Többen rendelnek neten ajándékot

2020.11.23. 16:00

Bosszankodások előzhetők meg a vásárlás feltételeinek elolvasásával

A karácsony előtti bevásárlás idén a koronavírusjárvány miatt kicsit más lesz, mint megszokhattuk. Azért, hogy a tömeget, a zsúfoltságot elkerüljék, biztosan többen rendelnek az interneten keresztül ajándékot, mint az előző években. Ehhez adunk tanácsokat.

Rimányi Zita

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakértőinek tapasztalatai szerint már most érezhető, hogy a karácsonyt megelőző vásárlási láz terepe idén áthelyeződik a világhálóra. A korábbi években is rendre nőtt azoknak az aránya, akik éltek az internetes rendelés nyújtotta lehetőségekkel, ám ezúttal a többség valószínűleg azért teszi le a voksát ezek mellett, mert így jobban óvhatja magát a fertőzésveszélytől. Ez teljesen érthető. Ahhoz viszont, hogy zökkenőmentes legyen az ajándékok beszerzése, tisztában kell lennünk azzal, mire kell figyelni a webáruház kiválasztásánál, és azzal is, hogy a kereskedelmi vállalkozásokat, illetve minket, fogyasztókat milyen jogok illetnek meg és milyen kötelezettségek terhelnek.

- Gyakori, hogy a fogyasztók azért fordulnak hozzánk segítségért, mert nincsenek tisztában azzal, valójában kitől vásároltak. Általában kiderül, hogy a megrendelés előtt nem nézték meg, ki az eladó. Ezt mindenképp tanácsos megtenni. Győződjünk meg arról, hogy a honlapon szerepel-e a webáruházat üzemeltető vállalkozás neve, székhelye, adószáma és elérhetősége! Ezek az adatok a későbbiekben, egy esetleges panasz ügyintézéséhez elengedhetetlenek.

Ellenőrzésükkel azt is kivédhetjük, hogy nyilvánvaló csalásba fussunk bele, hiszen ha az említett információk teljes mértékben hiányoznak, úgy valószínűsíthető, hogy átverésről van szó – fogalmaztak szakértőink és a GVTI segítségével összegyűjtöttünk pár további hasznos tippet is, melyek révén bővíthető a tudatos internetes vásárlók köre és sok bosszúságtól óvhatjuk meg magunkat. Például, ha olyan magyar vállalkozás neten kínált áruja tetszik meg nekünk, amelyet eddig nem ismertünk, akkor a www.e-cegjegyzek.hu honlap felkeresésével célszerű megbizonyosodni arról, hogy valóban létezik, tehát szerepel a cégnyilvántartásban. Ha külföldi székhellyel rendelkező webáruháztól szeretnénk rendelni, érdemes rákeresni előtte a vásárlói véleményekre és azok figyelembevételével dönteni. Jó tudni, hogy a magyar nyelvű honlap és a „.hu” végződés nem garantálja, hogy a rendelés hazai kereskedőtől történik. Ezt azért lényeges kiemelni, mert a külföldiekkel szemben természetesen nehezebb gond esetén az igényérvényesítés.

Javasolt a vételárat utánvéttel kiegyenlíteni, még akkor is, ha pár száz forintos, minimális többletköltséget számítanak fel érte, hiszen ez tekinthető a legbiztonságosabb fizetési módnak. Sokan panaszkodnak ugyanis a tanácsadóknál arra, hogy előre kifizették az árat, a szállítási költséget, azonban hosszú várakozás ellenére sem kapták meg a terméket. Mindez az utánvétes fizetési móddal kiküszöbölhető. S a fogyasztóvédők általános tapasztalata, hogy a vevők többsége nem szán arra néhány percet, hogy az Általános Szerződési Feltételek fejezetet a webáruház honlapján megismerje. Pedig fontos információkat tartalmaz a megrendelés folyamatára, teljesítésének feltételeire, határidejére, a kiszállításra, a személyes átvételre, a szerződéstől való elállás feltételeire és módjára, az esetleges hibás teljesítés esetén a fogyasztó jogaira vonatkozóan.

Azt tanácsolható tehát mindenkinek, hogy az ÁSZF-t elolvasva mérlegeljen. Ha feltűnően hibás, hiányos, esetleg tört magyarságú a szöveg, alaposan gondoljuk meg, vásárolunk-e bármit az adott webshopból!

A webáruházak kötelesek tájékoztatást adni arról, hogy milyen szavatossági jogok és jótállás illeti meg a vevőt, hogyan gyakorolhatja az elállási jogát, milyen határidők érvényesülnek, ki viseli a visszaküldés költségeit. Ha alapvető információk hiányoznak, a vásárlás rizikós lehet! Mivel internetes vásárlásnál nincs lehetőségünk élőben meggyőződni a termék tulajdonságairól, és arról, valóban megfelel-e az igényeinknek – például jó-e a minőség, a szín, a méret -, ezért a fogyasztókat a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül megilleti az indokolás nélküli elállás joga. Ezt oly módon gyakorolhatjuk, hogy elállási nyilatkozatunkat írásban közöljük a vállalkozással. Majd a kereskedőnek annak tudomásszerzését követően szintén 14 napja van arra, hogy a vételárat és az esetleges szállítási költséget visszafizesse. Ezen másodszori 14 nap alatt nem kell megérkeznie az árunak az eladóhoz, elegendő, ha azt feladtuk. A visszaküldés költségét azonban nekünk kell viselni, hacsak azt a vállalkozás kifejezetten magára nem vállalja.

A karácsonyi ajándékvásárlással és a netes rendeléssel kapcsolatos fogyasztóvédelmi kérdéseiket olvasóink elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában