A kémia és a felhők illata

2020.12.20. 15:00

Kaposvári József a természetvédelem fontosságát hangsúlyozta diákjainak is

Hazánk egyik legszínvonalasabb gimná­ziumában, a Lovassyban tanított a most már nyugdíjas fizika–kémia szakos tanár, Kaposvári József. A sárkányrepülés a hobbija, ezt felhasználva a magasból deríti fel az illegális hulladéklerakókat.

Rimányi Zita

Kaposvári József a sárkány repülője mellett

Fotó: Családi/Kaposvári József

Miért választotta a tanári pályát?

– Magam is a Lovassyba jártam. Én voltam az iskolaújság felelőse, ezért már az órák előtt, korán bementem a gimnáziumba. Sokszor előfordult, hogy osztálytársaimnak gondot okozott a fizika-házifeladat elkészítése. Nekem szerencsére általában sikerült a feladatok megoldása, és örömmel töltött el, hogy segíteni tudok nekik. Jó érzés volt, ha úgy tudtam elmagyarázni a megoldások módját, hogy meg is értették. Nagyszerű tanáraim voltak, ennek is nagy szerepe volt abban, hogy vonzott a tanári pálya. A fizika és a kémia azért érdekelt, mert úgy gondoltam, hogy a természetben tapasztalható jelenségek, folyamatok megértéséhez ezek a tudományterületek adják meg a szükséges ismereteket.

Légi felvétel Veszprémről
Fotó: Családi/Kaposvári József

Tanárként mindig el tudta varázsolni diákjait. Mi a titka ön szerint a sikeres oktatásnak?

– Az azért túlzás, hogy mindig sikerült a „varázslat”, de talán néha-néha megvalósult. A lényeg valóban az, hogy az eleve meglévő gyermeki érdeklődést fenn kell tartani, meg kell erősíteni. Ennek érdekében fontos volna minél több érdekes kísérletet bemutatni már az általános iskolában is. Középiskolában aztán a mélyebb összefüggésekre is rá lehet világítani, de ezek megértéséhez kellenek a korábbi tapasztalatok, az elvégzett kísérletek eredményei. Ha ezek nélkül próbálunk elvont fogalmakat megismertetni a fiatalokkal, akkor azok nehezen értelmezhetők lesznek, és nem alakulnak ki a közöttük meglévő ok-okozati kapcsolatok. Fontos a kellő mennyiségű ismeretanyag, de nem szabad – Szentgyörgyi professzor szavaival élve – szecskával, szükségtelen adatokkal megtölteni a tanulók fejét. A kémia és a fizika kiválóan alkalmas arra, hogy rádöbbenjünk, a természet folyamatai csak a benne uralkodó logikus rendszert alkotó törvények ismeretében érthetők meg.

A lényeg a kapcsolatok felismerése, a gondolkodás igényének megerősítése.

Amikor egy osztályban elkezdtem tanítani, mindig felmértem, a gyerekek hogy viszonyulnak a kémiához és fizikához. Sajnos azt kellett tapasztalnom, sokak a nehezebb, ezért a kevésbé szeretett tantárgyak közé sorolták ezeket. Sikernek azt éreztem, ha a tanulókban kialakult rossz érzéseket meg tudtam változtatni. Fontosnak tartom a tehetséggondozást, de legalább ennyire fontosnak éreztem a lassabban haladók támogatását. Egy rosszul sikerült felelet vagy dolgozat után mindig megadtam a javítás lehetőségét, de ennek előfeltétele volt egy olyan órán való részvétel, ahol megbeszéltük a problémákat. Az év végi osztályzat megállapításánál azt is figyelembe vettem, mennyi munkával érte el tanuló az adott eredményt.

A levegőből készített fotón jól látható az egykor a szántóföldön álló épület körvonala Fotó: Családi/Kaposvári József

Hogyan ismerkedett meg a sárkányrepüléssel?

– A repülés vágya gyermekkorom óta megvolt bennem. A kilencvenes években találkoztam egy volt tanítványommal, aki helikopterpilóta volt. Tőle tudtam meg, hogy éppen egy sárkányrepülőklub létrehozásán fáradozik pilótatársaival. Egyszer elvittek egy iskolakörre, ami elég volt ahhoz, hogy úgy érezzem, a repülés iránti vágyam hozzájuk csatlakozva teljesülhet. Hálás vagyok nekik, hogy befogadtak a klubba és megtanítottak repülni.

A pilóták azt szokták mondani egymásnak leszállás után, hogy hoztak a kabátjukban fentről egy kis felhőillatot. Ezt a felhőillatot a tanítás során is tudta kamatoztatni?

– Mivel a motoros sárkányrepülés környezetszennyező, szerettem volna ezt a hobbimat pozitív dologra is használni. Illegális, eldugott hulladéklerakókat térképeztünk fel a levegőből tanártársammal. Diákjaimnak is beszéltem arról, milyen elszomorító dolgokat láttam repülés közben. Tanítás közben felhasználtam minden alkalmat a természetvédelem fontosságának hangsúlyozására. Az elmúlt két évtized alatt a Balaton-felvidék ötvenegy településének készítettük el az illegális hulladéklerakók felmérését. A légi fotók, videófelvételek kiértékelését a földfelszíni terepbejárás követte. Rögzítettük a felszámoláshoz szükséges összes adatot. Legutóbbi munkánk Veszprém százhetvenöt négyzetkilométeres környezetének felmérése volt. Az adatok felhasználásával elkészítettük a hulladéklerakók felszámolására kiírt pályázat szakmai részét. Fontosnak érzem, hogy városunk önkormányzata és a Bakonykarszt Zrt. is támogatja munkánkat, felhasználja eredményeinket. A kulturált környezet megteremtése és a vízbázisvédelem meghatározó jelentőségű közügy.

Kaposvári József a sárkány repülője mellett
Fotó: Családi/Kaposvári József

Milyen vágyai, tervei vannak?

– Szeretném, ha amikor városunk Európa kulturális fővárosa lesz, azt is elmondhatnánk, környezetünket egyetlen illegális hulladéklerakó sem csúfítja. Ennek eléréséhez, úgy érzem, minden feltétel adott. Emellett szeretnék sokat utazni, túrázni a családommal, a barátaimmal. Jó volna még többet együtt lenni az uno­káimmal és folytatni a tanítást is. Na és persze, ami a legfontosabb: szeretném az egészségemet, az aktivitásomat még sokáig megtartani.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában