Gazdaság

2006.07.26. 02:28

Szórakozásból vásárolunk

Budapest (vi) - Majdnem minden harmadik felnőtt havonta legalább egyszer megy vásárolni szórakozásból vagy csak azért, hogy csináljon valamit, amikor pedig tulajdonképpen nincs szüksége semmire.

Mórocz Zsolt

Többek között ezt állapítja meg az ACNielsen piackuta-tó vállalat internethasználók körében végzett felmérése. Ugyanakkor a megkérdezettek 43 százaléka csak akkor megy boltba, ha valóban be kell szereznie valamit. Lengyelországban magasabb az idejüket vásárlással elütők aránya, Csehországban alacsonyabb, míg Ausztriában nagyjából hasonló. Ruhaneműk vásárlását szükséges kötelességnek tartja tíz magyar közül négy. Majdnem ugyanekkora azok aránya, akikre megnyugtató, pozitív hatást gyakorol a ruha vagy cipő beszerzése. Mindössze két százalék mondja azt, hogy kedvenc időtöltése a ruhavétel, amit viszont hat százalék kifejezetten utál. Az élelmiszer-vásárlást megnyugtatónak, pozitívnak tartja a válaszadók 38, szükséges kötelezettségnek pedig 36 százaléka. Kedvenc időtöltései közé sorolja négy százalék, míg két százalék élelmiszerboltba sem szeret menni. Érdekes, hogy mind a ruhanemű, mind az ennivaló beszerzését a magyarhoz képest több cseh, lengyel és osztrák tartja kedvenc időtöltésének. Viszont nálunk kevesebben éreznek megnyugvást a három ország fogyasztói közül blúz és szoknya, nadrág és ing vagy étel-ital vásárlásánál. Kimagasló, 70 százalékos Ausztriában azok aránya, akik az élelmiszer megvételéhez érzelmileg úgy viszonyulnak, hogy az számukra szükséges kötelesség. Az ACNielsen piackutatói öt földrész 42 országában kérdeztek meg internethasználókat a vásárlással kapcsolatos érzelmeikről. A válaszok alapján a cse-hek a tudatos vásárlás Európa-rekorderei, ugyanis saját elmondásuk szerint 50 százalékuk soha sem megy cél nélkül, puszta időtöltésből vásárolni. Utánuk következnek az osztrákok 44, majd a magyarok 44, a portugálok 42 és az olaszok 41 százalékkal. A másik oldalon a németek vezetik a listát nagy többségük (81 százalék) megy kisebb-nagyobb rendszerességgel szórakozásból vásárolni. Őket követik a finnek 79, az olaszok 76, a belgák és a hollandok 75-75 százalékkal. Ha összehasonlítjuk a ruházati cikk és az élelmiszer vásárlásának megítélését, akkor azt látjuk, hogy utóbbi több embernek okoz kifejezetten örömet. Ugyanakkor a ruhafélék megvétele inkább gyakorol megnyugtató, pozitív hatást. Egész Európát tekintve utál ruhaneműt beszerezni a britek és hollandok 11-11, valamint a belgák 10 százaléka. Ezek Európában a legmagasabb arányok. Kedvenc időtöltése viszont a ruhavásárlás a csehek 16, az olaszok 14, a németek és spanyolok 13-13 százaléka számára. Élelmiszert Európában legnagyobb arányban a cse-hek (22 százalék), lengyelek (16), svájciak (12) és németek (10) szeretnek vásárolni. Viszont a németek vezetik azok listáját is, mivel hét százalékuk utál élelmiszert beszerezni. Őket a britek és írek követik hat-hat százalékkal.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!