Odafigyeléssel kevésbé környezetszennyező módon is vezethetünk

körkép Ha egyszerűen csak a környezettudatosságot vesszük figyelembe, könnyen elfogadjuk azt a tételt, hogy akkor ülünk autóba, ha muszáj. Ezt nyilván a másikra vonatkoztatva mindenki elfogadja, azonban saját magával szemben már sokkal elnézőbb az ember, és az alig ötven méterre lévő boltba is gépkocsival megy két kifliért.

Szijártó János

Gyakran akkor is személygépkocsiba ülünk, amikor nem lenne muszáj, pedig az autózás nem csupán környezetszennyező, hanem drága is

Fotó: Szijártó János/Napló

A környezettudatos autós, aki a pénztárcájára is érzékeny, kis távolságokra már csak azért sem ül kocsiba, mert tudja, hogy a hideg motor sokkal többet fogyaszt, mint az, amelyik már bemelegedett. Emellett pedig azt sem árt fejben tartani, hogy a tetőbox és a biciklitartó jócskán növeli az autó légellenállását, ezáltal a fogyasztását. Amikor ezekre nincs szükség, érdemes leszerelni őket.

Tegyük hozzá, az autózás nem csupán környezetszennyező, hanem drága is, és a városi forgalomban gyakran nem a leggyorsabb közlekedési mód. Sőt, egyes felmérések szerint a városi közlekedésben az autók harmada egy helyben áll. Ismerős talán az a szituá­ció a volán mögött ülőnek, hogy a vele azonos irányba haladó ugyanazon kerékpárossal akár többször is találkozik menet közben. Ugyanis amíg a gépkocsinak meg kell állnia, addig a biciklis többnyire képes továbbhaladni.

Ha azonban mégis fontos autóba ülni, akkor némi odafigyeléssel kevésbé környezetszennyező módon is vezethetünk. Úgy, hogy a környezet mellett még mi is jól járjunk, hiszen az energiatudatos vezetés révén az átlagos üzemanyag-fogyasztás is csökken. A rosszul megválasztott, túl nagy sebesség arányaiban több üzemanyagot igényel, ahogy a hirtelen felbőgő, vagy éppen az álló helyzetben, hosszú percekig járatott motorok is növelik a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Akkor is megéri leállítani az autó motorját, ha csak pár percig kell várakoznunk.

Gyakran akkor is személygépkocsiba ülünk, amikor nem lenne muszáj, pedig az autózás nem csupán környezetszennyező, hanem drága is Fotó: Szijártó János/Napló

Továbbá növeli az üzemanyag-fogyasztást az olajozatlan motor, a helytelenül beállított fék vagy futómű, valamint a nem megfelelő keréknyomás, a rossz minőségű gumi. Az ajánlott keréknyomást az autó gyártója a járművön jelzi, érdemes ezt mindig figyelemmel kísérni.

Egy tapolcai gumiszerviz vezetője, Zoltai Sándor a fenti tanácsokon kívül lapunk kérdésére azt is elmondta, hogy az előírtnál kisebb keréknyomás megváltoztatja a gumik tapadását. Ekkor a kerekek szélesebb felületen érintkeznek az úttal, a tapadás, s ezáltal az ellenállás nagyobb lesz, és így komolyabb teljesítmény hárul a motorra. Így az üzemanyag-fogyasztás is növekszik, illetve a gumi szélei is erőteljesebben kezdenek kopni – jegyezte meg a Naplónak nyilatkozva Zoltai Sándor.

Tehát érdemes havonta ellen­őrizni a keréknyomást, még akkor is, ha naponta csak a közeli boltig megyünk, két kifliért.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!