Gyanakvásra ad okot, ha egy webáruház valamit töredékáron kínál

Egyre többet költünk webáruházakban, és bizony akadnak olyanok is, amelyek ezt a népszerűséget kihasználva megtévesztik az embereket. Ráadásul sokan egy-egy balul sikerült, veszteséget jelentő online vásárlás után magukat hibáztatják, pedig sokkal jobb lenne, ha inkább hatósági bejelentést tennének.

Rimányi Zita

Egyre többet költünk webáruházakban

Forrás: Shutterstock

Fotó: Getty Images/iStockphoto

Tartsuk szem előtt: mindig legyen gyanús, ha például a legtöbb helyen harmincezer forintba kerülő terméket egy weboldal tízezerért kínálja! Ha pedig azt mondja a netes kereskedő, hogy a kiszemelt termék éppen nincs raktáron, akkor sem kell feltétlenül egy drágább holmit megvennünk. Ugyanis könnyen lehet, hogy ez is csak egy trükk: nagyon könnyű digitális felületen vonzóan olcsó árakat feltüntetni, aztán az érdeklődőket sajnálkozva így biztatni: „Sajnos elfogyott. Kérjük, válasszon másikat!”

A Tudatos Vásárlók Egyesületének tapasztalatai szerint a legtöbbet alkalmazott vevőcsalogató trükkök egyike, hogy egy-egy terméknél a megszabott akciós ár mellé odatesznek egy visszaszámlálót, amely azt mutatja, hány percig lesz még érvényben a jelzőkkel gazdagon ellátott kedvezményes árszabás. Gyakran alkalmazott formula például: „szuperakciós”, „utolsó lehetőség, hogy ennyire olcsón megvedd”. Ilyen gyakorlat miatt már indított eljárást a Gazdasági Versenyhivatal. „Bizonyos árak feltehetően valótlanok a piactéren, azaz a termékek az adott áron ténylegesen nem vásárolhatóak meg a platformon; egyes, jelentős kedvezménnyel kínált termékek eredeti árait pedig a webáruház korábban vélhetően sosem alkalmazta. Szintén megtévesztőek lehetnek a visszaszámláló órával párosuló, néhány percig kedvezményt ígérő azonnali ajánlatok – ugyanis a fogyasztókat sürgető határidő lejárta valószínűleg semmilyen tényleges hatással nincs sem a termék árára, sem az elérhetőségére” – közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). Egyes, hangsúlyosan megjelenő termékjellemzők megalapozottságát is vizsgálta már a hatóság. Például a kiemelkedően magas karátszámot pár száz forintos ékszereknél.

Az élelmiszer-rendeléseknél előfordul, hogy egy-egy termék nincs a raktárban, ezért a nagyobb áruházláncok online boltjában be lehet jelölni, kér-e valaki esetleg helyettesítő árut. Ha igen, akkor általában valami hasonló árút és minőségűt kézbesítenek. Ha nem, akkor ez a tétel kimarad a kosárból. Ám a megbízhatatlan webáruházakban a „szerepeltetem a kínálatban, de majd azt mondom, hogy nincs” hozzáállás bevett megoldás.

Előfordulhat az is, hogy egy termék mellé nem a saját képét, hanem egy jóval drágább márkájúét teszik fel. A gyanútlan vevő megrendeli, mert menőnek, trendinek látszik, majd a kiszállításkor szembesül azzal, hogy egy rosszabb, gyengébb eszközt kapott. Ilyenkor nem szabad átvenni a terméket. Volt példa rá, hogy kézfertőtlenítő helyett szimplán csapvizet kapott a megrendelő.

Egyre többet költünk webáruházakban
Fotó: Shutterstock

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (Fome) tanácsadói azt tapasztalják, manapság is megpróbálják csőbe húzni szemet kápráztató áron hirdetett termékekkel a vevőket. Ám ezek jobbára csak csalogató reklámok. Ezért ha tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot gyanítunk, éljünk a hatósági bejelentés lehetőségével a feltételezhető jogsértés okán! A megyei kormányhivatalokban működő főosztályokhoz fordulhatunk, amelyekhez a fogyasztóvédelem is tartozik. Vállalkozással szembeni egyedi jogvita megoldása érdekében pedig a lakóhelyünk szerint illetékes Békéltető Testület alternatív vitarendezési eljárását kezdeményezhetjük, teljesen díjmentesen.

Gyakori, hogy a tévedésből vagy rendszerhiba miatt hibásan megjelenített árra hivatkozva törlik a fogyasztó rendelését, és párhuzamosan felajánlják a magasabb áron történő vásárlást. A Fome felhívja a figyelmet, hogy az ilyen helyzet megoldása mitől függhet. Ha ugyanis a rendelésünkről csak egy automata visszaigazolást kapunk annak feldolgozásáról, a vállalkozás pedig ezt követően tájékoztat minket a hibás árról, akkor nincs lehetőségünk a terméket a tévesen közzétett áron követelni, hiszen még nem jött létre szerződés. Ha viszont már megerősítették a rendelést – aminek 48 órán belül meg kell történnie – és tájékoztattak a kiszállítással kapcsolatos tudnivalókról is, igényt tarthatunk a termékre az alacsonyabb, téves áron. Ez alól kivételt képez a feltűnő értékaránytalanság esete. Erre példa az, amikor egy százezer forint értékű laptop hiba folytán tízezerért került ki a webshopba. Elvárható, hogy az ilyen nagy eltérést a vevők felismerjék. A kereskedelmi gyakorlat megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki észszerűen, tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el.

Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail- címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!