Kánikula

2022.06.28. 16:00

A kiszáradás főként az idősekre veszélyes

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége a nyári kánikula egészségre gyakorolt negatív hatásai­ról adott ki közleményt, melyben azt is leírják, milyen szabályokat érdemes betartanunk ahhoz, hogy elkerüljük a rosszullétet.

Polgár Patrícia

Forrás: Shutterstock

Most, hogy itt a nyár, megérkezik a kánikula is, ami rendkívül megterhelő a szervezetnek. A nyári időszakban nem szabad megfeledkezni azokról a lehetséges veszélyforrásokról, amiket a nagy meleg rejthet, fontos, hogy tudjuk, mire kell vigyáznunk, ha gond van – írta le közösségi oldalán közzétett közleményében a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége. 

Mint tanácsolják, naponta legalább két-három liter vizet mindenkinek el kell fogyasztania ahhoz, hogy elkerülje a kiszáradást. Kerüljük a szénsavas, cukros üdítőket és az alkoholos italokat! Emellett szintén kerülni kell a 11 és 14 óra közötti, tűző napon való tartózkodást, ugyanis a nap ezen időszakában különösen nagy a veszélye a napszúrás kialakulásának. Különösen fontos a lakás ablakainak nappali árnyékolása. Szellőztetni pedig éjszaka ajánlatos, hiszen akkor hűvösebb a levegő – ezekkel a praktikákkal szinten tarthatjuk a lakás hőmérsékletét. Végezetül pedig extrém melegben figyeljünk a szokásosnál jobban idősebb embertársainkra! Ugyanis, bár a nyári melegben mindenki igyekszik jobban odafigyelni a folyadékbevitelre, az idős emberek esetében a folyadékpótlás nehezebb lehet. A kor előrehaladtával csökken a szomjúságérzet, nő a vízveszteség a kevésbé jól működő vesék miatt. 
 

Csakhogy a kiszáradás fokozottan veszélyes az idősekre: rontja a szellemi készségeket, zavartabbá válhatnak, szédülhetnek, ennek következtében az elesések, törések kockázata is jelentősen nő. Fokozódik a székrekedés és a vesekő kialakulásának veszélye, de a vízhiány rontja a keringést és a szedett gyógyszerek hatását is. 

Éppen ezért idős hozzátartozóinkra fokozottan figyeljünk a melegebb napokon, gyakran kínáljuk őket folyadékkal, magasabb víztartalmú ételekkel (levesek, főzelékek, joghurt, puding, krémek, turmixok stb.) – tanácsolja a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában