egy buszsofőr számára nincs két egyforma nap

A buszsofőri hivatás szépségeire, előnyeire irányuló kérdésünkre válaszolva Hegedüs-Kuti Piroska kifejtette, az autóbuszvezetők vezényelt munkarendben dolgoznak, előre megkapják a beosztásukat, így kiszámítható a munkarendjük. Az ÉNYKK a jelentkező autóbuszvezetőnek a garantált bérminimumnak megfelelő órabéren felül plusz 200 forint vezetési időbért, különféle pótlékokat, jegyeladási bónuszt, valamint üzemanyag-megtakarítást fizet, míg a munkavégzésüktől távolabb lakóknak albérleti támogatást biztosít. A cafeteriajuttatás a négy hónapos próbaidő lejárta után évi bruttó 340 ezer forint, ezen túlmenően pedig a többletteljesítményeket a társaság havonta, illetve az év végén plusz bér kifizetésével díjazza.

– Az autóbusz-vezetői munka szépsége és nehézsége is ugyanazon jellemzőkre vezethető vissza: az állandó feladatok mellett a munka mégis változatos. Változnak az utasok és az útviszonyok, változik maga a közlekedés. Ki lehet jelenteni, hogy egy buszsofőr számára nincs két egyforma nap. Az elvárásoknak az tud megfelelni, aki a magas szakmai tudás mellett kellő empátiával, kommunikációs és problémakezelési készséggel bír – fogalmazott az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ kommunikációs vezetője.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!