Időben cseréltek autót a taxisok

2018.01.10. 08:00

Szigorodtak a szabályok a személyfuvarozásnál

Az új évvel új, szigorúbb szabályok léptek életbe a taxizásban. A szolgáltatáshoz kapcsolódó műszaki követelmények szigorodása azonban nem érhette váratlanul a taxisokat, mert egy korábbi kormányrendeletből már ismert volt, csak a türelmi idő tartott eddig.

Molnár Sándor

Solymosi Vilmos egy négyéves Forddal dolgozik a megyeszékhelyen Fotó: Molnár Sándor

Januártól csak 10 évesnél fiatalabb autóval lehet taxizni, miután lejárt a 2015-ös kormányrendeletben meghatározott türelmi idő. Az új előírások szerint 2018 elejétől taxiszolgáltatás csak két oldalon két-két ajtós, légkondicionált gépkocsival nyújtható. A 10 éves korhatár egyébként az Euro III-as környezetvédelmi besorolásba tartozó, illetve az elektromos motorral közlekedő autókra vonatkozik, míg az Euro IV-es besorolású motorral felszereltek eseté-ben csak hét évnél fiatalabb autókra adhatnak taxiengedélyt. A műszaki előírások közt szerepel az is, hogy csak olyan kocsival lehet taxizni, amely gumiabroncsainak teljes futófelületén a mintázat magassága a három millimétert eléri. Követelmény minden üléshez a biztonsági öv, a vezetőnél és a jobb oldali el- ső ülésnél beépített légzsák és a blokkolásgátló berendezés (ABS).

Solymosi Vilmos egy négyéves Forddal dolgozik a megyeszékhelyen Fotó: Molnár Sándor

Teljesíthetők voltak-e a feltételek, illetve hogyan érintette a szigorítás a taxisokat? – a veszprémi droszton érdeklődtünk az aktuális témával kapcsolatban.

Már régóta tízévesnél sokkal fiatalabb taxival dolgozik Merhala Béla, akinek jelenlegi autója ötéves. Elmondása szerint három-négy taxisnak kellett autót cserélnie, és egy társuk van Veszprémben, aki pillanatnyilag nem tud dolgozni a szigorítás miatt, a többiek időben gondoskodtak az előírásoknak megfelelő személygépkocsiról.

– A törvény hozta azt, hogy jó autókkal kell dolgozni. Aki odafigyelt, az 2015 óta ezt csinálta. Aki próbálta ellinkeskedni, vagy éppen hitel volt az autóján, az nem nagyon tudott csereberélni, ezt is tudni kell. Szerintem öt és hét év között lehet az autók átlagéletkora, de inkább ötre becsülném itt, Veszprémben, szóval jó autókkal dolgozunk – vélekedik, és elmondja még, hogy a tavalyi év hozott nagyobb változást számukra a pénztárgépekkel meg taxaméterekkel, ami egy bonyolult történet. Ő is napi szinten gyűjti a blokkokat, de mivel az utasok nem viszik el, így felesleges dolognak tartja. Hétvégeken, éjszaka a szórakozás miatt mindig akad fuvar. Hét közben, nappal sem kell unatkozniuk, mert munka van bőven, úgyhogy aki dolgozik, az megél.

Solymosi Vilmosnak mindenképpen cserélnie kellett az autóját, mert összetörték az előzőt, és ugye jött a rendelet is. Nem vett újat, egy négy-éves kocsival taxizik most, amely mindenben megfelel az előírtaknak. Anyagilag persze megérezte a váltást, mert 14 éves autót cserélt jóval fiatalabbra, és nem ért egyet azzal, hogy a taxizáshoz használt autókat korhatárhoz kötik.

– Igaz, hogy az én Skodám is a 14. évében volt, de még egy-két esztendőt simán lehetett volna vele dolgozni. Szerintem, ha egy autó olyan állapotban van, hogy megfelel mindenféle szempontból, meg esztétikailag is, akkor hadd lehessen vele dolgozni. Meg lehet nézni az autóbuszokat – mutat a szomszédos buszpályaudvarra –, itt vannak 25-30 éves buszok, amelyekkel 40 embert szállítanak nap mint nap, az bezzeg nem probléma – osztotta meg véleményét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!