Jár-e kárpótlás az utasoknak, ha törlik a repülőjáratot?

Nem mindegy, milyen okból törölnek egy repülőjáratot. Ettől függ az is, az utasoknak járhat-e kártérítés, és ha igen, akkor mennyi, illetve meg kell-e fizetniük az újabb jegy megvásárlása miatti pluszköltséget. A koronavírus-járvány miatt is érdemes megismerni a témával kapcsolatos fogyasztói jogainkat.

Rimányi Zita

A világjárvány miatt gyakoriak voltak a repülőgépjárat-törlések

Forrás: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének Panaszakadémia elnevezésű szolgáltatásához egy több mint egy éve húzódó üggyel fordultak panaszosok. Még tavaly márciusban törölték a családtagok járatát, amellyel Londonból Budapestre repültek volna. Kénytelenek voltak egy másik cég gépére jegyeket venni, ám ezek sokkal drágábbak voltak, mint a hónapokkal korábban megvásároltak. Az eredeti jegyeik árát fél évvel később kapták vissza. A hazautazásból adódó pluszköltségüket azonban nem térítették meg, vis maior helyzetre hivatkozva. Más kártérítésre nem tartanak igényt a légitársaságtól, de tudni szeretnék, mit tehetnek azért, hogy megkapják az árkülönbözetet.

A szakértők szerint az egyértelmű válaszhoz tudni kellene a járattörlés okát. Erre akkor került sor, amikor a Covid–19-járvány felütötte a fejét, és mindenki pánikolt, több ország hozott sürgős hatósági intézkedéseket, melyek bizonyos járatok törlésével jártak, de a légitársaságok is dönthettek így a személyzet egészségének védelme érdekében. Ha valóban a pandémia vagy hatósági rendelkezés áll a háttérben, akkor kártérítés nem illeti meg az utasokat, hiszen ezek rendkívüli eseményeknek tekinthetők.

A világjárvány miatt gyakoriak voltak a repülőgépjárat-törlések Fotó: Shutterstock

Ha a panaszosok úgy vélik, a járattörlés nem függ össze a járvánnyal, a védőintézkedésekkel, vagy egyszerűen csak tudni szeretnék a pontos okát, akkor lakhelyükön békéltető testület ingyenes eljárását kezdeményezhetik. Az kompromisszumos megoldást is hozhat a felek között, megegyezhetnek a vitarendezési folyamat során. Ugyancsak díjmentesen nyújt segítséget a magyarországi Európai Fogyasztói Központ, amely kifejezetten a határon átnyúló fogyasztói ügyekre specializálódott.

Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail- címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek majd meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!