Van is autója, meg nincs is: hány javítást kell megvárnia a vevőnek a termék cseréje előtt?

Hiába vett teljesen új autót egy szalonban olvasónk, nem tudja használni. Hiába javították a járművet többször is, a márkakereskedésben bejelentett garanciális igények révén. Különösen bosszantja ez a panaszost, mert maga is autószerelő. Ugyan áll az udvarában egy személyautó, de nem mer ellátogatni vele idős rokonához.

Rimányi Zita

– Márkakereskedésben vettem egy teljesen új autót tavaly november végén. Azóta többet volt a szervizben, mint nálam. Többször is kicseréltek benne egy-egy alkatrészt. A legutóbbi szerelés előtt egy hónapig állt itthon, mert azt írta a szerviz a papírunkra, hogy használhatatlan. Alkatrészre vártak, aztán arra, hogy szerelőjük meggyógyuljon. Aztán ezúttal a magas nyomású benzinbefecskendezőt cserélték ki. Már elkezdtünk örülni, de a javítás után csak két hétig tudtuk használni a kocsit, alig négyszáz kilométert mentünk vele. Most is motorhibakódot ír ki a műszerfal. Nem merünk menni a kocsival, csak pár kilométert helyben, pedig idős rokonunkat meg kellene látogatnunk. Félünk, hogy ott hagy bennünket az autó az út szélén, pedig csak mintegy ötezer kilométer van benne, nincs egy éve, hogy új állapotban hoztuk el a szalonból. Azt szeretnénk, ha visszavennék. Az autó gyártóját is megkerestük már, ügyvédünk írt a cégnek levelet július végén – panaszolta el problémáját olvasónk szerkesztőségünket megkeresve.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének tájékoztatása szerint új autóra egyrészről három év kötelező jótállás vonatkozik, másrészt az is lehet, hogy a forgalmazó vagy a gyártó ezen felül úgynevezett önkéntes jótállás vállalt. A kötelező jótállás szabályait jogszabály rögzíti. Bár a jótállásos termékek legtöbbjénél a harmadik javítás utáni újabb meghibásodás és a harmincnapos határidő átlépése is csere- vagy vételár-visszafizetési jogosultságot eredményezne, a jogszabály egyértelműen kifejezi, hogy személygépkocsikra ezek a rendelkezések nem alkalmazhatóak. Azonban a polgári jognak azon általános szabályától nem lehet eltekinteni ebben az esetben sem, hogy a jótállási igényérvényesítés célja a szerződés hibás teljesítésének helyreállítása, mégpedig a vállalkozás részéről. Ha a javítások következményeként sem lesz alkalmas az autó a rendeltetésszerű használatra, ha a javítások nem vezetnek eredményre, akkor a kereskedőnek máshogyan kell megoldani a gondot. Akár cserével, a legvégső esetben pedig a vételár visszafizetésével.

Szakértőink azt javasolják olvasónknak, hogy első lépésben kérjen a kereskedőtől írásban arra vonatkozóan kimutatást, mennyi időt volt szervizben, javítás alatt az autó, és pontosan milyen munkákat végeztek el rajta. A panaszban megfogalmazottak alapján úgy tűnik, hogy a kereskedő a problémákat eddig nem vitatta, helytállási kötelezettsége alól nem kívánt mentesülni – ezt szintén érdemes írásban rögzíteni. Amennyiben a vevő mégsem tud a vállalkozással megegyezni, békéltető testületi eljárást vagy polgári pert kezdeményezhet.

Olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket más témákban is elküldhetik szerkesztőségünknek a [email protected] e-mail-címre. A szakértői válaszok lapunkban jelennek meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!