Nemcsak külsőre tetszetősek

2022.04.21. 11:30

Lila oroszlánok a veszprémi utakon

Karácsonyi ajándékként élhették meg a megyeszékhely lakói, hogy sorra érkeztek az új, lila MAN autóbuszok, 14 csuklós és 28 szóló jármű, melyeket Lion’s City (városi oroszlánok) névre kereszteltek. A buszok nemcsak külsőre tetszetősek, belső felszereltségüket sok autós is bizonyára irigyelné.

Mátételki András

Márton Gábor megmutatta, hogy a kormány együtt mozog a műszerfallal

Forrás: Mátételki András

Az egyik csuklós busz biztonsági övvel felszerelt, légrugós pilótaülésébe huppan bele Márton Gábor buszvezető, a V-Busz egyik műszaki koordinátora, hogy elmagyarázza, milyen műszerek, kamerák segítik őt és kollégáit a napi 160–200 kilométer megtétele közben. Ez az ülés bizony sokkal többet tud, mint amilyenek a személygépkocsikban vannak: állítható a magassága és ülőlapja, dönthető a támlája, amely gerinctámaszos. A vezető kényelmét szolgálja a H feliratú gomb, amellyel piros lámpánál a megállóhelyi fék bekapcsol, ám amint a pilóta a gázra lép, kiold, s indulhat tovább a járat.

Start/stop rendszert is beépítettek: leáll a motor a megállókban, majd a második gázadással ismét útnak indulhat a busz. Ha szükséges, a gépkocsivezető közel hat centiméternyit lebillentheti a karosszériát a járdához, hogy könnyebb legyen a felszállás. Viszont, ha egyenetlen terepen, például útfelújításnál halad, képes tíz centiméterrel megemelni az alacsony padlós járművet. 

A leszállást jelző és az ajtók nyitását-csukását irányító négy gomb mellett külön állíthatók (részben automatikusan) a külső fények, s van a járműnek kipörgésgátlója is, ami a téli utakon jól jön. A szervokormány jobb oldalán található kar egy ötfokozatú segédfék (retarder), amely a légféket tehermentesíti. 

Közel tíz centiméter magas kar szolgálja itt a kéziféket. A vezető csak akkor tudja elhagyni üveggel védett fülkéjét, ha ezt a kart behúzta. 

– Nagyon fontos, hogy lássuk a teljes utasteret. Erre szolgál a két részből álló visszapillantó tükör, valamint a fejünk felett lévő képernyő, amelyen – a gömbkamera jóvoltából – osztott mezőben látjuk a belső teret, valamint a busz mögötti területet, ami tolatásnál elengedhetetlen – teszi hozzá Márton Gábor. – Az alatta lévő monitor a távol lévő hármas és négyes ajtót mutatja le- és felszálláskor. Az infraérzékelő addig nem engedi becsukódni egyik ajtót sem, míg ott utas tartózkodik. Az előttünk lévő egyik kamera nemcsak videót készít, hangot is rögzít arra az esetre, ha nézeteltérés támadna bármelyik utassal: egyértelműen tisztázni lehet az esetet. A mellette lévő másik kamera az utat pásztázza. Baleset esetén kiderül, ki volt a hibás. Még az is elképzelhető, hogy a járdán történt bűncselekményről készült felvételeket megnézi a rendőrség. A videókat 15 napig tárolja a rendszer. Kiemelt helyet kapott a fedélzeti számítógép, amelyen keresztül megkapjuk a napi feladatokat, ellenőrizni tudjuk, hogy időben érkeztünk a megállóba, avagy késésben vagyunk. A diszpécser ide ír üzenetet, ha például baleset, útlezárás miatt változtatnunk kell az útvonalon – árulta el lapunknak a gépjárművezető. 

A laikusoknak talán az a legérdekesebb, hogy a le-fel állítható, dönthető kormány együtt mozog a műszerfallal, így nincs kitakarva egyik óra sem a vezető előtt. Végezetül itt kapott helyet a tachográf is, amely a jármű sebességét, a megtett kilométert, valamint az aktuális időpontot rögzíti. A külső tükrök fűthetők, természetesen belülről mozgathatók, s esőérzékelő kapcsolja be az ablaktörlőt. 

A veszprémi utasoknak újszerű, hogy képernyőn követhetik az útvonalat, sőt hang is figyelmezteti őket a következő megállóra, átszállási lehetőségekre („magyar hangja” Oberfrank Pál színművész, színházigazgató). A busz klímáját, fűtését/hűtését automata vezérli, 22 fokra állították be a levegő hőmérsékletét, emellett szükség esetén a jármű egyes ablakai nyithatóak. 

Minden buszon kézzel nyitható rámpa segíti a kerekesszékesek fel- és leszállását. Az ablak mellett biztonsági öv védi testi épségüket, s ide lehet rögzíteni a babakocsikat is. (Az ajtó külső részén nyomógombbal jelezhet bárki a vezetőnek, akinek szüksége van a rámpára.) Viszont nagyon kell figyelniük az utasoknak, hogy véletlenül ne nyomják meg a piros vészjelzőt, ugyanis közvetlenül alatta helyezték el a leszállásjelző zöld gombot. 

Azt is megtudom a tíz éve autóbusz-vezetőként dolgozó Márton Gábortól, hogy a Lengyelországban gyártott buszokat a legkorszerűbb, euró 6-os motorral szerelték fel. Az Efficient Hybrid rendszer segítségével az autóbusz fékberendezéseinek használatakor keletkező energiát a jármű tárolja, és fel tudja használni a belső égésű dízelmotor elindításához, így csökken a fogyasztás és a károsanyagkibocsátás. 

Itt érdemes megjegyezni, hogy a 330 lóerős csuklós autóbuszok 100 kilométeren 42 litert (a régiek 60-65 litert), a 280 lóerős szólók 32 litert (a régiek 45-50 litert) fogyasztanak. A gyártó két év teljes körű jótállást vállalt, korrózióállóságra pedig tíz esztendőt. A Volánbusz szakemberei végzik a járművek szervizelését. Tavasszal még korszerűbb autóbuszokkal bővül a V-Busz 3,9 milliárd forintból megvásárolt járműparkja: öt elektromos meghajtású autóbusz áll forgalomba.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában