Fókuszban a „svédacélok”

2022.08.17. 09:00

Ismét megidézték a múltat az észak-balatoni vasútvonalon

A vasút szerelmeseinek idén igazán nem lehet okuk panaszra. A korábbi évtizedek vasútforgalmának hangulatát az elmúlt hétvégén újabb, immár a harmadik időutazással varázsolta a Balaton északi partjára a vasúttársaság.

Benkő Péter Roland

A dupla kasszikus Csörgős IC

Fotó: Benkő Péter Roland

A 29-es vonalon egyszerre három NoHAB mozdony dolgozott, ezek a nagyvasak Tapolcától Füredig vitték a személyvonatokat, ám egyikük egészen a Déli pályaudvarig közlekedett egy Kék Hullám IC-vonatpárral. A MÁV-tulajdonban lévő két bordó, az M61,001-es és a 020-as, valamint a Komplex Rail Kft. 618,629-es pályaszámot viselő, Zöld Sárkány nevű NoHAB-ja járt a Balatonnál, negyedik társuk Keszthely–Szombathely között dolgozott. 
A történet úgy teljes, ha megemlítjük a többi különleges járművet is. Nos, találkoztunk klasszikus Szergejekkel, köztük a 265-össel, mely visszakapta retró pályaszámtábláját (M62 265), vagy társával, az eredeti pályaszámtáblás 127-essel, de ismét elhozták a 424,247-es gőzöst, valamint egy, az ötvenes évek végén épített ABmot motorkocsit; utóbbi közforgalmú vonaton hatalmas kuriózum. 
Villamosfronton is találkoztunk sztárgéppel, a 001-es (V43 1001), közel eredeti színtervű Szili a Tekergő Expresszt vontatta Szolnoktól Balatonfüredig, majd vissza. Az erősebb villamos gépre kíváncsiak láthatták az eredeti színét ugyancsak visszanyerő V63,004-es Gigantot; ez a hattengelyes villanygép 1981-ben a GANZ-gyárban készült. 
A nosztalgia-hétvége az állomások területére és a nyílt vonalak mellé szép számban vonzotta a rajongókat, a vagányabbak meg is örökítették a különböző meneteket. A szervezés-lebonyolítás profizmusára utal, hogy az igazából muzeális vonóerő-állomány továbbította szerelvények között a vasúttársaság többi menetrend szerinti vonatát, a Kék Hullám IC-ket is közlekedtette. Utóbbiak jó részét a vonalon otthonos M41 (418) 300-as pályaszámtartományba sorolt gépek, azaz a GANZ remotorizált Csörgői – ma Hörgő névre hallgatnak – továbbították. 

S ha már M41-esek… egy klasszikus Csörgő-páros is megjelent egy fordulóra, Tapolca felé a bordó 103-as, míg ellenirányba a 178-as vontatott egy szerelvényt. 
A különleges gépek mellett különleges kocsiparkkal is kedveskedett a vasúttársaság az érdeklődőknek, a teljesség igénye nélkül: a már említett Zöld Sárkány nevű NoHAB mozdony például olajzöld retró kocsikkal közlekedett, vagy folyamatosan jártak a vonalon személyvonatokba sorozva a legendás Bhv-kocsik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában