előrejelzéseket a mai napig készít

2018.05.12. 08:00

Kovács Győző kutatja és népszerűsíti Szentkirályszabadja éghajlati történetét

Egy véletlennek köszönhetően lett repülésmeteorológus Kovács Győző, akivel pályájáról, helytörténeti munkásságáról és az időjárási előrejelzések megbízhatóságáról is beszélgettünk.

Marton Attila

Kovács Győző meteorológus a veszprémi Kittenberger Kálmán utcában tavalyelőtt felállított meteorológiai állomásnál Fotó: Pesthy Márton

Kovács Győző a szolnoki Kilián György Repülő Műszaki Főiskolán szerzett diplomát 1975-ben, majd repülőműszaki tisztként került Pápára. Az élet azonban úgy hozta, hogy csak néhány hónapig dolgozott abban a munkakörben: az ország akkoriban működő hat katonai reptere meteorológushiánnyal küzdött, ezért az ELTÉ-n repülésmeteorológiai képzést hirdettek, ahova elsőre felvették.

Bár korábban nem vonzotta a meteorológia, idővel egyre inkább megszerette a szakmát, amely az évek során a hobbijává is vált. A kétéves képzés elvégzése után 1979-től állt munkába Szentkirályszabadján a helikopterezrednél, ahol végigjárta a ranglétrát. Az egyetemen két évig tanulták, hogyan kell előrejelzést készíteni. Míg manapság számítógépes modellek segítségével jelzik előre az időjárást, akkoriban a technikára nem támaszkodhattak: számítások sorozata kellett az előrejelzéshez, és a térképeket is maguk rajzolták. Az információkat telefaxon és géptávírón kapták kódolva, amelyeket vissza kellett fejteni.

Villámlás Veszprém felett Fotó: Archív, Penovác Károly

A levegőben lévő személyzeteket és a földi kiszolgálókat látták el meteorológiai információval: az észlelések és az adatok alapján készítettek előrejelzéseket, hogy a pilóták tudják, merre repülhetnek, hol várható zivatar vagy köd. Évente csak a helikopterek tízezer órát repültek, szinte egymásba értek a repülések.

Pro Meteorologia emlékéremmel tüntették ki

A legnehezebb feladatot az időjárási körülmények gyors változása okozta, idézi fel Kovács Győző. Ami a mai napig a legnagyobb büszkeséggel tölti el, hogy időjárási okból nem következett be légi katasztrófa azokban az évtizedekben, amíg repülőmeteorológusként dolgozott. 1988-tól szolgálatfőnök lett, majd 1997-től a Légierő Parancsnokságon meteorológus főtiszti posztot töltött be Veszprémben, később a légierő főmeteorológusaként ment nyugdíjba. Nagy szerepe volt a honvédség meteorológiai észlelői oktatás tanfolyamrendszerű képzésének elindításában, nevéhez számos oktatási segédanyag, tankönyv kötődik. 2009-ben a Környezetvédelmi és Vízügyi Miniszter Pro Meteorologia emlékéremmel tüntette ki.

Az adatelemzések sora után kezdte foglalkoztatni a meteorológia története. A szentkirályszabadjai repülőtéri állomás és a veszprémi állomás adatait évtizedeken át gyűjtötte, archiválta: a garázsában több szekrény van tele ezekkel az információkkal, miközben sokat már gépre is vitt belőlük.

- A meteorológiatörténetben elsősorban az érdekes történetek foglalkoztatnak, például az, hogyan élték meg az akkori veszprémiek az időjárási helyzeteket. A feljegyzésekből azt látom, hogy a maiaknál kevesebbet küszködtek például a téli viszontagságokkal, praktikusabban éltek az időjárással: jeges utak esetén sokan a csizmára vaskörmöket szíjaztak, és úgy indultak útnak – mond egy példát.

VeszprémFest szabadtéri programjairól az ő előrejelzései alapján döntenek

A kitartó és rendszerező munkák szerencsére nem az asztalfióknak készültek: a rendszerváltozás után Kovács Győző rendszeresen publikált a helyi médiában, például a városi hetilapban, rendszeres megszólalója volt a Rádió Jamnek, a helyi tévének és lapunknak is, míg 1993-tól a Veszprémi Szemlébe írt hosszabb elemzéseket, jellemzően egy-egy év időjárásáról. Éghajlattörténeti és helytörténeti kutatóként eddig három kötetben 1895-ig dolgozta fel Veszprém időjárási jellemzőit és éghajlatát, a szakember reméli, hogy a jövőben további kötetek jelenhetnek meg. Hivatalosan 2005-ben vonult nyugdíjba, ezután további nyolc évig dolgozott még repülésmeteorológusként.

A tényleges nyugállományba vonulás után előrejelzéseket a mai napig készít, többnyire saját maga számára, ám a VeszprémFest szabadtéri programjairól az ő előrejelzései alapján döntenek a szervezők, de segítette már szaktudásával az elmúlt években a Pannon Várszínházat és a Petőfi Színházat is, hogy megtartsák-e szabadtéri produkciójukat.

Kovács Győző meteorológus a veszprémi Kittenberger Kálmán utcában tavalyelőtt felállított meteorológiai állomásnál Fotó: Pesthy Márton

Ha egy téma felkelti az érdeklődését, azt kutatja, legyen szó a régi veszprémi telekről, Bolgár Mihály munkásságáról, míg legújabban a város csapadékviszonyai érdeklik. A kutakodás során egy véletlennek köszönhetően a száraz adatokat színesítő különleges feljegyzésekhez is jutott az elmúlt években. Például Cser József tanító naplóihoz, amely harminc évig készített feljegyzéseket Veszprém időjárásáról, vagy legutóbb a szintén veszprémi Nagy Lajos füzeteihez, aki minden egyes nap időjárásáról piktogramot készített.

Ma már szinte közhely, hogy az utóbbi évtizedekben éghajlatváltozás megy végbe a bolygón, ami azzal is jár, hogy egyre kevésbé kiszámíthatók a meteorológiai előrejelzések, az évtizedek során szerzett tapasztalatokat rendre felülírják az időjárási jelenségek, emelte ki Kovács Győző. Az éghajlatváltozás meglétére bizonyíték az idei időjárás is: az áprilisi középhőmérséklet 4,9 fokkal haladta meg a sokévi átlagot, és egy teljes fokkal melegebb volt, mint az eddigi csúcs. De olyan sem volt Veszprémben még a mérések megkezdése óta, hogy a március hűvösebb legyen, mint a január, idén viszont ez történt: az első tavaszi hónapban 2,6 fok, míg januárban 3 fok volt a havi középhőmérséklet.

 

SZÁZÖTVENÉVES ADATOK

Már a 16. századból is vannak írásos feljegyzések a veszprémi időjárásról, hitelesnek tekinthető meteorológiai adatok 1860 óta állnak rendelkezésre. Az első feljegyzéseket Németh Ferenc evangélikus tanító készítette, majd hosszabb szünet után 1884-től a piarista gimnázium tanára, Takács József, később Bolgár Mihály is végzett meteorológiai méréseket. 1895 és 1900 között szórványosan maradtak fent adatok, majd 1901-től 1934-ig az angolkisasszonyok látták el ezt a munkát, de az első világháború alatt kimaradtak a mérések. 1923-ban hőmérőházat állítottak fel a városban. 1934-54 között az egykori villanytelepen végezték a méréséket, amelyeket ezután a Nehézvegyipari Kutató Intézetnél előbb Monostory Elek, később Bélafi László folytatott. Végül 1987-től a kilencvenes évek elejéig új állomást üzemeltettek, amely a rendszerváltozást követő gazdasági racionalizálásnak esett áldozatul. Azóta a szentkirályszabadjai repülőtéri szerkezet a veszprémi fő meteorológiai állomás.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában