2022.02.03. 07:00
Nem mindegy, hogy ömlesztve vagy összerendezve: sok pénzért kevés tüzelőt kapott olvasónk
Ömlesztve vagy összerendezve – tűzifa rendelésénél a térfogatszámítás lényeges. Olvasónknak abból lett gondja, hogy erről nem kapott, nem is kért előzetes tájékoztatást. Ügye rendezésére több lehetősége van.
Forrás: Pixabay
"Újsághirdetés alapján kerestem meg egy vállalkozót. Hét köbméter széldeszkát vettem át tőle nyolcvanezer forintért. Harmincöt centiméteres hosszúságúak, tüzelőnek kellenek. Szép, jó minőségű a fa. Ám amikor összeraktuk rendezett halmokba a teherautóról lebillentett mennyiséget, összesen csak két és fél köbméternyi lett. Értem én, hogy más ömlesztve a mennyiség és más összerakva, de a hét köbméternek akkor is legalább három és fél köbméternyinek kellett volna lennie. A hirdetésbe bele kellett volna írni, hogy a nyolcvanezer forintért ömlesztve kapok csak hét köbmétert? Többen tapasztalták már ezt a gyakorlatot? Azért szeretném másokkal megosztani esetemet, nehogy így járjanak. Pedig kedves volt a szállító, érdeklődött, mit vihet el, esetleg hulladékfémet, és én adtam is neki egy régi kályhát, egyebeket. Érdemes fogyasztóvédelmi bejelentést tennem, ügyem kivizsgálását kérnem?" – kérdezte a szerkesztőségünket megkereső, Balatonakaliban élő olvasónk.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületétől kértünk tájékoztatást. Szakértőik elmondása szerint a tűzifa olyan áru, amelynél egyik térfogat-számítási módot sem tekinthetjük alapvetőnek, ezért a hirdetésben mindenképp lényeges lenne feltüntetni, az eladó miként méri a köbmétert. Az ugyanis a termék lényeges jellemzője. Érdemes erről a rendelés leadását megelőzően információt kérni. Utólag a legcélszerűbb, ha a vállalkozással próbálja meg rendezni a problémát a fogyasztó. Ha ez nem sikerül, igénybe vehető a lakóhelye szerint illetékes békéltető testület ingyenes vitarendezési eljárása. Emellett a tájékoztatás hiányossága okán megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanújára hivatkozva a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztályán tehet bejelentést. Előbbi lehetőség a jogvita rendezését, míg utóbbi a jogsértés kivizsgálását és szankcionálást szolgálja.
Távollévők között kötött szerződésről van szó, ezért a vevő az áru kézhezvételétől számított tizennégy naptári napon belül elállhat attól. Ezt nyilatkozatban kell közölnie a céggel, lehetőleg írásban, a bizonyíthatóság érdekében. Azt követően ugyancsak tizennégy naptári napon belül a vállalkozásnak vissza kell fizetnie az árat. A vásárlónak pedig vissza kell küldenie az árut. A visszaszállítás költsége alapvetően őt terheli, hacsak azt az eladó nem vállalja.
Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.