2019.05.31. 07:00
A Veszprém megyei iskolákban is túl vannak a kompetenciamérésen
Szerdán tartotta az Oktatási Hivatal a 6., a 8. és a 10. évfolyamos diákok szövegértési képességét és matematikai eszköztudását vizsgáló országos kompetenciamérést, amely minden tanulónak kötelező volt.
Fotó: Balogh Ákos/Napló
Az előzetes adatok szerint idén 2666 iskola 3555 telephelyén több mint 274 ezer diák vett részt benne. A mérés fontos célja az intézmények teljesítményének nyomon követése.
A veszprémi Padányi Katolikus Iskolában tanuló 8/A-s Simon Luca elmondta, a korábbi kompetenciaméréshez képest picit nehezebbek voltak számára a feladatok, neki egyébként megy a matematika és magyar is, és szereti is ezeket a tantárgyakat. A matekra inkább lehet készülni, ám a magyarra nem igazán, mondta kérdésünkre. Hozzátette: a kompetenciamérés felkészít a
vizsgahelyzetre, arra is, ha időre kell valamit megcsinálni.
Zsibrita Regő (6/A) az első ilyen jellegű felmérésen van túl, mint elárulta, körülbelül erre számított. Sok feladat volt, ami ugyan picit nehéz volt, de ha odafigyeltek, meg lehetett oldani, jelentette ki Regő. Úgy látja: a matek volt a nehezebb, mert sokkal több feladatot tartalmazott, de ezt gyakorolták, ezért sikerült haladnia. Osztálytársai sem tartottak nagyon a feladatoktól, persze szóba került, hogy mennyire lesz majd mindez nehéz.
„Ez már a harmadik ilyen jellegű felmérés volt számomra – ezt már Bolla Jázmin (9/G) felelte –, így volt némi tapasztalatom.” Szerinte abban volt talán más a korábbiakhoz képest, hogy a matek-kompetenciamérésben több feladat volt, ami a logikára épült, de a magyar könnyebben ment.
Azért is jó mindez, mert felméri, hogy az adott osztályban milyen szinten teljesítenek a diákok, amit az országos átlaggal is össze lehet mérni. „Számomra is jó visszajelzés lehet arról, hogy milyen szinten vagyok” – mondta Jázmin. És hogy a Padányi miben jó? Jó a közösség, kedvesek az emberek, és mindenkivel meg lehet beszélni mindent.
Gaál Richárd, a Padányi-iskola egyik igazgatóhelyettese később arról beszélt a Naplónak, hogy a gyerekek egy olyan feladatsort oldanak meg a kompetenciamérés kapcsán a két tantárgyból, amelyet egy kívülálló állított össze, és annak a tudatában láthatunk hozzá, hogy átfogó képet kapunk a diákok tudásszintjéről. A megállapított nívójukat pozicionálni tudják a többi iskolához, ami sokat segít a későbbi célkitűzésekben. Elsősorban a matematika és magyar szakos kollégáknak visszajelzés.
A Padányi igazgatóhelyettese elmondta azt is, hogy folyamatosan ki vannak téve annak a diákok, hogy a gyerekek több képessége is romlik, ami elsősorban szerinte az okos eszközök, így a mobiltelefonok túlzott használata miatt van.
Mivel állandóan kész megoldásokat kapnak, nincs tornáztatva az agyuk kreatív szférája. Innen fakad az, hogy egyre gyengébb lesz az olvasás, a szövegértés, a matematikai készségek, amelyekkel nem fognak tudni felnőttkorukban megfelelően boldogulni, sorolta Gaál Richárd. Ezt úgy lehet ellensúlyozni, hogy célzottan és célirányosan kompetenciaalapú oktatásra törekszünk.