megfelelési kényszer

2018.01.09. 07:00

Felvételi előtt: nagy a nyomás a hetedikes–nyolcadikos diákokon

Főleg azok a gyerekek szoronganak nagyon, akiknél a túlzott megfelelési kényszer otthonról jön – Prevics Erzsébet veszprémi klinikus pszichológus, gyermekpszichológus, pszichoterapeuta, akit a 13-14 éveseket érintő középiskolai felvételi kapcsán tapasztalt terhelésről kérdeztünk.

Tóth B. Zsuzsa, Leitner Vera

– A szorongás jele, ha a gyerek letört, fáradt, izzad a tenyere, étvágytalanság, túlevés, hányinger jelentkezik. Sokan jönnek has- és fejfájással, de előfordul valamilyen pluszmozgás, tikkelés is – sorolja a pszichológus a tüneteket, melyekkel sokszor találkozik a hozzáérkező gyerekeknél.

– Sok szülő jelenik meg a rendelőmben szorongásos zavarral küzdő, hetedik–nyolcadik osztályos gyerekekkel – mondja Prevics Erzsébet veszprémi klinikus pszichológus, gyermekpszichológus, pszichoterapeuta. – Ennek hátterében szinte egyértelműen a túlterheltség, az átlagosnál még fokozottabb stressz áll, ami a középiskolás felvételire való felkészülésből fakad. Azt látom, hogy a diákoknak a sikeres felvételihez már nem elegendő a hetedik– nyolcadik osztályos tananyag, s ezt úgy élik meg a szülők, hogy akkor ennél több kell. Ennek megfelelően már a hetedik osztály második félévétől elindul a harc, hogy az év végi bizonyítvány biztosan ötös legyen, mert egyébként nem fog bekerülni a jó nevű gimnáziumba vagy szakgimnáziumba a gyerek, ezért az iskola mellett tizenhárom–tizennégy évesen különórákra kell járniuk, sokan már hetedik félévkor elkezdik, éppen azért, hogy év végére biztos legyen a jobb jegy. Több esetben hallom, hogy még nyáron is különórákat vesznek, hogy biztosan elég legyen a felkészülésre az idő. Ez a folyamat pedig csak tovább fokozza az egyébként is stresszes állapotot, hiszen a mai gyerekek alapvetően túlterheltek – véli a pszichológus. – Úgy látom azonban, nem minden gyereket visel ez meg egyformán, főleg azok a gyerekek szoronganak nagyon, akik érzékenyebbek, illetve akiknél a túlzott megfelelési kényszer már kicsi koruktól fogva jelen van a családban.

Herczeg-Vecsei Katalin és kislánya, Réka, akinek nincs baj a szorgalmával Fotó: Tóth B. Zsuzsa

A felvételi körüli dilemmát inkább a szülő generálja, azonban az ő álláspontjuk is érthető, hiszen jól tudják, hogy a gyerek jövője igényli, hogy minél magasabb iskolai végzettséggel rendelkezzen, akárcsak azt, hogy kifejlődjenek azok a készségei és képességei, melyek lehetővé teszik, hogy később megfelelő szakmát tudjon találni vagy akár majd váltani, hiszen ma már nem valószínű, hogy élete végéig ugyanabban a szakmában marad a pályakezdő, amiben először elhelyezkedett. Ezen készségek fejlesztéséhez jó, ha a gyerek legalább egy érettségiig eljut, mert azáltal is fejlődnek a készségei, képességei. Például tudjuk, hogy a kombinatorikai gondolkodás 14 éves kor körül kezd kialakulni. De ha ebben a korban megáll ennek a területnek a fejlesztése, akkor ez a képessége egy kissé alacsonyabb szinten marad, pedig ahhoz, hogy később már az új, modern technológiákkal tudjon dolgozni, ahhoz rendelkeznie kell ezekkel a készségekkel. A szülők is tudják, hogy a jövő az, ha a gyerek tanul és itt nemcsak a papírról van szó, hanem arról is, hogy később ezekre a kialakult készségekre képes legyen új ismereteket alapozni, s ha úgy alakul, rugalmasabban tudjon szakmát váltani.

Tagadhatatlan, hogy ennek a helyzetnek van egy harmadik résztvevője is, az iskola. Köztük is egy versenyhelyzetet generál ez az időszak, melyet úgy élnek meg a pedagógusok, az ő munkájuk mércéje az, hogy hány gyerek kerül be a jobb nevű középiskolába, érthető, hogy ők is szoronganak és hajtják a gyerekeket.

– Fel kell készíteni a gyerekeinket, ám oda is kell figyelni rájuk. Nehéz, sok egyensúlyt kívánó feladat ez iskolának, szülőnek egyaránt – hangsúlyozza Prevics Erzsébet.

Vecsei Réka édesanyja, Herczeg-Vecsei Katalin azt mondja, mivel hetedik osztályos kislányuk minden évben kitűnő bizonyítványt visz haza, számukra nem okoz különösebb aggodalmat a továbbtanulás.

– Réka a tapolcai Bárdos iskola Batsányi tagintézményében tanul. Szerintem inkább azon a tanulón van nagyobb nyomás, aki ilyenkor még nem tudja, hogy merre menjen tovább. Réka itt szeretne maradni a városban, a helyi gimnáziumba készül. Jó időbeosztással kell élnünk, hogy mindent sikerüljön megtanulni, akkor is, ha ő igazán szorgalmas és nem nagyon kell otthon tanulásra buzdítanunk – mondja Katalin, aki maga is a helyi gimnáziumban tanít.

Réka hozzáteszi, hogy orvos szeretne lenni, orvosi egyetemre készül később. Kedvenc tantárgya a biológia és az irodalom, szabadidejében szívesen zongorázik és énekel.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában