Ország-világ

2021.09.02. 10:58

Úttörő szerep juthat a debreceni BMW-üzemnek

A BMW először itt próbálja ki legújabb elektromos járműépítő platformját.

Jochen Lorenzen (balról), Andreas Pfleger, illetve Christian Bornman ismertette a sajtóval a munkálatok jelenlegi szakaszát

Forrás: Hajdú-Bihari Napló

Fotó: Molnár Péter

A német nagyvállalat tervei szerint halad a debreceni BMW-üzem építése, olyannyira, hogy a jövő évben már az első nagyobb épületeket is elkezdik építeni a 400 hektáros területen – derült ki a BMW Manufacturing Hungary Kft. által szervezett, terepbejárással egybekötött, exkluzív kerekasztal-beszélgetésen – írja a Haon.hu, a Hajdú-Bihar megyei hírportál.

Folyamatos fejlődés

A sajtóeseményen a beruházásért felelős vezetők, Jochen Lorenzen üzemfejlesztésért felelős igazgató, illetve Andreas Pfleger, a BMW debreceni projektigazgatója a munkálatok előrehaladtát méltatva beszélt a pandémia által okozott lassulás, illetve a három évvel ezelőtti megállapodás óta eltelt időszakról, valamint ismertették a jövőbeli üzem sajátosságait.

Lorenzen elmondta, rengeteg munkát tudhatnak maguk mögött a 2018-as megállapodás óta, mind tervezés, mind kivitelezés tekintetében.

– Az első dolgozóinkkal tavalyelőtt kezdtük meg a közös együttműködést (jelenleg 21-en dolgoznak a projekten a BWM debreceni kötelékében). 2020-ban elindultak az építési munkálatok is, az első betonelemek elhelyezésével. Ekkor azonban beütött a pandémia, melynek köszönhetően április közepére a gyártás és az eladás az egész világon megállt. Ezek a hónapok az egész piacra hatással voltak. Ilyen helyzetben lassítanunk kellett a munkafolyamatokon, át kellett értékelnünk a terveinket, illetve alkalmazkodnunk a változáshoz – mondta az üzemfejlesztésért felelős igazgató. Hozzátéve: töretlen a bizalmuk Debrecen felé, ahol

hosszú távra terveznek, mely elhatározást mi sem példázza jobban, minthogy nálunk fogják először gyártani a világon a harmadik generációs elektromos autókat.

Történelmi beruházás

Andreas Pfleger a keddi sajtóeseményen kiemelte, a szerződés megkötésétől kezdve izgatottan várják, milyen eredményeket láthatnak majd Debrecenben.

– A város által nyújtott ipari infrastruktúra hihetetlenül professzionális. Egy olyan hely, ahol nemzetközi nagyvállalatok, mint a Krones vagy a Thyssenkrupp képviseltetik magukat, további vonzerőt jelentettek a BMW-beruházáshoz is. Az EDC Debrecen és a város nagyszerűen menedzselte az előkészületeket a 2020 májusi területátvételig. A projekt konkrét kezdete (az első betonelem elhelyezése, cölöpözés) rendkívül fontos volt számunkra. A koronavírus ellenére is folytattuk a munkálatokat, igaz, nem az előre eltervezett sebességgel. Szerettük volna megtalálni a legjobb csapatot az építkezéshez, azt gondolom, eddig minden kritériumnak eleget tettek – hangsúlyozta a projektigazgató.

Az első épületépítési munkálatok 2022 elején várhatóak, ezek közül az úgynevezett Kommunikációs Központ, illetve a Tréning Központ készülhet el leghamarabb.

A nemzetközi gyártási hálózat egyik legfontosabb pontja lehet a debreceni gyár, ahol

elsőként készítik majd az úgynevezett Neue Klasse modellgeneráció autóit.

Az első generációs i3, i8 modellek után jelenleg a második generáció modelljei, mint például a BMW iX3, iX és i4 korszakát éljük. Ezeket követhetik majd a harmadik generációs modellek, melyek 2025-től, egyenesen a debreceni üzemből kerülhetnek az utakra, és minden tekintetben elektromosak, digitálisak és újrahasznosíthatóak lesznek, középpontjukban a tisztán elektromos hajtásláncokkal.

A Neue Klasséval a BMW nagy technológiai ugrást tesz az elektromos hajtásláncok terén. Jelentős mértékben kívánják növelni celláik energiasűrűségét, miközben csökkentik anyaghasználatuk és sorozatgyártásuk költségeit. Nagymértékben csökkentik továbbá az elsődleges anyagok használatát is, hogy valódi „zöld” akkumulátort építsenek.

A tervek szerint a debreceni beruházás – a pandémia negatív hatásai ellenére is – az eredeti, mintegy 1 milliárd euróból jön létre, melynek eredményeként évente 150 ezer autó futhat ki a debreceni szalagokról. A gyár nemcsak környezetbarát autókat készít majd, de maga az épületegyüttes és az autók előállítása is a lehető legkörnyezetkímélőbb alapon fog működni.

A 400 hektáron épülő üzem helyenként a mexikói gyárral mutat hasonlóságokat, azonban

a világon a debreceni lesz az első, mely kizárólag elektromos BMW-ket gyárt majd.

A folyamatosan kiépülő infrastruktúra munkálatai 2022-ig folytatódnak, ezt követően kezdődik meg az üzem épületeinek felhúzása. Bár egyelőre nincs tervben, a terület kialakítása és nagysága miatt akár kibővítés, sőt a gyártókapacitás növelése is lehetséges lenne a debreceni üzemben. Jochen Lorenzen hangsúlyozta, a gyár megépülésének pozitív hozadéka lehet, ha a BMW különböző beszállítói is közelebb költöztetik telephelyeiket a gördülékenyebb munkamenet érdekében.

Bíznak a munkaerőben

Az üzemfejlesztésért felelős igazgató elmondta, az egyetem, illetve a szakképzési centrum jó alapot ad a szakképzett munkaerő megtalálásához, ezen kívül pedig évről évre különböző tréningeken vesznek majd részt a dolgozók.

A munkavállalókat fokozatosan, a különböző területek megépítését, illetve a feladatkörök kialakulását követően veszik majd fel.

Mint elhangzott, a járvány esetleges újabb hulláma sem zökkenheti ki a beruházás folyamatos lefolyását.

– Sokat tanultunk a pandémia időszakából. Remélhetőleg, ha lesz is negyedik hullám, kevésbé fogja megrendíteni a világot. Mi mindenesetre mindent megteszünk azért, hogy kellően felkészültek legyünk, nem tervezünk semmilyen csúszással a beruházást illetően – összegezte Jochen Lorenzen.

A kerekasztal-beszélgetés során mindkét szakember kiemelte,

jó döntésnek tartják, hogy az üzem megépítéséért folytatott versenyből a közép-kelet-európai települések közül Debrecen jött ki győztesen.

Pfleger elismerését fejezte ki a város profizmusával kapcsolatban, hangsúlyozva, a vasúthálózat, az autópályák, illetve a nemzetközi reptér megléte és közelsége kifejezetten kecsegtető célállomássá teszi Debrecent, mely a Debrecen 2030 program keretében ígéretesen fejlődhet a jövőben is.

Borítókép: Jochen Lorenzen (balról), Andreas Pfleger, illetve Christian Bornman ismertette a sajtóval a munkálatok jelenlegi szakaszát

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában