Kötelező minden diáknak

2019.05.31. 07:00

A Veszprém megyei iskolákban is túl vannak a kompetenciamérésen

Szerdán tartotta az Oktatási Hivatal a 6., a 8. és a 10. évfolyamos diákok szövegértési képességét és matematikai eszköztudását vizsgáló országos kompetenciamérést, amely minden tanulónak kötelező volt.

Juhász-Léhi István

Fotó: Balogh Ákos/Napló

Az előzetes adatok szerint idén 2666 iskola 3555 telephelyén több mint 274 ezer diák vett részt benne. A mérés fontos célja az intézmények teljesítményének nyomon követése.

A veszprémi Padányi Katolikus Iskolában tanuló 8/A-s Simon Luca elmondta, a korábbi kompetenciaméréshez képest picit nehezebbek voltak számára a feladatok, neki egyébként megy a matematika és magyar is, és szereti is ezeket a tantárgyakat. A matekra inkább lehet készülni, ám a magyarra nem igazán, mondta kérdésünkre. Hozzátette: a kompetenciamérés felkészít a

vizsgahelyzetre, arra is, ha időre kell valamit megcsinálni.

Simon Luca, Zsibrita Regő, Gaál Richárd igazgatóhelyettes és Bolla Jázmin. Jó a Padányi-iskolában a közösség, kedvesek az emberek
Fotó: Balogh Ákos/Napló

Zsibrita Regő (6/A) az első ilyen jellegű felmérésen van túl, mint elárulta, körülbelül erre számított. Sok feladat volt, ami ugyan picit nehéz volt, de ha odafigyeltek, meg lehetett oldani, jelentette ki Regő. Úgy látja: a matek volt a nehezebb, mert sokkal több feladatot tartalmazott, de ezt gyakorolták, ezért sikerült haladnia. Osztálytársai sem tartottak nagyon a feladatoktól, persze szóba került, hogy mennyire lesz majd mindez nehéz.

„Ez már a harmadik ilyen jellegű felmérés volt számomra – ezt már Bolla Jázmin (9/G) felelte –, így volt némi tapasztalatom.” Szerinte abban volt talán más a korábbiakhoz képest, hogy a matek-kompetenciamérésben több feladat volt, ami a logikára épült, de a magyar könnyebben ment.

Azért is jó mindez, mert felméri, hogy az adott osztályban milyen szinten teljesítenek a diákok, amit az országos átlaggal is össze lehet mérni. „Számomra is jó visszajelzés lehet arról, hogy milyen szinten vagyok” – mondta Jázmin. És hogy a Padányi miben jó? Jó a közösség, kedvesek az emberek, és mindenkivel meg lehet beszélni mindent.

Gaál Richárd, a Padányi-iskola egyik igazgatóhelyettese később arról beszélt a Naplónak, hogy a gyerekek egy olyan feladatsort oldanak meg a kompetenciamérés kapcsán a két tantárgyból, amelyet egy kívülálló állított össze, és annak a tudatában láthatunk hozzá, hogy átfogó képet kapunk a diákok tudásszintjéről. A megállapított nívójukat pozicionálni tudják a többi iskolához, ami sokat segít a későbbi célkitűzésekben. Elsősorban a matematika és magyar szakos kollégáknak visszajelzés.

A Padányi igazgatóhelyettese elmondta azt is, hogy folyamatosan ki vannak téve annak a diákok, hogy a gyerekek több képessége is romlik, ami elsősorban szerinte az okos eszközök, így a mobiltelefonok túlzott használata miatt van.

Mivel állandóan kész megoldásokat kapnak, nincs tornáztatva az agyuk kreatív szférája. Innen fakad az, hogy egyre gyengébb lesz az olvasás, a szövegértés, a matematikai készségek, amelyekkel nem fognak tudni felnőttkorukban megfelelően boldogulni, sorolta Gaál Richárd. Ezt úgy lehet ellensúlyozni, hogy célzottan és célirányosan kompetenciaalapú oktatásra törekszünk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában