fogyasztóvédelem

2020.12.12. 11:00

Őrizzük meg a blokkot, hátha nem tetszik a karácsonyi ajándék

Az ajándékvásárlás időszakában olvasóink főleg arra kíváncsiak, hogyan cserélhetik vissza az ünnepek után azokat a termékeket, amelyek mégsem tetszenek szeretteiknek. Szakértőink segítségével a témában több praktikus tanácsot, tudnivalót összegyűjtöttünk.

Rimányi Zita

Fotó: pixabay.com

Karácsony előtt jellemzően biztosítanak plusz cserelehetőségeket a kereskedők? Előfordulhat, hogy a webáruházból rendelt terméket a visszavétel miatt a cég helyi boltjába vihetjük? Csak akkor lehetünk elégedettek, ha a rokonunknak mégsem tetsző ajándék árát visszakapjuk, vagy akkor is, ha levásárlási lehetőséget kínálnak nekünk? Milyen határidőkre érdemes figyelni? A blokkot mindig meg kell őrizni? A termék eredeti csomagolását is? Mi a helyzet, ha már kibontottuk, kipróbáltuk a terméket? – többek közt ezekre a kérdésekre szerettek volna a szerkesztőségünkhöz fordulók választ kapni.

A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szakértőinek tájékoztatása szerint e témában a jogi szabályozás nem változott az utóbbi időben, de még mindig sok tévhit él a fogyasztók fejében. A legnagyobb tévedés talán az, hogy amennyiben egy terméket üzletben vásároltunk, viszont otthon mégis úgy döntünk, hogy akár a színe, a mérete, a formája miatt vagy bármely más okból kifolyólag az egyébként hibátlan holmit mégsem szeretnénk megtartani, úgy azt a vállalkozásnak vissza kell vennie. Igazából nem köteles ezt megtenni. Viszont több kereskedő üzletpolitikai döntése alapján mégis így jár el. Ha levásárlást enged, azt is tekinthetjük fogyasztóbarát gesztusnak, hiszen erre sem vonatkozik előírás. Hacsak nem vállalta eleve saját üzletszabályzatában. Ezért érdemes erről már vásárláskor érdeklődni.

Más a helyzet, ha interneten vásárolunk és meggondoljuk magunkat. Akkor a kézhezvételétől számított 14 naptári napon belül elállhatunk a vételtől. Elállási nyilatkozatunkat írásban közöljük a vállalkozással! Azt követően ugyancsak 14 naptári napja van arra, hogy a költségeinket visszatérítse. Kivéve, ha például egyedi méretre legyártott bútort rendeltünk vagy romlandó élelmiszert vettünk, esetleg a lezárt csomagolású elektromos borotvát vagy fogkefét felbontottuk. A termék eredeti csomagolása egyébként nem feltétele az elállásnak, viszont nem árthat, ha megőrizzük arra a 14 napra, amíg meggondolhatjuk magunkat, ezzel is spórolva az új csomagoláson. Arról, van-e mód az online vásárolt terméket a legközelebbi üzletbe visszavinni, az adott cégnél érdemes információt kérni vagy honlapján elolvasni az erre vonatkozó tájékoztatást. Van erre is példa, azaz van olyan üzletlánc, amely ezt a lehetőséget biztosítja.

Hibás termék esetén a jótállás vagy a kellékszavatosság nyújt segítséget. A tízezer forintnál drágább tartós fogyasztási cikkekre idén még egy éves kötelező jótállás vonatkozik, ami a termék bármely hibája esetén érvényesíthető. Ha a vállalkozás azon felül szerződéses jótállást is vállal, az legtöbbször csak bizonyos hibákra vonatkozik. A megvett terméket mindig bontsuk ki és ellenőrizzük a működését! Próbáljuk ki még akkor is, ha ajándékba szánjuk! Ugyanis kötelező jótállás esetén a termék megvásárlásától számított három munkanapon belül, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a vállalkozás köteles a terméket kicserélni, így nem kell a javítással bajlódni.

A blokkot mindig őrizzük meg! Anélkül kicsi az esélye, hogy kellékszavatossági igényünkkel foglalkozik a vállalkozás. Az ajándékba szánt termék blokkját is tegyük el! Ha hibás az áru, odaadhatjuk utólag szerettünknek és sok bosszúságtól óvhatjuk meg. Olvasóink más témában is elküldhetik fogyasztóvédelmi kérdéseiket szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!