Gazdaság

2014.11.20. 19:25

A márka, ami generációkon ível át A Napló: a megyei napilap

A 2014-ben díjazott Superbrands és Business Superbrands márkák listáját a 2014 decemberében tartandó Superbrands-gálát követően hozzák nyilvánosságra.

Németh F. Bernadett

A Business Superbrands bírálóbizottságának tagját, Kázmér Juditot, kiadónk stratégiai ügyvezető igazgatóját kérdeztük a brandekről.

- Miért fontos a brand-építés, mi is az a Superbrands?

- Se szeri, se száma a márkáknak, melyek körülvesznek minket már gyerekkorunktól. Belenövünk, természetesen használjuk őket mindenütt. Az ismerteket gyakrabban. A legismertebbek pedig szinte mindig top of mind vannak. Hol is lennének? Ők a TOMA-bajnokok: a top-of-mind awareness bajnokai. A marketingtudomány többféle módszertant dolgozott ki a mérésükre. Egy ilyen megmérettetés a magyar Superbrands-lista. Nem rangsor, de egy hely, ahol jó ott lenni. Ma már a díjazottak szívesen mondják magukról, hogy ők egy szuperbrand.


Kázmér Judit: A szuperbrand nem csak ismertséget jelent
Fotó: Köő Adrien


- Miben rejlik a Superbrands ereje?

- Szupermárkának lenni nem csak ismertséget jelent. Jelent meghatározott történeti, néha földrajzi és egyéb viszonyokat. Időjáték idősebbeknek: Ovomaltine, Bambi, Márka. És persze egy márka sem független a technológiai fejlődéstől. 2004-ben szuperbrand lett az Axelero, a Matáv és a Westel. Márkák, amelyek így ma már nem léteznek. Márkák, amelyekre mégis emlékezünk. És közülük egy, ami olyan életerős volt, hogy ma is tovább él. Sokan, ha azt hallják, telefon, azonnal rávágják: Matáv. Vagy: ki emlékszik még például arra a márkára, mely a zeneművészetben a műfaj megjelölésére szolgál. Igen: együtthangzás! Összhang! Symphonia. Küldték le önt érte a trafikba? Ez volt a legismertebb magyar cigarettamárka évtizedeken keresztül. A brandek ereje a konnotációjukban van. De azért is meg kellett dolgozni valakiknek. A szuperbrandekéért meg még inkább.

- Önnek, illetve a Pannon Lapok Társasága esetében mit jelent a brand?

- Nekem mint egy lapkiadó cég stratégiai igazgatójának: tőke, amire építeni lehet, érték, amit gondozni kell, hatalom, amivel élni kell, de nem szabad visszaélni. Az igazi, az erős márka az, ami különbözik másoktól, ami folyamatosan megújul, fenntartja és erősíti önmagát... Amikor például Veszprém megyében azt mondom, hogy: a Napló , akkor az ott élők 80 százalékának a megyei napilapunk jut eszébe: egy lapkiadónak ez a márka.

Átlátható és független elbírálás

A legkiválóbb fogyasztói márkák immár tizedik alkalommal, a legkiválóbb üzleti márkák pedig hetedik alkalommal részesülnek Superbrand-díjazásban - tudtuk meg Otto Krisztinától, a Superbrands program magyar jogtulajdonosa, a United Publishers Hungary Kft. ügyvezetőjétől. Mint elmondta, az 1995-ben Nagy-Britanniában létrejött és ma már világszerte közel 90 országban működő Brand Council független szervezethez Magyarország 2004-ben csatlakozott. A nemzetközi szabályoknak megfelelően a Superbrands és a Business Superbrands díjat független szakértőkből álló bizottság ítéli oda. A fogyasztói kategóriában a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának publikus iparjogvédelmi adatbázisából számszerűsíthető kritériumok alapján körülbelül tízezres márkalista naprakészen, a változásokkal frissítve kerül a bizottság elé, amely pontozással választja ki a jelölteket. A jelölőlistán szereplő márkák fogyasztói ismertségét és kedveltségét a GfK Hungária Piackutató Intézet által végzett országos reprezentatív felmérés egészíti ki. Majd ezek összegzése alapján alakul ki az abban az évben Superbrands-díjazottak köre. A Business Superbrands díjazottai a háromezer legnagyobb magyarországi cég közül kerülnek ki, amennyiben megfelelnek a kritériumoknak. A bizottság tagjainak jelölése alapján 300 márkát díjaznak. A Superbrands-bizottság a napokban szavaz a 2015-ös díjra jelöltekről.

/Osváth Sarolta/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!