biztos üzem tavaszra

2020.01.14. 16:00

A kerti gépeket is gondozni kell: tanácsok segítőink megfelelő tartásához, tárolásához, üzemeltetéséhez

Ma a legtöbb kerti gép kétütemű vagy négyütemű motorral működik. Azért, hogy minél tovább megtarthassuk állapotukat, érdemes figyelmet fordítani karbantartásukra. Ilyenkor télen van idő átnézni a gépeket, orvosolni az esetleges meghibásodásokat, hogy tavaszra biztosan üzemre készek legyenek.

Tóth B. Zsuzsa

Forrás: Shutterstock

A kerti gépek tekintetében az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen üzemanyagot használjunk. A szakemberek szerint az első és legfontosabb szempont, hogy ha nem a gépünknek megfelelő üzemanyagot választjuk, azzal hatalmas anyagi kárt okozhatunk magunknak, hiszen a nem megfelelő üzemanyag használata, vagy a nem megfelelő keverési arány a motor komoly károsodását idézheti elő. A rosszabb minőségű benzin vagy motorolaj a motort és a vezetékeket is megrongálhatja. A kétütemű motorok kivétel nélkül keverékkel működnek, azaz ezekhez egy benzinből és motorolajból álló üzemanyag-keverék szükséges.

Kétütemű motor esetén csakis márkás benzint használjunk, amelynek oktánszáma legalább 95. Az üzemanyag elkészítését 1:50 arányban szükséges bekeverni, tehát egy rész olaj és 50 rész benzin. Az üzemanyagot engedélyezett tartályban tároljuk, és bekeveréskor alaposan rázzuk össze a keveréket. A négyütemű motorok tiszta benzinnel, a kerti gépek négyütemű motorjai pedig általában 95-ös oktánszámú ólommentes benzinnel üzemelnek. Célszerű az üzemanyagot kizárólag erre a célra rendszeresített, egyedi jellel vagy felirattal ellátott tiszta benzinkannában tárolni, hogy elkerüljük a kannák összekeverését. Főleg akkor indokolt ez, ha kétütemű motoros gépeink is vannak, amelyek tudvalevőleg keverékkel üzemelnek.

A benzin csak az arra alkalmas és bevizsgált tartályokban, kannákban tárolható. A benzintartályok sapkáját mindig szabályszerűen be kell csavarni és erősen meg kell húzni, a sérült zárósapkákat pedig biztonsági okokból ki kell cserélni. Ne használjunk italos palackokat vagy hasonlókat üzemanyagok hulladékkezelésére vagy tárolására, mert az megtévesztő lehet. Tartsuk távol a benzint szikrától, nyílt lángtól, hőforrásoktól és egyéb gyújtó forrásoktól. Az üzemanyag töltését csak a szabadban végezzük, és csak azután kezdjünk neki, hogy a motort leállítottuk és hagytuk lehűlni. Soha ne töltsük fel az üzemanyagtartályt a töltőcsonk alsó pereme feletti szintig, hogy az üzemanyagnak elegendő helye legyen a táguláshoz. Soha nem legyen a benzin a gép üzemanyag tartályában, ha a gépet épületen belül tároljuk, mert a keletkező benzingőzök nyílt láng, vagy szikra hatására meggyulladhatnak.

Az üzemanyag-keverék tárolása is kizárólag az erre a célra engedélyezett tartályban, száraz, hűvös és biztonságos helyen, közvetlen napsütéstől védetten történjen. Az üzemanyag-keverék elöregszik, így érdemes csak annyit bekeverni belőle, amennyit néhány hét alatt elhasználunk. Azt semmiképp se tároljuk három hónapnál tovább. A közvetlen napsugárzás, az alacsony, vagy a magas hőmérséklet hatására az üzemanyag-keverék már rövidebb időn belül használhatatlanná válik.

A keveréket tartalmazó tartályt a feltankolás előtt alaposan fel kell rázni. A tartályban nyomás keletkezhet, ezért óvatosan nyissuk fel. Az üzemanyagtartályt és a tárolóedényt időnként alaposan tisztítsuk meg. A maradék üzemanyagot és a tisztításhoz használt folyadékot az előírásoknak megfelelően és a környezetvédelmi szempontok szerint távolítsuk el. Sok példa van arra nézve, hogy benzin helyett tévedésből más folyadékot öntöttek a géptulajdonosok a motor üzemanyagtankjába. Ennek elkerülése céljából mindig címkézzük fel a tároló edényeket, kannákat. A benzinkanna lehetőség szerint ne fémkanna legyen, mert amennyiben annak belseje idővel megrozsdásodik, a levált rozsdadarabok a karburátorba kerülve dugulást okozhatnak. A gépek üzemanyagtartályát ezért célszerű legalább havonta kitisztítani. Mindig csak annyi benzint vásároljunk, amennyit néhány héten belül el is használunk, hiszen az állott benzin később már használhatatlan, továbbá környezetbarát megsemmisítése gondot okozhat.

A gondos tárolás és üzemeltetés évekkel növeli meg a kerti gépek élettartamát
Fotó: pixabay.com

A fűrészlánc és a vezetőlemez hosszan tartó, automatikus kenéséhez csakis környezetbarát, minőségi lánckenő anyagot használjunk, lehetőség szerint biológiai szempontból könnyen lebomlót. A biológiai lánckenő olajnak megfelelő mértékben időállónak kell lennie. A kisebb mértékben időálló olaj gyorsabban elgyantásodik, ennek következtében kemény, nehezen eltávolítható lerakódások képződnek. Mindenekelőtt a láncmeghajtás és a fűrészlánc területén fordulhat ez elő, sőt, az olajszivattyú is elromolhat emiatt. A fűrészlánc és a vezetőlemez tartóssága leginkább az olaj minőségétől függ, ezért csakis speciális kenőolajat használjunk.

A fáradt olaj alkalmazása tilos, mert ha a fáradt olaj hosszabb időn át, vagy ismételten a bőrrel érintkezik, az bőrrákot okozhat és a környezetre is káros. A fáradt olaj nem rendelkezik a szükséges kenési tulajdonságokkal és lánckenésre is alkalmatlan. Sose dolgozzunk lánckenés nélkül, mert szárazon futó lánc esetén a vágóberendezés rövid idő alatt javíthatatlanul tönkremegy. A munkakezdés előtt mindig ellenőrizzük a lánckenést és a tartályban levő olaj mennyiségét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában