2019.03.26. 11:30
Kátyúval járt az enyhe tél is – Áprilistól a tartósabb javítási munkák következnek Veszprém megyében
A közútnál is véget ért az idei tél. Veszprém megyében még látni hófogókat az utak mentén, illetve „jelzőpálcákat”. Hol tart ezen műtárgyak beszedése? Ugyanakkor egyes helyeken kátyúsodás kezdődött vagy romlott egy-egy útszakasz minősége. Például a 77-es úton, Tótvázsony és Nemesvámos között. Veszprém megyében lesznek-e, és ha igen, hol és milyen ütemben kátyúzási munkálatok? – kérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályát.
A tési út aszfaltborítására is ráfér a javítás. A tavalyi évben 64,65 kilométernyi út felújítása indulhatott el Veszprém megyében Fotó: Balogh Ákos
Társaságunk a minden évben előre meghatározott központi, állami költségvetési forrásait az üzemeltetési és fenntartási feladatokra használhatja fel a 32 ezer kilométeres, országos közúthálózaton – kaptuk a választ a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től.
Megtudtuk: a Veszprém megyei 1639 kilométernyi állami kezelésű utakon is folyamatosan, egész évben, a rendelkezésükre álló eszközökkel ütemezetten végzik a lokális burkolatjavítási, karbantartási munkákat a mérnökségeiken keresztül. Általánosságban elmondható, hogy az elmúlt téli időszak enyhébb volt, kevesebb csapadékkal. Ugyanakkor a fagyási-olvadási ciklusok sokkal gyakoribbak voltak, így a burkolathibák is könnyebben alakultak ki. Év elejétől egészen március végéig az ideiglenes, hidegaszfaltos javításokat folyamatosan végzik az illetékes mérnökségek.
A tartósabb javítási munkákat pedig áprilistól kezdődően, a melegaszfalt-keverő telepek újranyitását követően indítják el. A munkákat az egyes útszakaszok úthálózati szerepe és forgalomnagysága alapján ütemezik be, vagyis a főutakon fognak szakembereik első körben melegaszfaltos javításokat végezni, az itteni munkákat követően térnek át a kisebb forgalmú, kezelésükbe tartozó mellékutakra.
Terveikben szerepel a kézi kátyúzási munkálatokon túl, nagyobb felületű gépi kátyúzási munkák elvégzése is, jelenleg a létesítményjegyzék összeállítása folyamatban van. Várhatóan burkolatjavításra mintegy 215 millió forintot költhet a Magyar Közút Nonprofit Zrt., mely az egyéb technológiák mellett mintegy 7200 tonna aszfalt bedolgozását is magában foglalja. A 77-es úton, Tótvázsony és Nemesvámos között így 2019-ben feladattervi forrásból burkolathibák lokális javítására lesz lehetőség.
Tavaly az utóbbi évek egyik legnagyobb útfelújítási programját indíthatták el, melynek során mintegy 64,65 kilométernyi út felújítása indulhatott el. A 2019-ben tervezett új útfelújítási programok az illetékes szaktárca elrendelése alapján kezdődnek, az idei felújítások előkészítése jelenleg is zajlik, a tervezési, közbeszerzési eljárásokat folytatják le a szakemberek.
Ugyanakkor a Magyar Közlöny 2018 december végi számában kormányhatározat született arról, hogy idén és 2020-ban a Magyar Falu Program keretében országosan 50-50 milliárd forint értékben indulhassanak el új útfelújítási munkálatok. Az ebben szereplő beruházások a mellékletben találhatók.
Általánosságban kijelenthető, hogy a legtöbb felújítási igény a mellékúthálózaton jelentkezik, a téli időszak fagyási-olvadási ciklusai is elsősorban az elöregedett, rekonstrukcióra váró útszakaszoknál jelentkezik nagyobb mértékben. Nem véletlen, hogy a Magyar Falu Programban is döntő többségében mellékutak felújítása szerepel.
Kiderült az is, hogy a téli üzemeltetési időszak végével kezdték meg a hófogó rácsok beszedését, így Veszprém megyében 19 kilométernyi hófogó rács beszedéséről gondoskodnak.