Vállalkozás

2025.01.18. 15:30

Greenman: A csapat, amely a falon is átmegy

Versenyre kelni a Temuval? Az Amazonnal? Nem lehetetlen küldetés, és ezt egy feltörekvő, fiatal magyar, sőt veszprémi vállalkozás, a Greenman képes elérni.

És még lehet fokozni: ezt a nem mindennapi teljesítményt egy vékony érdeklődési rétegnek tartott ökotermékkel érik el. Ahogy a neve is jelzi, a Greenman természetes alapú termékei a mezőgazdaságtól a kiskerteken át a háztartásokig számos területen felhasználhatók, sőt, probiotikus táplálékkiegészítőként az egészségünk megvédése érdekében fogyaszthatók is.

A Greenman mikrobiológiai készítményei otthon és professzionális felhasználás során is környezetbarát megoldást kínálnak.
A Greenman mikrobiológiai készítményei otthon és professzionális felhasználás során is környezetbarát megoldást kínálnak. A képen Peretsényi Dániel, a Greenman ügyvezetője
Fotó: Fülöp Ildikó/Napló

A Greenman sikerének titkai

A cég idén három-négy kiválósági díjat is bezsebelt, az elmúlt öt év alatt pedig pár száz milliósból közel kétmilliárd forintos éves bevételt produkáló céggé „nőtt”. Sikerük titkáról faggattuk Peretsényi Dániel cégvezetőt.

S rögtön itt egy újabb rekord: a cégvezető nincs még 30 éves, s már három éve, hogy átvette a családi vállalkozásból kinőtt cég operatív vezetését. Peretsényi György szállítmányozási cégét szinte mindenki ismeri a városban, közel 30 éve stabil szereplője a piacnak – ebből jött létre, mondhatni a vak véletlennek köszönhetően a Greenman, ami eleinte csupán egyalkalmazottas cég volt Józsa Rita, a technológia továbbfejlesztéséért felelős biológus személyében. A véletlen egy érdekes embert éppen akkor sodort a céghez, amikor György a PhD-dolgozatára készülődve valami innováció után kutatott: az előretekintő újdonság pedig a talajoltás, a probiotikus technológia volt – idézi fel Peretsényi Dániel, maga is mosolyogva a kezdeteken. Ő akkor még mint leendő közgazdász az egyetemről követte a fejleményeket, mert abban teljesen biztos volt, hogy a családi vállalkozásokban akarja majd kamatoztatni az itthon és Hollandiában megszerzett tudását. Diplomával a zsebében aztán 
helyet is kért a cégben, ami addig a családi cégcsoport egyik kisebb, kevesebb figyelmet kapó szereplőjeként működött. S innentől kezdett el felfutni az öko-, biocég, amihez Dániel szerint mindössze két összetevő kellett: egy jó csapat és egy innovatív termék, amit hamar megszerettek és a közösségi médiában civil oldalakon futtattak fel a vásárlók.

A jó csapatot sem volt azért olyan egyszerű összehozni, Dániel emlékei szerint kezdetben volt egy iroda, ami összekeverte a rendeléseket, egy marketingrészleg, ami nem adott el semmit – innen sikerült egy ütőképes, kellőképpen motivált, hatékony szervezetet létrehozni, méghozzá a helyi szakemberekből, csak a marketing van Budapesten. Ha már marketing: kulcskérdés, hogy az eladást komoly analitikai alapokra helyezték, ami jó straté­giának bizonyult egy olyan cég esetében, ahol a hasznot könnyen elviszi, ha nem a potenciális vásárlót szólítják meg. Ez annyira sikerült, hogy ma már nincs is előre meghatározott marketingbüdzséjük, annyit tesznek bele, ami biztosan megtérül. A csapat nem nőtt együtt a céggel, ma is körülbelül 20 ember elegendő az éves kétmilliárd forint bevételhez.

A siker másik kulcsa maga a termék, ugyanis olyat tudnak kínálni, amihez ragaszkodnak a vásárlók. A közösségi médiában egyre többen osztják meg, milyen szép lett a kertjük, és milyen bőséges termést hozott a kiskert vagy a gyümölcsös. Ez olyan hitelességet biztosít a cégnek, amit lehetetlen megvásárolni.

Na de mi is ez a termék?

Probiotikus technológiának nevezik azt a mikroorganizmus-keveréket, amely különféle, a természetből izolált, gondosan kiválasztott, egészségre ártalmatlan, ugyanakkor az élet számos területén hasznos mikrobákból áll.

A ’80-as évek elején Teuro Higa japán professzor állította össze ezt a mikrobakeveréket, mintegy 20 évig tartó kutatómunka eredményei alapján. Az ebben található mikroorganizmusokat úgy 
válogatta össze, hogy aerob és anaerob fajok együtt, egy közös anaerob tenyészetben, egymást kölcsönösen segítve képesek legyenek fennmaradni és szaporodni. Ez az együttműködés termé­szetes körülmények között (talajban, vízben, levegőben, bomló anyagban) sem ismeretlen, hiszen a mikroorga­­ni­z­musok különböző fajai egymástól és más élő szervezetektől nem elszigetelten, nem tiszta tenyészetekben (mint a laboratóriumokban), hanem kevert társulásokként fordulnak elő.

A probiotikus mikrobakeverék jótékony hatású mikroorganizmusai tudományos bizonyítékokkal alátámasztva, külön-külön már régóta állandó segítői az élelmiszeriparnak, a mezőgazda­ságnak és az orvostudománynak, így együtt, közösséget alkotva pedig sokkal hatékonyabban fejtik ki előnyös tulajdonságaikat, éppen ezért sikeresen alkalmazhatók mind a mezőgazdaság, mind a környezetvédelem különféle területein. A probiotikus technológia felhasznál­ható a mezőgazdaságban, kiskertekben, hulladékgazdálkodásban, szennyvíztisztításban, károsodott területek remediációjára, természetes vizeink megóvására, háztartásban, probiotikus táplálékkiegészítőként. – A Greenman az első tíz évben (2007-ben vágtak neki) elsősorban B2B cég volt – folytatja a cégtörténetet Dániel –, növénytermesztési és állat­tenyésztési fókusszal. Az elmúlt év­­tizedekben ugyanis a talaj kimerült, a humusz drasztikusan lecsökkent, a szükséges baktériumflóra kipusztult, viszont ahol a mi mikrobiológiai talajkezelő termékeinket használták, ott a növény nagyobb gyökeret, több zöldtömeget, nagyobb termésmennyiséget tudott hozni. A mikrobiológiai termékek használatát ösztönző állami támogatási program is lendített az ügyön, azoknak a gazdáknak a kedvét is meghozta, akik egyébként nem fordultak a zöldmegoldások felé.

Érdekes, jegyzi meg Dániel, hogy nem gondolták volna, de a lakosságnak szánt kommunikáció a B2B-szereplőket is bevonzotta, hiszen a gazdák is használnak közösségi médiát és a pozitív gyakorlati tapasztalatok őket is meggyőzték. 

A szemléletváltásban végzett munkájáért a veszprémi cég idén az agrárkamara Öko Expo nevű rendezvényén megkapta a fődíjat, a sikerhez persze az is kellett, hogy a hajdúnánási Kenderes-kertben nevelt paprika veszprémi termékkel kezelt sora kétszer akkora termést hozott, mint a többi.

S ha már díjakról beszélünk: idén megkapták a Magyar Brands kiváló fogyasztói márka, valamint a Hungar­Ecomm Stars díját, melyet azok a magyar vállalkozások kapnak, akik versenyképesek a nemzetközi internetes piacon is. Az e-kereskedelem egyébként a korai szakaszban jelentett egy kis fejtörést, hiszen a cég árbevétele a pandémia alatt megduplázódott, majd három-négyszeresére nőtt, s a hirtelen megnőtt érdeklődést ki kellett tudni szolgálni. A csomagolást, kiszállítást ezért erre specializálódott partnerrel oldják meg, a veszprémi telephely „csak” a gyártásért felel.

Innen adódik a továbbfejlődési lehetőség is – fejti ki Dániel. Egyrészt növelni kell a gyártóhely kapacitását, így egy ezer négyzetméteres csarnokot felújítanak és egy további ezer négyzetméteres létrehozására pályázatot adtak be. Utóbbi a nemzetközi színre lépés záloga, ami elkerülhetetlen, mert Dániel elképzelése szerint egy cég akkor lehet sikeres, ha nemzetközileg is az. Ugyanis nem támaszkodhatnak a magyar piacra, hiszen ott bármikor megjelenhet egy nagy nemzetközi szereplő, ami letarolja a piacot, mint tette 
azt az Amazon Németországban. 

Dániel elsőként Csehországban veti meg a lábát, ahol nagy a bizalom az e-kereskedők és a biotermékek iránt, a kertészet kategória a webshopoknál pedig nagyon népszerű, majd Romániát szemelte ki, ami a másik véglet: se kompetitív e-kereskedelem, se versenytárs nincs. Persze nem is olyan elterjedt az ökoló­giai szemlélet sem, de ezt a folyamatot már jól ismerik a hazai környezetből. 

A Greenmannek van ugyanis egy leágazása, a Greenbiotic kimondottan ökotisztítószerekkel foglalkozik a probiotikus technológiára alapozva, s büszkén hirdeti magáról, hogy nem pusztítják el a baktériumok 99,9 százalékát. Mert nincs értelme. A baktériumok 90%-a (egyesek szerint több is) nem patogén, azaz az emberi szervezetre nincs rossz hatással. Akkor miért is irtjuk ki őket olyan lelkesen? A normál baktériumflóra nemhogy kártékony, de inkább hasznos az ember számára! Azzal biztosít biológiai védelmet számunkra, hogy betölti a rendelkezésére álló biológiai életteret, ezáltal kontrollálva a kártékony baktériumokat is.

Tesztelték, magyarázza Dániel, hogy ha fertőtlenítenek egy felületet, 

  • mi történik 2–4–6 óra múltán, 
  • és az eredmény szerint 4 órával később ugyanannyi, 
  • 6 óra elteltével viszont 

az eredetinél több bak­térium jelent meg a kezelt felületen. A kártékony tisztítószerek számos betegséget okozhatnak emellett, például meddőséget, autoimmun és bőrbetegségeket, mégis, az idősebb korosztály meggyőződése, hogy tiszta csak akkor lehet valami, ha durva fertőtlenítővel intézzük el a baktériumokat, a ruha pedig több hétig illatozik az öblítőtől. Ezzel szemben Dánielék tisztítószere környezetbarát alapanyagokat tartalmaz, ami ugyan nem illatozik erősen és sokáig, de beteg sem lesz tőle senki. Ezt a céget a hitelesség kedvéért választották külön, hiszen gyanús, ha valaki túl sok mindenhez ért, s ezeknek a termékeknek kisebb is a piaca, jellemzően az ökogondolkodású fiatalok, akiknek fontos a környezet­védelem és a tudatos élet. 

Akárhogy is alakul a nemzetközi jelenlét, az igazgató a jövőt is Veszprémből képzeli el: soha nem is gondolkodtak más telephelyről.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!