Fiatalabb buszok és korszerű tájékoztatás

2018.07.20. 07:00

Átalakul jövőre Veszprémben a helyi járati szolgáltatás

Jövő év elejétől gyökeresen átalakul a megyeszékhelyen a közösségi közlekedés. A változtatásokról Mihálszky Gábor, a veszprémi közlekedési társaság ügyvezetője beszélt lapunknak.

Marton Attila

Farkas Elemér autóbusz-vezető

Fotó: Pesthy Márton/Napló

A szervizelési és műszaki karbantartási feladatokat is el kell látni

A VKSZ Zrt. előkészítő munkáit követően a városi közgyűlés legutóbbi ülésén megalapította a V-Busz Kft.-t, amely 2019-től átveszi az Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-től (ÉNYKK) a közösségi közlekedési szolgáltatás ellátásának feladatát. A közgyűlés döntése azt is jelenti, hogy nem külső szolgáltatót vagy közlekedésszervező szolgáltatót – mint Budapesten a BKK – bíz meg a tömegközlekedés üzemeltetésével, hanem egy saját közlekedési társaságot.

Mihálszky Gábor, a V-Busz Kft. ügyvezetője elmondta, társaságuk néhány héten belül egyfordulós közbeszerzést ír ki a veszprémi közösségi közlekedés üzemeltetéséhez szükséges buszok rendelkezésre bocsátására és a kapcsolódó feladatok ellátására. A pályázónak a buszflotta biztosítása mellett a szervizelési és műszaki karbantartási feladatokat is el kell látnia.

Farkas Elemér autóbusz-vezető Fotó: Pesthy Márton/Napló

A járműveket várhatóan a város több pontján tárolják majd, amelyre ősszel szintén közbeszerzési eljárást írnak ki. A pályázónak tíz évre kell vállalnia a szolgáltatás ellátását, és számos feltételnek kell megfelelnie. A legnagyobb változás az autóbuszoknál lesz: míg a járművek átlagéletkora jelenleg közel 21 év, a közbeszerzési eljárás nyertese csak olyan cég lehet, amely legfeljebb nyolc­éves, alacsonypadlós, digitális utastájékoztató rendszerrel és klímaberendezéssel felszerelt szóló autóbuszokat bocsát a V-Busz Kft. rendelkezésére. Az ügyvezető szerint itthon nyolc-tíz cég lehet képes erre, valamint jelenleg hasonló rendszerű modell Debrecenben és Budapesten működik. Ez azt jelenti, hogy a pályázatok beérkezése és értékelése után derül majd ki, hogy év elejétől hány éves, és milyen meghajtású buszok járnak a megyeszékhelyen.

Hetven buszsofőrt kell toborozniuk januárra

A tömegközlekedést évi kétmilliárd forintos költségvetésből működtetnék: az önkormányzatnak jelenleg mintegy 230 millió forintjába kerül a szolgáltatás – ennyit fizet az ÉNYKK-nak –, mely összeg várhatóan 300-350 millióra növekedne a közeljövőben, a jelenlegi színvonal javulása nélkül is. A minőségi változások megalapozásához azonban ez az összeg – a szolgáltatásból származó tervezett bevétel mellett – a jövőben többszörösére emelkedik. A buszok mellett a legfontosabb kérdés, milyen megállapodás születik az ÉNYKK és a V-Busz Kft. között: amennyiben egyezség lesz, akkor munkáltatói jogutódlás keretében kerülnek át a sofőrök az új kft.-hez. Ha nem jön létre megállapodás, akkor hetven buszsofőrt kell toboroznunk januárra, mondta az ügyvezető. Hozzátette, egyeztettek a járművezetők szakszervezetével, és bíznak benne, hogy minden fontos kérdésben sikerül kompromisszumot kötni a sofőrökkel.

Mihálszky Gábor hangsúlyozta, a bevétel növelése a céljuk, amelyet elsősorban a kereslet növelésével szeretnének elérni. A jegy- és bérlet­árak nem változnak januártól, viszont a szolgáltatás színvonalának emelése miatt arra számítanak, hogy két-három százalékkal nő az utasok száma 2019 második felére. Ezt a jelenleginél jóval korszerűbb és komfortosabb, minőségi autóbuszok mellett az utasbarát menetrend és új szolgáltatások, jegytípusok segítenék.

Az utasok kényelmét szolgáló változtatás lesz, hogy a jelenlegi egy helyett a város több pontján és a tervek szerint a legnagyobb munkáltatóknál is megvehetők lesznek a bérletek. Míg az utasok eddig csak az autóbusz-állomás pénztáránál juthattak hozzá a bérlethez, év elejétől a hotelnél, valamint a Jutasi úti és a Cholnoky lakótelepek frekventált pontján nonstop üzemelő automatánál is megvásárolhatják a jegyeket, bérleteket. Apró, de fontos változás, hogy a bérletek az utas által kért naptól kezdve 30-31 napig lesznek érvényesek.

Átlép a 21. századba az utastájékoztatás is: okostelefonról elérhető lesz az az utazástervező alkalmazás, amely megmutatja az összes autóbusz helyét, és amelyből megtudhatjuk, mikor érkezik az a járat, amelyre várunk. Januártól áttekinthetőbbek és egyszerűbbek lesznek a megállói utastájékoztatók. Az utasok a budapestihez hasonló kiírással találkozhatnak, amelyről számolgatás nélkül leolvashatják azt az időpontot, mikor kell az adott járatnak a megállóba érnie.

Éjszakai járatok is lesznek majd

Fontos változás lesz, hogy nem járnak csuklós buszok, ehelyett a szóló buszokat sűrítenék, és összehangoltabban közlekedtetnék. Újdonság lesz az éjszakai járatok bevezetése, amelyek a 4-es és az 5-ös vonalán járnak majd. Este 11 órakor és hajnali háromnegyed négykor biztosan elindulnak, a köztes időszakban pedig igényvezérelt módon járnak 1-1,5 óránként: ez azt jelenti, hogy ha telefonon vagy interneten igénylik, a járat elindul.

A Gyulafirátótot és Kádártát a városközponttal összekötő 23-as járat jobban ütemezett menetrenddel és sűrűbben jár majd, új járatként a 24-es a reggeli csúcsidőben Gyulafirátótról közvetlenül Veszprémbe közlekedik. A 3-as, 4-es, a 6-os és a 22-es járatok sűrűbben közlekednek majd a tervek szerint. A Veszprém Arénához és a szomszédos üzletekhez biztosít elérést a 7-es járat az útvonala megváltoztatásával.

Januártól megszűnnek a 32-es, 34-es és 35-ös járatok, feladatukat a jövő évtől megváltozott útvonalon haladó 1-es veszi át. Év végéig várhatóan befejeződik a Pápai és Házgyári utakat összekötő Henger utca összenyitása: ez lehetővé teszi, hogy az 1-es kvázi körjáratként járjon – a csúcsidőszakokban tízpercenként – a Haszkovó–Házgyári út–Henger utca–Pápai út–Cholnoky lakótelep útvonalon. Az 1-es vonalának megváltozása miatt Jutaspusztára bizonyos 4-es járat közlekedik.

Tavaly májusban részletes, minden járatra kiterjedő utasszámlálást készítettek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem munkatársai Veszprémben, ősszel további méréseket végeznek a V-Busz munkatársai. A menetidőadatok alaposabb megismerése után készítik el az új hálózatra vonatkozó javaslatot, emelte ki az ügyvezető. Mihálszky Gábor hozzátette, a lakossági véleményeket egy hónapig várják majd kora ősszel. Az új menetrendről ősszel dönt a közgyűlés, a javaslat elfogadása után pedig minden háztartásba eljuttatnak tájékoztatót a változásokról, majd január első napjaiban a V-Busz munkatársai lakossági fórumokon szóban is tájékoztatják az utazóközönséget a változtatásokról.

Mihálszky Gábor optimista, szerinte a januárig hátralévő idő elégséges a közbeszerzési eljárások lebonyolításához, az új menetrend kidolgozásához és a sofőrökkel való megállapodáshoz, és év elejétől a jelenleginél jóval magasabb színvonalú közösségi közlekedést vehetnek igénybe az utasok. Ha valamilyen oknál fogva mégsem sikerül tartani a határidőt, az önkormányzat vészhelyzeti kijelöléssel bízhat meg másik szolgáltatót a közszolgáltatás folyamatosságának biztosítására.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában